عصر بازار

خروج دوباره اونس از محدوده ۱۲۰۰ دلار

بورس‌های قرمز، فلز زرد را سبز کردند

عصر اعتبار- شاخص‌های سهام، مانند تمام هفته‌های گذشته از سال ۲۰۱۶ میلادی، همچنان مهم‌ترین عامل اثرگذار بر وضعیت کالاهای پناهگاه سرمایه هستند.

بورس‌های قرمز، فلز زرد را سبز کردند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد،  بورس‌های جهانی که رشد آنها در نخستین روز از آخرین هفته فوریه، به شدت به ضرر فلز زرد تمام شده بود، روز گذشته دوباره شاهد قرمز شدن شاخص‌ها شدند تا طلا باز هم از محدوده اول کانال 1200 دلار فاصله بگیرد. هر اونس طلا که روز دوشنبه با 18 دلار سقوط به قیمت 1208 دلار رسیده بود، روز سه‌شنبه عمدتا در محدوده‌های 1210 و 1220 دلار نوسان کرد. روز گذشته تا ساعت 8 شب به وقت تهران به قیمت 1225 دلار رسید، گرچه با توجه به نوسان‌های شدید روز، هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز هفته رقم خورده باشد.


    سقوط روز دوشنبه اونس عمدتا ناشی از افزایش شدید ریسک‌پذیری در بازارهای سهام و جهش شاخص دلار بود. همچنین سودگیری معامله‌گران باعث افت ارزش طلا شد. بازارهای سهام جهان روز دوشنبه شاهد خطر کردن معامله‌گران با وجود ادامه نگرانی‌ها بودند تا بیشتر شاخص‌های جهانی در این روز رشد کنند. شاخص شانگهای چین دوشنبه 3/ 2 درصد رشد کرد، رشدی که ناشی از خبر آخر هفته گذشته میلادی بود مبنی بر اینکه مالیات فروش خانه‌های دست دوم کاهش یافته است. دوشنبه علاوه بر بازارهای آسیا، بازارهای اروپا و آمریکا هم رشدهای قابل‌توجهی را ثبت کردند. همزمان بهای نفت خام نیز رشد داشت تا معامله‌گران سهام با خیال آسوده‌تری دست به معامله بزنند. در حالی که بازارهای سهام بر قیمت طلا فشار وارد می‌کردند، شاخص دلار نیز رشد کرد تا فلز زرد تحت فشار بیشتری قرار بگیرد. دیگر خبر مهم روز، سقوط پوند بریتانیا به دلیل حمایت شهردار لندن از خروج این کشور از اتحادیه اروپا بود.

    اما سه‌شنبه ‌روز متفاوتی بود. روز گذشته نگرانی دوباره به بازارهای سهام بازگشت تا بورس‌های جهان دوباره شاهد افت شاخص‌ها باشند. همزمان بهای نفت خام نیز افت و نگرانی‌های ضدتورمی در بازارهای سهام را تشدید کرد. دیگر خبری که به افزایش تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن کمک کرد، افت دوباره ارزش یوآن چین بود. دستکاری ارزش یوآن ازسوی بانک مرکزی چین یکی از نگرانی‌های چند ساله بسیاری از کشورهای جهان بوده است. این رویدادها نه تنها ارزش طلا را بالا برد، بلکه ارزش ارزهای امنی مانند ین ژاپن را هم تحت تاثیر قرار داد. اوراق قرضه دولتی نیز از برندگان این ماجرا بودند. پوند استرلینگ که دوشنبه حدود 2 درصد از ارزش خود مقابل دلار را از دست داده بود، روز سه‌شنبه تا حدی احیا شد با این همه تحت تاثیر احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ماند. روند پوند نتوانست شاخص دلار را متاثر کند و این شاخص هچنان بالای عدد 97 واحد ماند. در این میان، اونس طلا روز را با نوسان پیرامون مرز 1220 دلار آغاز کرد، اما بعد شاهد افزایش دامنه نوسان شد. بیشترین و کمترین قیمت‌هایی که تا زمان نوشته شدن این گزارش برای اونس ثبت شدند، 1222 و 1214 دلار بودند.

    فرانک هولمز، سرمایه‌گذار جهانی، در گفت‌و‌گو با پایگاه اینترنتی کیتکو، این نوسان‌ها را طبیعی دانسته و بر اهمیت ماندن طلا در کانال 1200 دلار با وجود فشارها، تاکید کرده است. او معتقد است که افت احتمالی ارزش طلا در شرایط کنونی و در کوتاه مدت طبیعی است؛ چراکه بازار در حال اصلاح روند قیمتی خود است، بازاری که از ابتدای سال جدید میلادی شاهد جهش بیش از 15 درصدی فلز زرد بوده است. هولمز، تحلیلگر ارشد موسسه «گلوبال اینوستورز» می‌گوید:‌ «بازار طلا پس از افزایش چشمگیر قیمت در هفته‌های گذشته با روند تعدیلی روبه‌رو شده که امری عادی است.» او می‌افزاید: «طلا برای ادامه روند صعودی، ناچار است ابتدا بخشی از جهش‌ها را اصلاح کند. بازار همواره خود را اصلاح می‌کند و این مساله کاملا عادی و طبیعی است. توصیه من به سرمایه‌گذاران بین‌المللی این است که در شرایط افزایش قیمت طلا اقدام به فروش ذخایر خود کنند ولی واضح است که برای هرگونه سرمایه‌گذاری در بازارهای بین‌المللی باید کاملا هوشمندانه و منطقی عمل کرد.»

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی