عصر بازار

اونس به میانه کانال ۱۲۰۰ دلار جهش کرد

فرود نفتی بورس، پرواز بورسی طلا

عصر اعتبار : چهارشنبه، سناریویی که در هفته‌های گذشته بارها در بازارهای جهانی تکرار شده بود، دوباره به نمایش درآمد. روز گذشته، درست مانند روز سه‌شنبه، با افت دوباره بهای نفت خام، بازارهای سهام به روند افت خود ادامه دادند تا با خروج سرمایه بیشتر از بورس، طلا هم روند رشد خود را پی بگیرد.

فرود نفتی بورس، پرواز بورسی طلا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ، چهارشنبه، سناریویی که در هفته‌های گذشته بارها در بازارهای جهانی تکرار شده بود، دوباره به نمایش درآمد. روز گذشته، درست مانند روز سه‌شنبه، با افت دوباره بهای نفت خام، بازارهای سهام به روند افت خود ادامه دادند تا با خروج سرمایه بیشتر از بورس، طلا هم روند رشد خود را پی بگیرد. روز گذشته در حالی که ادامه اختلافات کشورهای صادرکننده نفت بر سر سطح تولید، قیمت بشکه‌های نفت را به سوی مرز 30 دلار حرکت داد، بازارهای سهام آسیا، اروپا و آمریکا کاهشی شدند تا تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن شدت بگیرد. هر اونس طلا که روز سه‌شنبه با 17 دلار جهش به قیمت 1225 دلار رسیده بود، روز چهارشنبه تا ساعت 7 شب به قیمت 1249 دلار رسید، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است بهای متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

    جهش روز سه‌شنبه اونس عمدتا ناشی از افت بازارهای دارایی و بهای نفت خام بود. همچنین جهش اصلاحی از کف قیمتی که روز دوشنبه تجربه شده بود نیز موثر بود. به گزارش کیتکو، روز سه‌شنبه بازارهای سهام به شدت تحت‌تاثیر روند بازار نفت قرار گرفتند. نفت خام در این روز بخش عمده رشدی را که در روز دوشنبه تجربه کرده بود، از دست داد. این روند بیشتر به‌دلیل صحبت‌های وزیر نفت عربستان سعودی در کنفرانسی در آمریکا رقم خورد. این مقام سعودی گفته بود که کشورش تمایلی برای کاهش تولید نفت ندارد. همزمان گزارشی از آژانس بین‌المللی انرژی منتشر شد که حتی در صورت افت تولید نفت شیل در آمریکا، اوپک و روسیه به افزایش تولید خود ادامه خواهند داد و وضعیت مازاد عرضه دست کم دو سال دیگر ادامه خواهد یافت. افت بازارهای دارایی در روز سه‌شنبه، ‌علاوه‌بر روند بهای نفت، به نگرانی تازه‌ای درباره بخش مالی و بانکی جهان نیز مربوط بود. در این روز سهام موسسه «جی‌پی‌مورگان» به شدت تحت‌فشار قرار گرفت؛ زیرا گزارش‌هایی منتشر شد مبنی‌بر اینکه این موسسه بانکی در مورد وام‌های بخش انرژی به مشکل برخورده است. همچنین، چین نیز مورد توجه بود. مقام‌های چینی سه‌شنبه ارزش یوآن چین مقابل دلار آمریکا را پایین آوردند که دوباره نگرانی‌هایی را ایجاد کرد. همین روند روز چهارشنبه نیز تکرار شد. به گزارش رویترز، با تمرکز معامله‌گران بازار انرژی بر تاکید دوباره ریاض به کاهش نیافتن تولید صادرکنندگان عمده نفت، تمایل سرمایه‌گذاران متوجه دارایی‌های کم‌خطر از جمله ین ژاپن و فلز زرد شد. اونس طلا روز چهارشنبه را با قیمت‌هایی نزدیک مرز 1230دلار‌ آغاز کرد، بعد رو به کاهش گذاشت، اما خیلی زود دوباره به سوی محدوده 1230 دلار حرکت کرد. با توجه به نوسان‌ها، ممکن است قیمت نهایی چهارشنبه متفاوت با رقم درج شده در این گزارش باشد، اما واضح است که روز گذشته، تقاضای طلا به‌دلیل نگرانی‌های نفتی-بورسی زیاد بود. روز چهارشنبه، بازارها علاوه بر مواضع عربستان به صحبت‌های بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز توجه داشتند که طرح عربستان سعودی و روسیه برای متوقف کردن تولید در سطح ژانویه را مضحک خواند. به گزارش بلومبرگ، روبل روسیه در پی این گفته بیشترین افت روزانه در میان ارزهای نوظهور را تجربه کرد. چهارشنبه در حالی که نفت برنت که مهم‌ترین شاخص نفتی جهان است با حدود 2 درصد به قیمت 32 دلار نزدیک شد، روبل روسیه با بیش از 2 درصد افت در مقابل دلار مواجه شد. سقوط بهای نفت خام به کف 12 ساله به‌دلیل وفور عرضه روبل را به شدت تضعیف کرده و اقتصاد روسیه را برای دومین سال پیاپی در مسیر کوچک شدن قرار داده است و باعث کسری بودجه شده است. اگر نفت برنت به بشکه‌ای 68/ 32دلار برسد، روبل ممکن است به نرخ برابری 64/ 80 در برابر دلار برسد که کمترین نرخ ماه جاری میلادی است.

    افت بهای نفت گرچه در ماه‌های پایانی سال 2015 به‌عنوان عامل فشار بر فلز زرد عمل می‌کرد، اما با سقوط بیش از حد انتظار قیمت‌ها، نگرانی‌های ضدتورمی تشدید شد تا افت شدید بهای طلای سیاه به‌عنوان عامل رشد تقاضا برای طلا عمل کند. روندی که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تکرار شد، احتمالا باز هم در ما‌ه‌های آینده تکرار خواهد شد.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو