عصر بازار

فشار دوسویه دلار را حیران کرد؛

سرگردانی ارز بین دو مرز

عصر اعتبار- در حالی که فشار فروش در روز شنبه، دلار را از مرز ۳ هزار و ۵۰۰ تومان پایین کشیده بود، روز یکشنبه فشار خرید این ارز را از سطح ۳ هزار و ۴۵۰ تومان بالا کشید.

سرگردانی ارز بین دو مرز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ،دلار که در ابتدای روز یکشنبه تا محدوده 3 هزار و 440 تومان نزول کرده بود، ‌نهایتا با 10 تومان رشد نسبت به اولین روز هفته به قیمت 3 هزار و 475 تومان رسید تا شاخص ارزی حیران در میانه مرز حمایتی و مقاومتی قرار گیرد. افزایش نوسانات و نامشخص بودن جهت حرکتی دلار، معامله‌گران ارزی را سرگردان کرده است.

    قیمت دلار که روز شنبه از مرز 3 هزار و 500 تومان پایین آمده بود، روز یکشنبه به زیر سطح قیمتی 3 هزار و 450 تومان وارد شد، اما ماندن در این سطح را هم تحمل نکرد. در دومین روز هفته، شاخص ارزی در مقاطعی با قیمت‌های زیر 3 هزار و 450 تومان معامله شد، اما نهایتا توانست از کف روزانه بلند شود و با قیمت 3 هزار و 475 تومان به کار خود پایان دهد، ‌رقمی که 10 تومان بالاتر از روز شنبه بود. به گفته فعالان بازار، مقاومت معامله‌گران ارزی و ‌افزایش خریدهای ارزی در کف قیمت بازار، عامل اصلی بازگشت قیمت بود.

    مقاومت قیمتی دلار موجب شد که این ارز دومین سطح شکنی متوالی خود را تجربه نکند و حیران میان مرز حمایتی و مقاومتی قرار گیرد. با وجود کاهش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نتوانست افزایش قیمتی را تجربه کند و مانند روز شنبه با قیمت 990 هزار تومان معامله شد.

    به گفته فعالان این بازار، احتیاط معامله‌گران سکه عاملی بود که موجب شد فلز گرانبهای داخلی همسو با دلار حرکت نکند. به گفته آنها، کاهش قیمتی ابتدای روز دلار موجب شد که معامله‌گران سکه با دوراندیشی بیشتری فعالیت کنند.

    در ابتدای روز یکشنبه، سکه معاملات خود را با قیمت 985 هزار تومان آغاز کرد که کاهشی 5 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. با این حال،‌ در ادامه روز، سکه توانست به کمک دلار از کف قیمتی روزانه بلند شود،‌ هر چند که نتوانست نسبت به روز شنبه افزایش قیمت را تجربه کند.

    برگشت از کف روزانه

    در ابتدای روز یکشنبه، اکثر معامله‌گران بازار ارز انتظار داشتند که دلار روزی کاهشی را پشت‌سر بگذارد. با این حال، این انتظار محقق نشد و شاخص ارزی اولین افزایش خود در اسفندماه را تجربه کرد. در دومین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 450 تومان آغاز کرد که کاهشی 15 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت.

    به گفته حاضران در بازار، در ساعات انتهایی روز شنبه،‌ حجم ارز موجود در بازار زیاد شد و این عامل موجب شد که قیمت کاهش بیشتری را تجربه کند،‌ عاملی که نرخ ابتدایی روز یکشنبه را نیز تحت‌تاثیر خود قرار داد.

    شروع کاهشی دلار، انتظار معامله‌گران برای افت بیشتر قیمت را افزایش داد؛‌ به‌طوری‌که تا پیش از ساعت 12 ظهر، قیمت شاخص ارزی تا محدوده 3 هزار و 440 تومان پایین رفت. با این حال،‌ پس از رسیدن دلار به این محدوده، خریدهای ارزی افزایش یافت و مسیر قیمتی دلار عوض شد.

    به گفته فعالان، معامله‌گران در این محدوده احساس کردند که دلار به کف قیمتی خود رسیده‌ است،‌ در نتیجه خریدهای خود را افزایش دادند. افزایش تقاضا موجب شد که دلار تا قیمت 3 هزار و 475 تومان بالا رود،‌ رقمی که نشان دهنده افزایشی 10 تومانی نسبت به روز شنبه بود. به این ترتیب، دلار روز یکشنبه در میانه مرز حمایتی 3 هزار و 450 تومان و مرز مقاومتی 3 هزار و 500 تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، با وجود افزایش روز یکشنبه، جهت قیمتی دلار در روزهای آینده مشخص نیست تا بتوان از سرگردانی این ارز بین دو مرز سخن گفت.

    دیدگاه‌های متناقض

    با وجود افزایش روز یکشنبه، برخی معامله‌گران اعتقاد دارند که این ارز در روزهای آینده روند افزایشی خود را ادامه نخواهد داد. به گفته آنها،‌ در وضعیت حاضر، قیمت کشش عبور از مرز 3 هزار و 500 تومان را ندارد. به این ترتیب، ‌آنها انتظار دارند با نزدیک شدن دلار به این مرز، فروش‌های ارزی بالا رود.

    این در حالی است که دو دسته در بازار هستند که نسبت به آینده دلار دیدگاه افزایشی دارند. تفاوت این دو گروه در زمان افزایشی شدن قیمت است. برخی اعتقاد دارند دلار پس از برگزاری انتخابات به راحتی مرز 3 هزار و 500 تومان را خواهد شکست،‌ این در حالی است که گروه دیگری اعتقاد دارند که بازار غیر قابل پیش‌بینی است و قیمت قبل از انتخابات از این مرز عبور خواهد کرد.

    بازگشت چند باره دلار از سطح 3 هزار و 450 تومان یکی از عواملی است که این دسته از معامله‌گران ارزی را به افزایش قیمت امیدوار کرده است. با این حال،‌ افزایش عرضه ارز از جمله عواملی است که در برابر دیدگاه افزایشی این دسته قرار گرفته است.

    به گفته فعالان، در روزهای گذشته میزان عرضه ارز در بازار بالا بوده و این عامل موجب شده که قیمت رشد چندانی را تجربه نکند. با وجود این برخی حاضران در بازار اعتقاد داشتند که روز یکشنبه، میزان عرضه ارز پایین آمد و همین عامل در افزایشی شدن قیمت تاثیر داشت. باید دید شاخص ارزی در روزهای آینده کدام مسیر قیمتی را پیگیری خواهد کرد و نهایتا سال 94 را در چه سطح قیمتی به پایان خواهد برد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی