عصر بازار

عواقب بی‌توجهی به تغییر ترکیب ذخایر ارزی چین

آیا چین در کاهش ارزش دلار دست دارد؟

عصر اعتبار- بانک خلق چین در اوایل ماه دسامبر در یک اقدام مبهم و مرموز، ترکیب پولی صندوق ذخیره ارزی خود را تغییر داده و وابستگی ارزش یوآن به دلار را نیز قطع کرده که به اذعان کارشناسان این اقدام سبب تضعیف دلار شده است.

آیا چین در کاهش ارزش دلار دست دارد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، کاهش ارزش دلار در برابر ین و یورو، طی دو ماه گذشته، درحالی سبب استیصال تجار و بازرگانان سراسر جهان شده که بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن به رغم اعمال سیاست‌های پولی انبساطی، شاهد افزایش ارزش پول‌های رسمی خود بوده‌اند.

    به‌گزارش مارکت‌واچ، بسیاری از تحلیلگران بازار معتقدند که این برگشت‌پذیری ارزش پولی به دلیل اینکه سرمایه گذاران در بحبوحه تلاطمات بازار به دنبال ساحل امنی هستند، رخ داده اما برخی دیگر بر این باورند که این اتفاق از تبعات بی توجهی به تغییر مرموز سیاست‌های اقتصادی بزرگترین رقیب اقتصادی آمریکا، یعنی چین رخ داده است.

    «داگلاس بورثویک»، رییس بخش مبادلات ارزی موسسه چاپدلین می‌گوید: طی ماه های اخیر، بانک خلق چین (PBOC)، درحال توازن دوباره ذخایر عظیم ارزی خود بوده که تا پایان ماه ژانویه، حجم آن بیش از 3 تریلیون و 231 میلیارد دلار بوده است. بانک خلق چین که حکم بانک مرکزی این کشور را دارد، احتمالا به همین منظور اقدام به فروش دلار و دارایی‌های دلاری خود نظیر اوراق خزانه‌داری آمریکا و در ازای آن خرید یورو و ین کرده است.

    بنابراین، خرید یورو و ین، برای تامین مالی این تراکنش‌ها، سبب حمایت از این دو واحد پولی در برابر دلار شده است. از اواسط دسامبر ارزش یورو در برابر دلار 1.1 درصد رشد کرده و در همین حال ارزش ین نیز در برابر دلار در بازارهای داخلی چین 6.7 درصد رشد داشته است. تعدیل ذخایر ارزی چین، به دنبال تصمیم اواسط ماه دسامبر دولت چین مبنی بر آغاز تعیین ارزش یوآن نسبت به سبد ذخایر ارزی، به جای دلار صورت پذیرفت. تا پیش از این اقدام، ارزش یوآن در بازار، در برابر دلار آمریکا سنجیده و تعیین می‌شد.

    بورثویک می‌گوید: ابلاغ رسمی بانک خلق چین نشان می‌دهد که این نهاد به شدت دغدغه حفظ ارزش یوآن را نه در برابر دلار بلکه در برابر سبد ارزی دارد که این امر تغییر ذخایر ارزی چین را ضرورت بخشیده است.

    با این حال، چین هنوز جزییات بیشتری از ترکیب جدید ذخایر ارزی خود منتشر نکرده و فرآیند مدیریت ارزش یوآن همچنان مبهم باقی مانده است.

    بنابر آمارهای رسمی، در ماه‌های ژانویه و دسامبر، ذخایر ارزی چین روی هم رفته 200 میلیارد دلار کاهش یافته که این اتفاق به گفته بورثویک، موید این است که چین درحال پر کردن خزانه خود با دارایی‌های غیر دلاری است.

    ازسوی دیگر، سرمایه گذاران از این مساله ابراز نگرانی می‌کنند که مبادا فرار سرمایه و تلاش‌های چین برای جلوگیری از احتکار پول که منجر به کاهش این ذخایر ارزی خواهد شد، دولت این کشور را مجبور کند که اجازه دهد تا ارزش یوآن به شدت افت کند. اما در گزارشی که اوایل ماه جاری ازسوی موسسه Gavekal Dragonomics منتشر شده نشان می‌دهد که درباره میزان فرار سرمایه از چین، اغراق می‌شود. این گزارش نشان می‌دهد که ذخایر داخلی یوآن در سال 2015 میلادی در واقع افزایش داشته است. بنابر این گزارش، میزان ذخایر یوآن خانوارها 10 درصد و میزان ذخایر شرکت‌ها 14 درصد افزایش داشته است.

    با این حال، «چن لانگ»، اقتصاددان چینی موسسه Gavekal Dragonomics می‌گوید: شواهد اندکی مبنی بر خروج سرمایه یوآنی توسط چینی ها و تبدیل آن به سرمایه‌های دلاری به چشم می‌خورد. در همین حال، بخش وسیعی از تحلیلگران و استراتژیست‌های بازار بر این باورند که به دنبال درگیر بودن چین با کندی اقتصاد و بدهی‌های معوق، ارزش یوآن در برابر دلار به شدت افت خواهد کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو