عصر بازار

"عصر اعتبار" قدرت خرید مردم را بررسی می کند:

جیب های پر از خالی در شب عید

عصر اعتبار- اسفند ماه هموار برای ایرانی ها، روزهای حساب، کتاب و بررسی دخل و خرج است.

جیب های پر از خالی در شب عید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، این چند هفته اخیر روزهایی است که به خرید عید موسوم بوده به طوری که رونق آن و افزایش حجم خرید مردم نشان از رشد و رفاه اقتصادی کشور دارد.
    متاسفانه یک دهه می شود که مردم ایران به دلیل شرایط بد اقتصادی، بیشترین درآمد خود را صرف مسکن و خوراک کرده و سبد مصرفی خانوارشان روز به روز، کوچک و کوچکتر می شود.
    بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، طی سال گذشته معادل 25 درصد ار خرج و برج خانوداه های ایرانی به خوراک، 34 درصد به مسکن، 10 درصد  به حمل و نقل، 2 درصد به تفریح و 29 درصد به سایر ملزومات  و احتیاجات اختصاص یافته است.

    دهه 90 سخت
    با نگاهی به بودجه کل کشور طی سال های اخیر، متوجه خواهیم شد که در دهه 90، درآمد و هزینه خانواده ها به طور نامعقولی با  تعاریف و اعداد، بودجه تناسب نداشته و سبد مصرفی کوچک شده است. این تغییرات منفی و البته معکوس نشات گرفته از نرخ تورم بالایی بوده که بیشترین آثار و آسیب های خود را بر قیمت کالاهای مصرفی، خوراکی گذاشت. بر این حسب است که از سال 88 الی 92 هزینه مواد خوراکی از 23.7 درصد به 26.3 درصد افزایش پیدا کرد؛ اما دولت یازدهم با کنترل نرخ تورم توانست روند افزایش قیمت کالاهای مصرفی و خوراکی را کاهش داده و طی سال 93 این رقم را به 24.6 برساند.
    مسکن نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بیشترین هزینه خانوداه ها را به خود اختصاص داده است. اوج این رخداد همچون  مولفه های دیگر به سال 84 الی 94 یعنی یه دهه اخیر می رسد و اختصاص هزینه 27.6 درصدی تا 33.4 درصدی از هزینه ها و قدرت خرید خانواده ها را از آن خود کرد.
    پوشاک و کفش نیز در بودجه خانوارها به دلیل افزایش قیمت و نرخ تورم، قدرت و جایگاه خود را از دست داده و طی 10 سال گذشته از 5.6 درصد به 4.6 درصد در سال 93 رسیده است.

    پول پاشی اقتصاد
    البته رکود نرخ تورم در این سال ها تنها بر قدرت خرید مردم تاثیر نداشته و تولید و بازار را نیز متاثر از خود کرده است. نبود رونق در بازار، افزایش رشد پایه پولی و گسترش نقدینگی را به همراه آورده تا اقتصاد ایران به اقتصاد پول پاشی تبدیل شود.
    امروزه تورم و رکود 2 عاملی هستند که قدرت خرید و بازار را به شکلی منفی تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین دولت باید به افزایش بهره وری اقدام کند تا با استفاده از ظرفیت های اقتصادی بر مبنای تولید، از رشد نرخ تورم جلوگیری کرده ومنابع را به منظور خصوصی سازی و حذف مدیریت دولتی صرف کند.
    این تجربه در خصوص کشورهای غربی که طی سال 2008 درگیر بزرگترین بحران اقتصادی قرن، بودند؛ به خوبی پاسخ داد و امروزه قدرت خرید مردم این کشورها به طور مثال زدنی مدیریت و افزایش یافته و البته که رفاه اقتصادی به خوبی دیده می شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو