عصر بازار

رییس کل بانک مرکزی در نشست اقتصاد کلان تاکید کرد

لزوم انطباق بانک ها با استانداردهای بین المللی

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی در نشست تخصصی «اقتصادکلان» همایش تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از بانک ها خواست برای برقراری ارتباط مجدد با بانک های بین المللی به استانداردهای روز دنیا مجهز شوند.

لزوم انطباق بانک ها با استانداردهای بین المللی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر ولی اله سیف مهمترین اهداف برنامه ششم توسعه اقتصادی در حوزه سیاست های پولی و ارزی را «تحقق تورم تک رقمی و پایدار»، «فاصله منطقی نرخ سود و تورم »، «عدم وجود تکالیف دولتی برای منابع نظام بانکی»، «تخصیص منابع بانکی به رشد و تولید» و «نرخ متعادل و یکسان ارز در اقتصاد» اعلام کرد.
    وی با تاکید بر اینکه هدف بانک مرکزی ثابت نگه داشتن نرخ ارز نیست، گفت: نرخ ارز باید با واقعیت های اقتصادی تطبیق پیدا کند.
    رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به محدودیت های موجود برای فعالیت بانک ها در امور غیر از واسطه گری وجوه، افزود: بانک های کشور ما مجازند تا 40 درصد از منابع خود را در غیر از امور واسطه گری وجوه، به کار گیرند اما برخی بانک ها از این رقم تجاوز کردند که بانک مرکزی در تلاش است این موضوع را کنترل کند.
    رییس کل بانک مرکزی، تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار را در راستای واقعی کردن نرخ سود دانست و گفت: در سال های گذشته نرخ سود سپرده های بانکی منفی و پایین تر از نرخ تورم بود و در این شرایط، سپرده گذار همواره جریمه می شد. با تایید تصمیم اخیر بانک ها در خصوص تعیین نرخ سود سپرده های بانکی توسط شورای پول و اعتبار، حداکثر نرخ سود علی‌الحساب برای سپرده های بانکی تعیین شد و بانک ها باید در پایان سال مالی، مابه التفاوت نرخ سود را محاسبه و به سپرده گذاران پرداخت کنند.

    توجه توامان بانک مرکزی به کنترل تورم و رونق اقتصادی

    قائم مقام بانک مرکزی در این نشست با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در کنار کاهش تورم به موضوع رونق اقتصادی و تحرک بخش های تولیدی نیز توجه ویژه ای داشته است گفت: تورم یکی از مهمترین چالش های اقتصاد کلان بوده، در دو سال و نیم گذشته مورد توجه قرار گرفته و خوشبختانه با سیاست های بانک مرکزی شاهد کاهش مستمر تورم هستیم به نحوی که تورم نقطه به نقطه در حال حاضر تک رقمی شده است.
    وی افزود: ارتباط تنگاتنگ نظری و تجربی بین سه متغییر «تورم »، «سود بانکی» و «نرخ ارز» وجود دارد و تصور بر این است که اگر تورم را مهار کنیم ضمن کنترل نرخ سود، با یک وقفه، نرخ ارز نیز ثبات پیدا می کند و بستر یکسان سازی نرخ ارز فراهم می شود.
    کمیجانی با اشاره به تداوم سیاست های انضباط گرایی مالی و پولی در جهت مهار تورم، ساماندهی نرخ سود بانکی و ثبات نرخ ارز در برنامه ششم توسعه اقتصادی گفت: بانک مرکزی مسئولیت مدیریت و هدایت گری برای ثبات نرخ ارز را بر عهده دارد، البته ثبات در نرخ ارز به معنای تثبیت نیست بلکه باید نرخ ارز با واقع بینی و بر اساس متغییرهای اقتصادی تعیین شود چرا که هدف بانک مرکزی حمایت از تولید، سرمایه گذاری، اشتغال زایی و صادرات غیرنفتی است.
    کمیجانی با اشاره به اینکه 62.5 درصد از منابع بانکی برای تامین سرمایه در گردش  پروژه های نیمه تمام و ظرفیت های در حال تکمیل اختصاص یافته است، افزود: جهت گیری بانک مرکزی در خصوص تامین مالی با محوریت تامین سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی است، ضمن آنکه 298 هزار میلیارد تومان تسهیلات در 10 ماهه سال جاری اعطا شده و این رقم نشان دهنده حمایت از تولید و در راستای برنامه رونق اقتصادی دولت یازدهم است.

    مسئول تامین مالی در اقتصاد مشخص شود

    داوود دانش جعفری نیز در این نشست یکی از مشکلات اقتصاد ایران را مشخص نبودن مسئولیت تامین مالی عنوان کرد و گفت: برای حل چالش های تامین مالی، ستاد اصلی برنامه ششم باید برای آن فکر روشنی داشته باشد.
    وزیر اسبق اقتصاد با اشاره به هدف‌گذاری برنامه ششم توسعه برای رشد سالانه 31.9 درصدی سرمایه‌گذاری در بخش نفت، رشد 18.8 درصدی در بخش صنعت و معدن  20.8 درصدی آب و برق گفت: رشد سرمایه‌گذاری در بهترین حالت در اقتصاد ایران 12.1 درصد بوده است اما در برنامه ششم باید این میزان به 15.4 درصد برسد در حالی که متوسط رشد تشکیل سرمایه ناخالص در سال‌های اخیر به 2 درصد رسیده بنابراین برای تحقق هدف برنامه یک انقلاب مالی نیاز است. وی با تاکید بر اینکه دولت باید بخش خصوصی را ضمانت کند، افزود: در چند سال اخیر با بحران هایی مواجه بوده ایم. اکنون شرایط خاصی برای همه بنگاه های اقتصادی در زمینه نیاز به پول و تامین مالی ایجاد شده است و نیازمند توجه ویژه در این خصوص هستیم.

    بانک محوری، مشکل اقتصاد ایران است

    معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در این نشست ضمن تاکید بر اصلاح نظام تامین مالی در کشور گفت: بیش از 80 درصد منابع ما توسط نظام بانکی تامین می شود؛ این مشکل اقتصاد ماست و باید اقدام اساسی برای بهره گیری بیشتر از بازارهای دیگر ازجمله بورس و بیمه صورت گیرد.
    دژپسند خواستار استفاده بیشتر از منابع داخلی و نهادهای عمومی غیردولتی در اقتصاد شد و خاطرنشان کرد: این نهادها باید منابع خود را به سمت سرمایه گذاری ببرند و برای رفع تنگناهای مالی تلاش کنند.
    دژپسند راه اندازی بازار بدهی را یکی از راهکارهای مدیریت دارایی ها در کشور دانست و افزود: علاوه بر راه اندازی این بازار، نظام نظارت بر طرح ها، برنامه ها و پروژه ها در برنامه ششم توسعه دیده شده و ما را در اقتصاد مقاومتی یاری می کند.
    وی افزود: استفاده از ظرفیت های خالی موثر قابل احیا و برخوردار از بازار آتی، موجب تامین مالی می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو