عصر بازار

آیین‌نامه کارگزاری بیمه اتکایی به تصویب شورای عالی بیمه رسید

عصر اعتبار- آئین نامه تأسیس و فعالیت مؤسسات کارگزاری بیمه اتکایی در راستای توسعه تعاملات بین المللی و منطقه ای و به منظور انطباق با شرایط جدید بازار بیمه کشور پس از رفع تحریم ها، توسط شورای عالی بیمه تصویب شد.

آیین‌نامه کارگزاری بیمه اتکایی به تصویب شورای عالی بیمه رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، پیش نویس مقررات و ضوابط مربوط به تأسیس و فعالیت مؤسسات کارگزاری بیمه اتکایی پس از بررسی های لازم در کمیسیون تخصصی شورای‌عالی بیمه و کمیته‌های تخصصی مربوطه، در جلسة دوشنبه 1394/11/26 شورای‌عالی بیمه به تصویب رسید.
    مهم‌ترین محورهای این آیین‌نامه شامل ایجاد بستر مقرراتی لازم برای تأسیس و فعالیت مؤسسات ایرانی کارگزاری بیمه‌ اتکایی مشتمل بر تعیین شرایط اعطای پروانه کارگزاری بیمه اتکایی، شناسایی حوزه‌های مجاز فعالیت کارگزاران بیمه اتکایی شامل دریافت اطلاعات لازم  از مؤسسات بیمه و مذاکره با آنها درخصوص نرخ و شرایط، انجام امور مربوط به پیگیری و دریافت حق‌بیمه یا خسارت بیمه‌ای و ارایه مشاوره در خصوص تأمین پوشش اتکایی یا مدیریت ریسک تعیین گردیده و ضمانت‌های اجرایی مناسب برای نظارت بر فعالیت کارگزاران بیمه اتکایی نیز پیش‌بینی شده است.
    بر اساس این مقررات، کارگزار بیمه اتکایی صرفاً باید در قالب شخص حقوقی فعالیت کند و  می‌تواند پس از اخذ مجوز به ارایه خدمات واسطه گری و مشاوره در زمینه بیمه اتکایی بپردازد. همچنین ارائه خدمات واسطه‌گری اتکایی توسط این اشخاص مشروط به آن است که حداقل یکی از دو طرف پذیرنده یا واگذارنده خارجی باشد.
    لازم به ذکر است استفاده مؤسسات بیمه پذیرنده یا واگذارنده داخلی از خدمات کارگزاران بیمه اتکایی خارجی کماکان بلامانع است.
    توسعه تعاملات بین‌المللی و منطقه‌ای صنعت بیمه کشور و قبولی و واگذاری بیمه اتکایی بین ایران و سایر کشورها همواره یکی از سیاست‌های اصلی صنعت بیمه ایران بوده است. از طرف دیگر، شرایط جدید بازار بیمه کشور پس از رفع تحریم‌ها، حضور متقابل بیمه‌گران ایرانی و خارجی در بازارهای یکدیگر را تسهیل کرده است. در این راستا، کارگزاران بیمه اتکایی می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در تعاملات بیمه اتکایی ایفا کنند. سابقه تعاملات مربوط به عملیات بیمه اتکایی در دوره قبل از تحریم‌ها نشان می‌دهد که برخی خلاءهای مقرراتی در این زمینه وجود داشته که از آن جمله فقدان ضوابط و مقررات لازم برای ایجاد مؤسسات ایرانی کارگزاری بیمه اتکایی بوده است. برای رفع این خلاء مقرراتی، بیمه مرکزی با بررسی و بهره‌گیری از مقررات موجود در سایر کشورها و با کسب نظر از ذی‌نفعان و صاحب‌نظران صنعت بیمه کشور، پیش نویس مقررات مربوط به تأسیس و فعالیت مؤسسات کارگزاری بیمه اتکایی را تهیه کرد که این ضوابط پس از چند جلسه بررسی در کمیسیون تخصصی شورای‌عالی بیمه و کمیته‌های تخصصی مربوطه، در نهایت در جلسه روز دوشنبه 1394/11/26 شورای‌عالی بیمه به تصویب رسید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو