عصر بازار

انتشار آمارهای امیدوارکننده از دومین اقتصاد بزرگ جهان

اقتصاد چین منعطف و قدرتمند است

عصر اعتبار- تحلیلگران و اقتصاددانان جهان معتقدند آمارهای جدید از چین نشان می‌دهد که وضع اقتصادی این کشور آن‌قدرها هم که گفته می‌شود بد نیست و در بسیاری از بخش‌های اقتصادی آن شاهد رونق و پویایی هستیم.

اقتصاد چین منعطف و قدرتمند است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از روزنامه چاینادیلی، در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها نسبت به وضع جدید اقتصاد جهان، انتشار آمارهای جدید از اقتصاد چین تصویری از دومین اقتصاد قدرتمند جهان ارائه کرده که این تصویر حاکی از انعطاف، قدرت، نشاط و پویایی دومین اقتصاد قدرتمند جهان حکایت دارد.

    اداره ملی آمار چین اعلام کرد: شاخص قیمت مصرف‌کننده در این کشور (CPI) که مهم‌ترین شاخص سنجش تورم است، در ماه ژانویه، نسبت به مدت مشابه سال قبل، 1.8 درصد رشد داشته که نسبت به ماه دسامبر گذشته، 0.2 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    در همین حال، شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) که تورم کلی‌فروشی را مورد سنجش قرار می‌دهد، برای چهل و هفتمین ماه پیاپی، در ماه ژانویه نیز کاهش یافت و به 5.3 درصد رسید اما نسبت به افت 5.9 درصدی در ماه آگوست تا دسامبر گذشته، بهبود نشان می‌دهد.

    بسیاری از اقتصاددانان خارج چین به این نکته اشاره می‌کنند که به‌رغم وجود برخی مشکلات، همچنان قدرت مانور ناظران اقتصاد خرد برای سیاستگذاران پولی چین وجود دارد. آنها همچنین دریافته‌اند که تولید ضعیف‌تر برخی صنایع چینی ناشی از تغییرات ضروری و همه‌جانبه اقتصاد این کشور بوده است.

    «جان ادواردز»، محقق ارشد انستیتو سیاست‌های جهانی لووی در استرالیا می‌گوید: بخش تولید چین جایی است که می‌توانیم در آن ضعف را مشاهده کنیم چراکه دولت این کشور با تغییر رویکرد اقتصادی خود، از اقتصادی مبتنی بر تولید و صادرات، درحال تغییر به سمت اقتصاد خدمات محور، با رشدی پایدار است. گرچه این تغییر ساختاری اقتصاد چین، در برخی صنایع مشکلاتی ایجاد کرده اما آمارهای منتشر شده از نرخ اشتغال این کشور نشان می‌دهد که اقتصاد چین همچنان در زمره یکی از سالم‌ترین اقتصادهای جهان است.

    همانطور که بسیاری از اقتصاددانان هم عقیده هستند، به خصوص با در نظر گرفتن شرایط کنونی اقتصاد جهان، این آمارها برای کشوری با جمعیت بیش از یک میلیارد و 300 میلیون نفر بسیار خیره‌کننده است. علاوه‌بر بازار اشتغال پر رونق، قدرت اقتصادی چین نشان دهنده بخش پویای خدمات، افزایش رشد مصرف و رشد قابل توجه و بی سابقه ثبت شرکت‌ها و موسسات اقتصادی جدید است.

    «استفان روچ»، اقتصاددان ارشد موسسه مالی مورگان استنلی می‌گوید: بخش رو به رشد خدمات در چین، نمی‌تواند به کلی افت بخش صنعت را جبران کند و تنها بخشی را که می‌تواند جبران کند، کاهش قابل توجه استخدام‌ها در بخش صنایع این کشور است.

    «یو سونگ»، اقتصاددان موسسه مالی گلدمن ساکس معتقد است: نیازی نیست که درباره اقتصاد چین نگرانی به خود راه بدهیم چراکه سیسات‌گذاران این کشور در مواجهه با تلاطمات بازار اقدامات اساسی انجام می‌دهند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو