عصر بازار

چشم انداز مسکن در سال ۹۵

عصر اعتبار- بازار مسکن که حدود دو سال است با رکود روبه رو است این روزها با اجرایی شدن برجام و لغو تحریمها و در پی آن بهبود شرایط اقتصادی، در انتظار رونق در سال ۹۵ است، اما آیا این رکود در سال آینده از بازار رخت می بندد؟ آیا بازار مسکن رونق به معنای رشد قیمت ها را باز هم تجربه خواهد کرد؟

چشم انداز مسکن در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، بررسی میدانی بازار خرید و فروش و مراجعه به بنگاه های معاملات ملکی از راکد بودن خرید و فروش ها و حتی کاهش ساخت و سازها حکایت دارد. آمار منتشره از معاملات صورت گرفته از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران در فصل پاییز نیز کاهش 11.4 درصدی تعداد معاملات خرید نسبت به پاییز 93 ، را تایید می کند.
    در این زمینه محمدرضا فرهادی پور اظهار کرد: معمولا در سال هایی که بخش مسکن رونق دارد در روزهای پایانی سال و نزدیک به عید نوروز، تعداد معاملات افزایش می یابد اما در سال جاری به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد بعید است که تعداد معاملات در این ایام افزایش یابد.
    وی دلیل این مسئله را انتظار عرضه کنندگان و صاحبان ملک نسبت به افزایش قیمت ها در سال آینده دانست و گفت: به علاوه در وضعیت مالی متقاضیان نیز تغییری ایجاد نشده که بتوانند تقاضای موثر در بازار ایجاد کنند.
    این کارشناس بخش مسکن با اشاره به اینکه در سال 95 نیز معمولا در ابتدای سال اقتصاد تعطیل است و تا موتور آن گرم شود یک الی دو ماه از سال گذشته، خاطرنشان کرد: بنابراین در آن شرایط هم اگر وضعیت متقاضیان تغییر نکند مثلا دسترسی به وام برایشان ایجاد نشود و نخواهند پس اندازهایشان را هزینه کنند، احتمالا در نیمه اول سال 95 تغییری را در وضعیت بخش مسکن شاهد نخواهیم بود.
    فرهادی پور با بیان اینکه در سال آینده قیمت اجاره حدود 10 درصد و متناسب با تورم افزایش خواهد یافت، اما قیمت خرید و فروش تغییری نخواهد کرد، تاکید کرد: در واقع در سال آینده بازار مسکن آرام خواهد بود.
    وی درباره بازگشت رونق به بخش مسکن، خاطرنشان کرد: باید ببینیم تعریف از رونق در بخش مسکن چیست، عده ای رونق را افزایش قیمت ها می دانند اما در واقع رونق افزایش تعداد معاملات و ساخت و سازها است.
    این کارشناس بخش مسکن افزود: البته انتظارات هم نقش مهمی دارد، با توجه به آنچه که در اقتصاد ایران طی سال های گذشته اتفاق افتاد و در نتیجه شاهد فروش آپارتمانی که هزینه ساخت هر متر مربع آن حداکثر 1.5 الی 2 میلیون تومان بود به قیمت 10 میلیون تومان بودیم، اکنون نیز انتظار نسبت به افزایش قیمت ها وجود دارد و مالکان به دنبال چنین سودهایی هستند و این در حالی است که در یک اقتصاد سالم اساسا چنین سودهایی منطقی نیست.
    فرهادی پور با بیان اینکه در سال های 86 و 87 شاهد رشد چشمگیر قیمت مسکن بودیم، ادامه داد: اکنون نیز فعالان بخش مسکن منتظر تکرار آن اتفاق هستند اما نقش اساسی اقتصاددانان و سیاستگذاران این است که اجازه ندهند این پدیده نادر تکرار شود.
    وی با اشاره به اینکه برخی به بهانه قیمت زمین قیمت مسکن را بالا اعلام می کنند، تاکید کرد: قیمت زمین نباید سود 500 درصدی داشته باشد.
    این کارشناس بخش مسکن آن چیزی را که در سال های 86 و 87 در بخش مسکن اتفاق افتاد را ناشی از بیماری هلندی اقتصاد ایران دانست و خاطرنشان کرد: زمانی که پول وارد اقتصاد می شود به دلیل بیماری هلندی سر از بخش هایی مانند مسکن در می آورد و موجب افزایش قیمت زمین و ساختمان می شود.
    فرهادی پور با بیان اینکه اگر بنا بود چنین اتفاقی در بخش مسکن ایران تکرار شود چینی هایی که اکنون در بازار مسکن آمریکا سرمایه گذاری می کنند سرمایه شان را وارد ایران می کردند، اظهار کرد: این اتفاق تکرار نمی شود مگر آنکه اتفاق عجیب و غریبی در اقتصاد رخ دهد و به عنوان مثال شاهد افزایش قیمت نفت باشیم که آن هم فعلا بعید است.
    بر اساس تحلیل اقتصاد آنلاین در شرایطی که بازار سرمایه به عنوان دماسنج اقتصاد کشور این روزها با رکود خداحافظی کرده و پیش بینی می شود که اقتصاد در سال 95 وارد دوران رونق خواهد شد، باید دید آیا سیاستگذاران بخش مسکن می توانند برنامه هایی را اتخاذ کنند که این بار پس از پایان دوران رکود شاهد افزایش سرسام آور قیمت خرید و فروش نباشیم؟

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی