عصر بازار

آمریکا مهم‌ترین شریک تجاری آلمان شد

عصر اعتبار-اداره فدرال آمار آلمان اعلام کرد: آمریکا سال گذشته با پشت سر گذاشتن فرانسه، به اصلی‌ترین شریک تجاری آلمان تبدیل شده است.

آمریکا مهم‌ترین شریک تجاری آلمان شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از رویترز، اداره فدرال آمار آلمان اعلام کرد: ایالات متحده سال گذشته به لطف رونق اقتصادی خود و کاهش ارزش یورو، با پشت‌ سر گذاشتن فرانسه، برای نخستین بار از سال 1961 میلادی تاکنون، به مقصد اصلی صادرات آلمان تبدیل شده است.

    در سال 2015 میلادی، میزان صادرات آلمان به آمریکا، با 19 درصد افزایش، به 114 میلیارد یورو معادل 127 میلیارد دلار رسیده در حالیکه در همین مدت، حجم صادرات آلمان به مقصد فرانسه، تنها 2.5 درصد افزایش یافته و به 103 میلیارد یورو رسیده است.

    این برای نخستین بار است که طی بیش از نیم قرن اخیر فرانسه اصلی‌ترین شریک تجاری آلمان‌ها نیست ضمن اینکه اقتصاددانان بر این عقیده هستند که این شرایط به زودی تغییر نخواهد کرد.

    «سایمون یونکر»، کارشناس انستیتو اقتصادی DIW آلمان می‌گوید: این یک روند بلندمدت است. وی در ادامه افزود: رشد قدرتمند اقتصادی آمریکا تاحدودی سبب افزایش تقاضا برای محصولات تولید آلمان شده است.

    بزرگترین اقتصاد جهان سال گذشته 2.4 درصد رشد داشته و سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) انتظار دارد که امسال تولید ناخالص داخلی آمریکا دو درصد رشد کند.

    در سمت دیگر، تولید ناخالص داخلی فرانسه در سال 2015 میلادی 1.1 درصد رشد داشته و OECD پیش‌بینی می‌کند اقتصاد این کشور امسال 1.2 درصد رشد داشته باشد.

    اقتصاد آمریکا درحال حاضر رشد باثباتی است که این مساله برای کمپانی‌های آلمانی نیز خبر خوشی محسوب می‌شود. «برنارد ماتس»، ریس اتاق بازرگانی آلمان با بیان این مطلب افزود: از اواسط سال 2014 میلادی، ارزش یورو به دنبال اجرای برنامه انبساط پولی ازسوی بانک مرکزی اروپا، در برابر دلار تقریبا یک پنجم کاهش داشته است.

    یونکر می‌گوید: تاثیر این نرخ برابری ارزی به میزان قابل توجهی بر افزایش تقاضای خارجی تاثیر داشته است اما فرانسه که خودش نیز عضوی از اتحادیه پولی یورو است، از این کاهش ارزش یورو، در مبادلات تجاری خود با آلمان سودی نخواهد برد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی