عصر بازار

رشد هفتگی مثبت بورس‌های جهان

عصر اعتبار- بازارهای سهام آمریکا و جهان تحت تاثیر جهش اخیر قیمت نفت روز جمعه بالاتر ایستادند و رشد هفتگی ثبت کردند، اما به دلیل شروع دشوار سال ۲۰۱۶ تردیدها نسبت به ادامه روند صعودی همچنان در فضای بازارها موج می‌زند.

رشد هفتگی مثبت بورس‌های جهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، شاخصهای بزرگ سهام با رشد اخیر در مسیر افزایش ماهانه قرار گرفته‌اند در حالیکه بیشتر بازارها در ژانویه بیش از پنج درصد ریزش کرده بودند. بعضی از مدیران سرمایه خرید سهام‌های مغضوب را آغاز کرده‌اند، زیرا بسیاری از سرمایه گذاران انتظار دارند تثبیت قیمت نفت بخشی از فشارهای متوجه بخش انرژی، وام دهندگان این بخش و اقتصادهای متکی به آن را بردارد. در واقع بازارهای سهام آمریکا از رکورد پایین 11 فوریه بیش از شش درصد رشد کرده اند و میزان کاهش از ابتدای سال تاکنون را به کمتر از پنج درصد محدود کردند.

    با این همه معامله‌گران می‌گویند اضطراب در بازار همچنان حکمفرماست زیرا سرمایه گذاران نسبت به جهت حرکت بازارهای سهام در هفته‌ها و ماه‌های آتی همچنان محتاط و بدبین مانده اند. حجم پایین معاملات هم این احتیاط را بارز کرده است به طوریکه حجم معاملات روز پنج شنبه یکی از پایین‌ترین معاملات امسال بود.

    شاخص داوجونز اینداستریال اوریج 0.3 درصد رشد کرد و به 16737 واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز 500 با 0.3 درصد رشد، در 1958 واحد بسته شد و نزدک کامپوزیت با 0.5 درصد رشد، در 4605 واحد ایستاد.

    هر سه شاخص هفته گذشته بیش از دو درصد رشد کردند و در ماه فوریه عملکرد مثبتی نشان دادند.

    دارایی‌های امن در پی بهبود بازارهای سهام با اُفت روبرو شدند. بازده اوراق 10 ساله خزانه از 1.699 درصد در روز پنج شنبه به 1.766 درصد افزایش یافت و قیمت هر اونس طلا با 1.5 درصد کاهش، 1219 دلار بسته شد.

    افزایش ارزش سهام شرکتهای تولیدکننده مواد خام در شاخص استاندارد اند پورز به رشد روز جمعه و رشد هفتگی کمک کرد. میزان اُفت این بخش از کل این شاخص در سه ماه گذشته بیشتر بوده است.

    روز جمعه بعضی از معامله گران از آماری که نشان داد کندی رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه پایانی سال گذشته نسبت به برآورد اولیه کمتر بوده است، دلگرم شدند. وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد تولید ناخالص داخلی این کشور بر مبنای سالانه در سه ماهه چهارم سال 2015 یک درصد رشد کرده است که بهتر از برآورد اولیه 0.7 درصد و نرخ 0.4 درصد مورد پیش بینی اقتصاددانان بود.

    اما استمرار نگرانیها نسبت به قیمتهای پایین نفت، درآمدهای ضعیف و انتظارات برای رشد ضعیف اقتصاد جهانی بسیاری از سرمایه گذاران را بدبین نگه داشته است.

    با پایان یافتن فصل اعلام درآمدهای سه ماهه، سرمایه‌گذاران اکنون منتظر انتشار گزارش اشتغال فوریه در روز جمعه هستند که تصویر جدیدی از وضعیت اقتصاد آمریکا ترسیم خواهد کرد. از سوی دیگر معامله گران منتظر دریافت سیگنالهای بیشتر درباره احتمال افزایش تدابیر محرک مالی بانک مرکزی اروپا در نشست آتی این بانک در ماه مارس هستند.

    اظهارات اخیر مقامات بانک مرکزی آمریکا انتظار افزایش بیشتر نرخهای بهره در سال جاری را ضعیف کرده است. این بانک در ماه دسامبر برای نخستین بار در حدود یک دهه گذشته افزایش نرخهای بهره را تصویب کرد و در آن زمان چهار دور افزایش دیگر برای سال 2016 را پیش بینی کرده بود.

    در میان سایر شاخصهای بزرگ، استاکس اروپا 600 به میزان 1.5 درصد در روز جمعه رشد کرد و برای دومین هفته متوالی رشد کرد.

    بازارهای سهام آسیا هم با نشست رهبران مالی گروه 20 در شانگهای که امیدها را برای اتخاذ تدابیر جدید به منظور رفع مشکلات اقتصادی برانگیخت در سطح بالاتری قرار گرفتند. رئیس بانک مرکزی چین در این نشست به همتایانش اطمینان خاطر داد این کشور ارزش یوان را به میزان چشمگیری کاهش نخواهد داد تا برتری تجاری کسب کند. وی همچنین اظهار کرد بانک مرکزی چین سیاست پولی محتاطانه ای را اتخاذ خواهد کرد.

    نفت خام آمریکا در معاملات الکترونیکی بازار بورس کالای نیویورک 1.03 دلار رشد کرد و به 34.12 دلار در هر بشکه رسید و نفت برنت در بازار لندن با 1.32 دلار افزایش، 37.02 دلار در هر بشکه معامله شد.

    دلار از 112.30 ین در روز پنج شنبه به 113.58 ین افزایش یافت و یورو از 1.1020 دلار به 1.0965 دلار افزایش یافت.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو