عصر بازار

قیمت‌ها در بازار مسکن کاهش یافت

عصر اعتبار- با وجود کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن، اجاره بها سیر صعودی هر ساله خود را طی کرده و با افزایش قیمت نسبت به سال‌های گذشته تعیین می‌شود.

قیمت‌ها در بازار مسکن کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، هرچند که قیمت مسکن در دو سال اخیر افزایشی نداشته و حتی با کاهش مواجه بوده اما اجاره بها همچنان سیر صعودی داشته و مالکان حاضر به کاهش قیمت‌ها در این بخش نشده‌اند. در واقع باوجود تثبیت تورم و قیمت مسکن اما همچنان اجاره بها روند خود را طی کرده و هرساله افزایش قیمت داشته است.

    براین اساس، در گذشته که قیمت مسکن سرسام آور بالا می‌رفت، مالکان به بهانه ارزش بالای ملک خود اجاره بها را افزایش می دادند اما روند افزایشی اجاره بها در دوسال گذشته را ناشی از قیمت مسکن نمی‌دانند بلکه معتقدند نرخ سود بالای سپرده‌های بانکی موجب شده که مالکان به دنبال اجاره بهای بیشتر باشد، زیرا اجاره بها را با نرخ سودی که از بانک می‌دهد، مقایسه می کنند.

    در واقع یک مالک محاسبه می کند که اگر ملک خود را فروخته و در بانک بگذارد چه مقدار سود دریافت می کند، بنابراین به دنبال این است که همین مقدار و یا نزدیک به آن را از مستاجران دریافت کند؛ هرچند که سود سپرده های بانکی به تازگی کاهش یافته اما تا فصل اجاره بها در خرداد ماه نمی توان نسبت به تاثیر آن در بازار اجاره، نظری داشت.

    به گفته رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک، رشد قیمت اجاره به دلیل شاخص قیمت مسکن نبوده است زیرا از سال 92 تاکنون افزایش قیمتی نداشتیم بنابراین رشد اجاره‌بها به دلیل قیاس مردم با منافع سپرده‌های بانکی بوده است.

    حسام عقبایی با بیان اینکه مالکان به دنبال سود بیشتر در اجاره بها هستند، کاهش نرخ سود بانکی را بر بازار اجاره بها موثر دانست.

    براساس این گزارش، یکی از مشاوران املاک در شهر تهران گفت: رکود اقتصادی موجب شده، آنهایی که امکان اجاره واحدهای خود را دارند، اجاره بهای بیشتری را برای ملک خود تعیین کنند. البته در برخی محله‌ها که مردم توان اقتصادی بالایی ندارند، مالکان نمی‌توانند خیلی افزایش قیمت داشته باشند اما در برخی از محله‌ها می بینیم که قیمت‌ها بالا است.

    به گفته وی، دریافت اجاره بها برای برخی به عنوان تنها منبع درآمدی به شمار می رود، بنابراین به دنبال این هستند که نرخ بیشتری را تعیین کنند البته در حال حاضر فصل اجاره بها نیست و ممکن است که مالکان بیشتر با مستاجران کنار بیایند و قیمت‌ها را کاهش دهند.

    اجاره بها در برخی محله‌های تهران

    واحد 56 متری فول امکانات در جنت آباد با عمر 6 ساله، 56 میلیون تومان رهن داده می‌شود و در کارون-بالاتر از طوس برای واحدی 60 متری با عمر 5 ساله طبقه دوم با پارکینگ و انباری 55 میلیون تومان رهن تعیین شده است.

    در خیابان هاشمی -21متری جی برای واحدی 60 متری طبقه 4 با پارکینگ و انباری، نوساز 30 میلیون تومان رهن و 250 هزار تومان اجاره دریافت می‌شود و در نارمک - سه راه گلستان برای واحدی 60 متری و یکخوابه طبقه2، 10 میلیون تومان رهن و یک میلیون تومان اجاره تعیین شده است.

    واحدی 56 متری نوساز و لوکس در سعادت آباد با نرخ 120 میلیون تومان رهن داده می‌شود و در مرتضوی-خوش برای آپارتمان 60 متری طبقه اول، تکواحدی 2 خوابه با انباری و پارکینگ، 20 میلیون تومان رهن و 600 هزار تومان اجاره تعیین شده است.

    واحدی 60 متری و فول امکانات در جنت آباد شاهین شمالی با 20 میلیون تومان رهن و یک میلیون تومان ماهیانه، اجاره داده می‌شود و در خیابان پیروزی، ابتدای شکوفه برای آپارتمان 56 متری طبقه دوم دوخوابه، 15 میلیون تومان رهن و 700 هزار تومان اجاره تعیین شده است.

    در یوسف آباد - کاج شمالی برای واحدی 60 متری و یکخوابه با 25 میلیون تومان رهن و یک میلیون تومان اجاره، دریافت می‌شود همچنین در دیباجی جنوبی برای آپارتمان 60 متری و دوخوابه، 5 پله به زیر 10 میلیون تومان رهن و یک میلیون و 200 هزار تومان اجاره تعیین شده است.

    در خیابان مرزداران ایثار واحدی 60 متری و یکخوابه با عمر 10 ساله با امکانات، 25 میلیون تومان رهن و یک میلیون و 150 هزار تومان اجاره تعیین شده و در کاشانی پیامبر برای آپارتمانی 60 متری و یکخوابه طبقه سوم با امکانات 50 میلیون تومان رهن دریافت می‌شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو