عصر بازار

رییس کل بانک مرکزی:

مشکل نقل و انتقال ارز و حواله نداریم

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی در مورد این سوال که آیا مشکل سوئیفت برطرف شد، اظهار داشت: هم اکنون همه بانک‌های کشور به سوئیفت وصل هستند و امکان مخابره پیام سوئیفتی را دارند و این موضوع عملیاتی شده است.

مشکل نقل و انتقال ارز و حواله نداریم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، ولی‌الله سیف در حاشیه همایش تدوین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در مورد این سوال که آیا مشکل سوئیفت برطرف شد، اظهار داشت: هم اکنون همه بانک‌های کشور به سوئیفت وصل هستند و امکان مخابره پیام سوئیفتی را دارند و این موضوع عملیاتی شده است.

    وی در مورد اینکه دربازگشایی ال سی‌ها مشکلات وجود دارد بیان کرد: در این مورد هم اقدام شده به طوریکه حتی قبل از تحریم هم روابط کارگزاری وجود داشت و بانک‌های ایرانی بدون سوئیفت ال سی باز می‌کردند و این موضوعاتی که مطرح می‌شود به دلیل وجود اطلاعات ناقص از آن است.

    رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه قبل از اینکه تحریم برداشته شود و در شرایط تحریم بانک‌های ایرانی با برخی بانک‌های خارجی روابط کارگزاری داشتند، گفت: این بانک‌ها ارتباطاتی برای بازگشایی ال سی داشتند و سوئیفت هم همراه آن بود.

    سیف افزود: بانک‌های تحریمی با برخی از بانک‌های خارجی همکاری می‌کردند، مثل بانک‌های چینی که بعد از لغو تحریم‌ها همه بانک‌ها به برقراری روابط کارگزاری مجاز شدند  و همزمان با آن سوئیفت هم وصل شد.

    وی تصریح کرد: برای برقراری اتصال و آماده شدن برای مخابره پیام نیازمند زمان بود زیرا باید اقدامات نرم افزاری و تکلیفی در داخل خود بانک‌ها انجام می‌شد و سوئیفت بلافاصله مشکلش را حل کرد و اینها نیازمند زمان بود . قبلا همه بانک‌های ایرانی چه تحریمی و چه بانک‌هایی که تحریم نبودند ارتباطات کارگزاری را داشتند و بدون سوئیفت ال سی مخابره می‌کردند.

    رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: بعد از لغو تحریم‌ها و برقراری سوئیفت نیز بانک‌ها با سوئیفت ال سی باز کردند؛ بنابراین هم اکنون هیچ مشکل خاصی نداریم و همه موارد شفاف و کامل است.

    * به دنبال مسدود کردن پول‌های مردم در موسسات غیرمجاز هستیم

    سیف درباره رقم دارایی‌های بلوکه شده پاسخ داد: همان عددی که اعلام کردم است که حدود 28 میلیارد دلار متعلق به بانک مرکزی و 5 الی 6 میلیارد دلار هم متعلق به دولت است که این منابع آزاد شده است.

    وی در پاسخ به این سوال که برای هزینه کرد منابع بلوکه شده برنامه ریزی شده است، گفت: به این سرعت نمی‌توان این پول را خرج کرد و برای آن برنامه داریم؛ سیاست مصرف ارز کشور برای انجام پروژه‌های سرمایه گذاری است که بخش کوچکی از این پول ممکن است صرف واردات کالاهای مصرفی شود اما عمدتاً جهتگیری هزینه کرد این منابع ارتقای ظرفیت تولید، افزایش صادرات و ایجاد اشتغال در کشور است که براین اساس برنامه ریزی می‌کنیم.

    رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برخورد با موسسات غیرمجاز تأکید کرد: برخورد با این موسسات اتفاق می‌افتد که چند مورد آن انجام شده و بقیه موارد در حال انجام است و به مردم توصیه می‌کنیم که سپرده و سرمایه خود را به موسسات و بانک‌هایی که مجوز از بانک مرکزی دارند قرار دهند.

    سیف تصریح کرد: اگر موسسه و بانکی مجوز ندارد مردم بدانند در آن ریسک وجود دارد و نباید تحت تأثیر چند درصد نرخ سود بالاتر این لیست را به راحتی قبول کنند و بعد از آن مواجه شوند که منابع آنها از بین برود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو