عصر بازار

شاخص ارزی به کانال ۳۵۰۰ تومان رفت

ایست دلار در هفته چهارم

عصر اعتبار- پنج‌شنبه، دلار سومین رشد روزانه متوالی خود را تجربه کرد تا روند هفتگی دلار پس از ۴ هفته افزایشی شود.

ایست دلار در هفته چهارم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در ششمین روز هفته، شاخص ارزی با 10 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 505 تومان رسید، رشدی که به گفته فعالان، نتیجه افزایش بهای نرخ حواله درهم و افزایش معاملات آتی بود. ثبت این رشد موجب شد که دلار رشد ناچیز یک دهم درصدی را تجربه کند و به 3 هفته کاهش متوالی خود پایان دهد. با وجود این رشد، اکثر فعالان بازار اعتقاد دارند که روند قیمت دلار پس از انتخابات مشخص خواهد شد. در آخرین روز کاری هفته، همسو با رشد دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت. پنج‌شنبه، سکه با هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 6 هزار تومان رسید تا میزان افزایش هفتگی آن به 2/ 2 درصد برسد.

     

    افزایش هفتگی سکه بیشتر تحت‌تاثیر تقویت اونس در بازارهای جهانی بود،‌ هر چند که در مقاطعی از افزایش دلار در بازار داخلی نیز تاثیر گرفت. در این شرایط، اکثر معامله‌گران، در انتظار آغاز فعالیت دو بازار بورس و ارز پس از انتخابات هستند. در حالی که اکثر فعالان بورس اعتقاد دارند امروز در تالار شیشه‌ای صف‌های خرید تشکیل خواهد شد، در بازار دلار توافقی راجع به روند قیمتی این ارز وجود ندارد. به این ترتیب، بورس تهران که هفته گذشته با بازدهی منفی مواجه شد،‌ در فاز خوشبینی قرار دارد،‌ حال آنکه شاخص ارزی که هفته گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده بود، بیشتر با ابهام روند قیمتی مواجه است.

    برخی از معامله‌گران معتقدند، جو روانی کاهشی بازار ارز پس از انتخابات کاهش خواهد یافت و قیمت با افزایش خرید‌های ارزی در کانال 3 هزار و 500 تومان بالا خواهد رفت. این دسته باور دارند که روند افزایش دلار در هفته گذشته آغاز شده و در هفته جاری نیز ادامه پیدا خواهد کرد. به گفته برخی از آنها، هفته گذشته میزان عرضه حواله درهم به اندازه‌ای بود که از افزایش نوسانی قیمت جلوگیری کرد، حال آنکه در هفته جاری در صورت کاهش عرضه، قیمت می‌تواند با شدت بیشتری رشد کند.

    با این حال دسته دیگری از معامله‌گران در بازار حضور دارند که معتقدند، دلار بهانه خاصی برای افزایش قیمت ندارد و پس از انتخابات نیز نوسان قیمتی خاصی را تجربه نخواهد کرد. به اعتقاد آنها، پس از اجرایی شدن برجام، لغو تحریم‌ها و باز شدن سوئیفت دیگر دلیل خاصی برای افزایش قیمت باقی نمانده است. این گفته‌ها در حالی عنوان می‌شود که هفته گذشته شاخص ارزی پس از 3 هفته کاهش قیمت، تغییر مسیر داد. تغییر مسیر دلار در حالی به ثبت رسید که هفته گذشته، این ارز با کاهش قیمت کار خود را آغاز کرد. شنبه گذشته، شاخص ارزی 35 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 465 تومان رسید. در روزهای دوم و سوم هفته، دلار در محدوده 3 هزار و 470 تومان به کار خود پایان داد تا اینکه از روز سه‌شنبه روند افزایشی این ارز آغاز شد. شاخص ارزی از سه‌شنبه تا پنج‌شنبه 35 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و نهایتا توانست با قیمت 3 هزار و 505 تومان به کار خود پایان دهد. این رقم نشان دهنده افزایش یک دهم درصدی هفتگی دلار بود.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی