عصر بازار

هیچ دهکده سلامت در ایران مجوز ندارد

پیشنهاد بیمه حجامت و ماساژ

عصر اعتبار- معاون طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به پیشنهاد بیمه شدن حجامت و ماساژ گفت: بسیاری از عطاری‌ها مجوز ندارند و حتی هیچ کدام از دهکده‌های سلامت در کشور نیز مجوز دریافت نکردند.

پیشنهاد بیمه حجامت و ماساژ
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از تسنیم، محمود خدادوست در نشست خبری با بیان اینکه طب سنتی در باورها و اعتقادات مردم وجود دارد، اظهار داشت: مردم از ظرفیت‌های طب سنتی استقبال می‌کنند.

    معاون طب سنتی با اشاره به تلاش دنیا برای تلفیق طب سنتی در حوزه سلامت، افزود: در کشور چین شاید حدود 50 درصد خدمات سلامت به وسیله طب سنتی ارائه می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه از سال 1987 سازمان جهانی بهداشت بر لزوم استفاده از طب سنتی در جهت ارتقای سلامت مردم تاکید کرده است، افزود: براساس استراتژی سازمان جهانی بهداشت طی سال‌های 2014 تا 2023 باید طب سنتی در هر کشور نه تنها در بیماری‌های مزمن و صعب العلاج بلکه در پیشگیری و ارتقای سلامت مورد استفاده قرار گیرد.

    خدادوست با اشاره به ایجاد 86 رشته تخصصی طب سنتی در سال 86 و تدریس رشته دکترای تخصصی طب سنتی در 17 دانشگاه علوم پزشکی کشور تاکنون، افزود: از این 17 دانشگاه 8 دانشکده طب سنتی داریم.

    معاون طب سنتی افزود: همچنین از سال 87 رشته داروسازی طب سنتی در مقطع دکتری تخصصی در 8 دانشگاه علوم پزشکی ایجاد شد و رشته تاریخ و متون پزشکی به عنوان میراث پزشکی از سال 92 در 6 دانشگاه علوم پزشکی کشور در مقطع کارشناسی ارشد و در یک دانشگاه در دوره PhD این رشته ایجاد شده است.

    خدادوست در ادامه با اشاره به وجود 20 سلامتکده طب سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، اظهار داشت: این سلامتکده‌ها محلی است برای اصلاح سبک زندگی و آموزش به افراد جامعه که در کنار دریافت این خدمات می توانند از خدمات درمانی هم استفاده کنند.

    وی با تاکید بر ضرورت ورود بخش خصوصی برای ایجاد و راه اندازی سلامتکده‌ها، افزود: برای تسهیل در این بخش با هماهنگی دفتر حقوقی پیش نویس تفاهم نامه ای میان دانشگاه علوم پزشکی و سلامتکده بخش خصوصی نوشته شده تا از ظرفیت‌های این بخش در سلامتکده‌های طب سنتی استفاده کنیم.

    آموزش بهورزان با خدمات پیشگیرانه طب سنتی/ باید به سمت تولید فرآورده و صادرات محصولات گیاهان دارویی حرکت کنیم

    معاون طب سنتی وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت ورود بخش خصوصی برای ایجاد و راه اندازی سلامتکده‌ها، افزود: برای تسهیل در این بخش با هماهنگی دفتر حقوقی پیش نویس تفاهم نامه ای میان دانشگاه علوم پزشکی و سلامتکده بخش خصوصی نوشته شده تا از ظرفیت‌های این بخش در سلامتکده‌های طب سنتی استفاده کنیم.

    خدادوست به صدور مجوز ساخت 20 سلامتکده با نقشه و معماری ایرانی اسلامی در 20 دانشگاه علوم پزشکی کشور اشاره کرد و افزود: بناست این سلامتکده‌ها مراکز مشاوره ارتقاء سلامت، مراکز درمانی و نمایشگاه مربوط به فراورده‌ها و گیاهان دارویی داشته باشند.

    به گفته معاون طب سنتی وزارت‌بهداشت، برای تاسیس هر یک از این سلامتکده‌ها 2 تا 3 میلیارد تومان تخصیص داده شده است و باید ظرف 18 ماه آینده این سلامتکده‌ها افتتاح شوند.

    خدادوست در ادامه، با بیان اینکه سال گذشته تعرفه خدمات طب سنتی در کتاب ارزش نسبی خدمات دیده شد، افزود: مشخص شدن تعرفه برای خدمات طب سنتی نشان از این دارد که نظام سلامت این طب را پذیرفته است.

    وی همچنین، با اشاره به مصوبه شورای سیاستگذاری طب سنتی در سال گذشته مبنی بر راه اندازی مراکز ارائه فراورده‌های طبیعی و سنتی با همکاری سازمان غذا و دارو، گفت: سازمان غذا و دارو مجوز ایجاد مراکز ارائه فراورده‌های طبیعی و سنتی در سلامتکده‌ها را داده است و در حال حاضر این مراکز در سلامتکده‌ها هست. اما معتقدیم که این مراکز تنها در سلامتکده‌ها پاسخگوی نیاز مردم به دلیل استقبال از فراورده‌های گیاهی نمی‌تواند باشد.

    معاون طب سنتی با بیان اینکه بسیاری از عطاری‌ها مجوز فعالیت را ندارند، گفت: متاسفانه برخی از عطاری‌ها حتی طرز نگهداری و استفاده از فراورده‌های گیاهی و دارویی را نمی‌دانند که این مسئله می‌تواند به سلامت مردم آسیب بزند.

    خدادوست با تاکید بر اینکه اصل نظارت بر عطاری‌ها بر عهده صنف آنها است، افزود: بنا شد براساس تفاهم نامه ای میان انجمن علمی، دانشکده طب سنتی در تهران، سازمان غذا و دارو و صنف عطاری‌ها، عطارها یک دوره آموزشی از سوی انجمن علمی با همکاری دانشکده طب سنتی را بگذرانند.

    وی در ادامه، یکی از اقدامات انجام شده در حوزه درمان را تدوین استانداردهای خدمات طب سنتی و خدمات طب سوزنی در سال گذشته بیان کرد و افزود: اگر این استانداردها به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شود، مشخص می‌شود چه کسانی می‌توانند این خدمات را ارائه دهند.

    معاون طب سنتی وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر متخصصین طب سنتی که دارای مدرک دکترای تخصصی دانشگاهی طب سنتی هستند مجاز به انجام طب سوزنی هستند که تعداد این افراد زیر 80 نفر است.

    به گفته خدادوست، افرادی که این مدرک را از خارج از کشور به‌عنوان گواهی دریافت کرده اند توسط وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی ارزشیابی می‌شوند.

    معاون طب سنتی وزارت‌بهداشت با اشاره به فعالیت برخی از پزشکان در حوزه طب سنتی که نه از درمان و نه از آموزش مجوز اینگونه فعالیت‌ها را ندارند، گفت: برای ساماندهی این بخش، آیین نامه تعیین محدوده فعالیت با هماهنگی معاونت درمان مشخص کردیم که تا هفته آینده نهایی خواهد شد.

    وی افزود: پیش بینی کردیم که پزشکان عمومی که در حوزه طب سنتی فعالیت می‌کنند در این سامانه ثبت نام کنند و گواهی‌های آموزشی خود را ارسال کنند، آزمون دهند و در نهایت در صورت قبولی در آزمون از انجمن علمی گواهی دریافت کنند.

    خدادوست در ادامه در خصوص اقدامات بین المللی معاونت طب سنتی، به تفاهم نامه منعقد شده میان ایران و کره جنوبی در خصوص تسهیل صادرات فراورده‌های طبیعی و سنتی ایران از طریق کره جنوبی به 32 کشور اشاره کرد و افزود: براساس این تفاهم نامه یکی از شرکت دانش بنیان با حمایت دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با کره ای جنوبی مشارکت می‌کند و یک فضای آزمایشگاهی در اختیار ایران در کره جنوبی به منظور بررسی و آزمایش فراورده‌های طبیعی و سنتی ایران ایجاد می‌شود.

    به گفته وی، این تفاهم نامه امکان تبادل دانشجو میان دو کشور ایران و کره جنوبی را هم فراهم می‌سازد.

    معاون طب سنتی وزارت‌بهداشت همچنین، از انعقاد تفاهم نامه میان موسسه آکادمی طب مکمل سنتی اتریش و ایران خبر داد و افزود: تفاهم نامه ای با مجارستان و ایران به منظور آموزش در سطوح مختلف با همکاری دانشکده‌های طب سنتی ایران منعقد شده است.

    خدادوست افزود: همچنین نشست مشترکی میان اساتید طب سنتی ایران و چین برگزار خواهد شد.

    معاون طب سنتی وزارت‌بهداشت در ادامه، بر لزوم تحت پوشش قرار گرفتن خدمات طب سنتی توسط بیمه تاکید کرد و افزود: چنانچه خدمات طب سنتی بیمه شود به اقتصاد بیمار و کشور کمک خواهد شد.

    وی افزود: پیشنهاد دادیم که 5 خدمت طب سنتی از قبیل خدمات ویزیت، مشاوره حجامت خشک و تر و ماساژ تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

    معاون طب سنتی با بیان این که در برنامه ششم توسعه، خدمات بستری برای طب سنتی هم دیده شده است،

    وی گفت: لازم است برای پیگیری بیمار خدمات طب سنتی یک یا دو تخت در بیمارستان های عمومی در بخش داخلی داشته باشیم.

    به گزارش وزارت بهداشت، خدادوست همچنین، ابراز امیدواری کرد تا در سال 95 رشته طب سنتی در دفترچه دستیاری لحاظ شود.

    وی در ادامه، با اشاره به پیام طب سنتی مبنی بر حفظ تندرستی و اصلاح سبک زندگی، افزود: در سال گذشته با همکاری مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت جلسات متعدد کارشناسی داشتیم.

    معاون طب سنتی حجامت خشک و تر و ماساژ درباره تخلفات حوزه طب سنتی گفت: تاکنون هیچ نظارتی بر فعالیت افراد مدعی طب سنتی وجود نداشته است، در برخی دانشگاه‌ها به پزشکان عمومی اجازه فعالیت می‌دهند، مگر اینکه شاکی خصوصی وجود داشته باشد و در برخی جاها به‌صورت سلیقه ای در این زمینه سختگیری می‌کردند.

    خدادوست تاکید کرد: به‌زودی با ابلاغ آیین نامه تعیین محدوده فعالیت پزشکان در حوزه طب سنتی و برگزاری آزمون‌ها از سوی انجمن علمی طب سنتی و با مدرک این انجمن، افراد صلاحیت دار مشخص می‌شوند و برخورد قانونی با متخلفان نیز می‌تواند شروع شود.

    معاون طب سنتی وزیر بهداشت همچنین درباره ارائه خدمات بستری طب سنتی نیز گفت: با دستور وزیر بهداشت قرار است خدمات بستری طب سنتی نیز تعریف شود و در سال 95 در سه بیمارستان کشور و در هر بیمارستان یک یا دو تخت برای این خدمات تعریف شود.

    معاون طب سنتی با بیان اینکه  تدوین کتاب اول خدمات پیشگیرانه طب سنتی و ادغام این خدمات در شبکه بهداشتی - درمانی کشور تدوین شده است، گفت: کتاب اول طب سنتی بر پایه اصول اولیه حفط و ارتقای تندرسی و سلامت و اصلاح سبک زندگی تدوین شده و 15 اردیبهشت طی مراسمی با حضور وزیر بهداشت معرفی می‌شود.

    وی افزود: این کتاب مبنای آ موزش بهورزان در خانه‌های بهداشت است و از 15 اسفند مربیان بهورزان 10 دانشگاه علوم پزشکی آموزش‌های لازم را بصورت متمرکز برای ارائه این خدمات دریافت می‌کنند و هر کدام از این مربیان به بهورزان استان خود این آموزش‌ها را منتقل می‌کنند.

    معاون طب سنتی وزارت‌بهداشت گفت: قرار است در سال 95، بهورزان در پنج درصد خانه‌های بهداشت که حدود یک هزار خانه بهداشت خواهند بود، ارائه این خدمات را به مردم شروع می‌کنند.

    خدادوست با اشاره به کتاب دوم طب سنتی که شامل توصیه‌هایی برای خدمات خانگی طب سنتی است، گفت: این کتاب اواخر اسفند نهایی و اردیبهشت سال آینده منتشر می‌شود و در این کتاب نیز توصیه‌هایی برای استفاده از گیاهان دارویی برای درمان ساده ناراحتی‌ها در خانه ارائه شده و امید است با انتشار این کتاب بار مراجعه مردم به پزشکان کم شود البته مواردی که نیاز به ارجاع به پزشک داشته باشد، مانند سابق انجام می‌شود.

    وی افزود: از مرکز ملی تحقیقات سلامت وزارت بهداشت نیز خواسته ایم، وضعیت سلامت مردم را در مناطقی که خدمات طب سنتی در شبکه بهداشت آنها ارائه می‌شود، قبل و بعد از اجرای این طرح ارزیابی کنند تا به‌صورت مستند مشخص شود که چقدر استفاده بی‌مورد از داروهای شیمیایی و مراجعه به پزشک در این مناطق کمتر شده است.

    خدادوست در پاسخ به پرسشی درباره حجامت و زالو درمانی نیز گفت: انجام حجامت و زالو درمانی فقط برای مواردی که پزشک متخصص طب سنتی تشخیص دهد مجاز است و این طور نیست که هر کسی خواست این خدمات برای او ارائه شود.

    معاون طب سنتی وزارت‌بهداشت همچنین درباره استفاده از ظرفیت طب سنتی برای گسترش گردشگری سلامت نیز توضیح داد: کشور ایران از 13 اقلیم جهان، 11 اقلیم را داراست و ظرفیت بزرگی برای طبیعیت گردی و استفاده از چشمه‌های آب گرم درمانی بر مبنای آموزه‌های طب سنتی وجود دارد و می‌توانیم با استفاده از این ظرفیت دهکده‌های سلامت را در کشور ایجاد کنیم.

    وی گفت: هنوز هیچ دهکده سلامت در کشور مجوز ندارد اما قرار است، با تفاهم بین وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، این سازمان مجوز چنین دهکده‌هایی را صادر کند و مجوز خدمات درمانی این دهکده‌ها را نیز وزارت بهداشت ارائه دهد.

    خدادوست با بیان اینکه ایران از نظر گیاهان دارویی نیز کشور بسیار غنی ای است، افزود: از هشت هزار گونه گیاهی موجود در کشور، 1400 تا 1800 گونه آن خاصیت درمانی دارند و 100 تا 200 گیاه دارویی از این مجموعه بومی ایران است.

    وی در خاتمه خاطرنشان کرد: اشکالی که اکنون در زمینه گیاهان دارویی وجود دارد این است که بیشتر این گیاهان به‌صورت خام و بدون فرآوری صادر می‌شوند، و سالانه حدود یک هزار تُن گیاه دارویی از کشور صادر و در کشورهای دیگر به فرآورده تبدیل می‌شود که سودآور است، در حالیکه باید به سمت تولید فرآورده و صادرات محصولات گیاهان دارویی حرکت کنیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو