عصر بازار

سهام چه شرکت‌هایی را بخریم؟

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار سرمایه روند قیمت برخی شرکت‌های بورسی را حبابی دانست و با بیان این‌که برخی سهام شرکت‌ها هنوز جای رشد دارند، گفت: نهاد ناظر بازار سرمایه باید مراقب باشد تا شرکت‌ها دچار سفته‌بازی نشده و صف‌های خرید هیجانی در بازار تشکیل نشود.

سهام چه شرکت‌هایی را بخریم؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمدجواد شیخ - مدیرعامل سابق کارگزاری سهام عدالت -به ارزیابی وضعیت بورس پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر در برخی از شرکت‌ها هیجانی عمل شده و قیمت بعضی از شرکت‌ها به شدت افزایش یافته است به‌طوری که در حال حاضر قیمت سهام شرکت‌های خودرویی و قطعاتی حبابی هستند و خوش‌بینی بیش از حد در سهام این شرکت‌ها اتفاق افتاده است، لذا مردم باید مراقب سهام این شرکت‌ها باشند، چون ممکن است این حباب بترکد و مردم ضرر کنند.

    وی با بیان این‌که برخی از شرکت‌هایی که از لحاظ بنیادی وضعیت خوبی دارند هنوز رشد نکرده‌اند، افزود: در حال حاضر سهام برخی از بانک‌ها هنوز برای رشد قیمت جا دارند ولی حجم عرضه در سهام این شرکت‌ها زیاد بوده و عرضه‌های سنگین در آنها صورت می‌گیرد که این عرضه‌ها قیمت‌ها را خفه می‌کند. علاوه بر این نمادهایی که حجم مبنای پایینی دارند با تغییر قیمت بازار دچار نوسان می‌شوند.

    شیخ با بیان این‌که p/E برخی شرکت‌ها بسیار بالاست، خاطر نشان کرد: در حال حاضر سهام شرکت‌های بیمه‌ای، دارویی و مخابراتی P/E مناسبی دارند و برای خرید در بلندمدت مناسب هستند. این در حالی است که با اصلاح قیمت مس، فولاد، روی و سنگ آهن سهام این گروه نیز از وضعیت خوبی برخوردار می‌شوند.

    این کارشناس بازار سرمایه به بودجه سال آینده شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی بودجه سال آینده شرکت‌ها نسبت به امسال بهتر بوده، اما عملکرد شرکت‌ها مطلوب نبوده و پوشش‌های ضعیفی ارائه شده است، اما با این حال پیش‌بینی سود شرکت‌ها نسبت به سال 1394 بهبود پیدا کرده است.

    وی تصریح کرد: در این شرایط نهاد ناظر بازار سرمایه (سازمان بورس) باید مراقب بازار باشد تا نماد شرکت‌ها دچار سفته‌بازی نشوند و صف‌های خرید هیجانی در بازار شکل نگیرد. علاوه بر این باید نقش بازار‌سازها پررنگ‌تر شده، ابزارها متنوع‌تر شود تا رفتار بازار منطقی‌تر شود.

    شیخ در خصوص تاثیر مثبت کاهش نرخ سود سپرده بانکی در بازار سرمایه اظهار کرد: با سیاست‌هایی که اعمال می‌شود در صورت کاهش نرخ تورم اقبال به بازار سرمایه افزایش می‌یابد،بنابراین وقتی در سایر بازارها خبری نباشد، تورم کاهش یابد، اوراق اسناد خزانه اسلامی و دیگر اوراق‌ها منتشر شود وضعیت بورس بهبود خواهد یافت.

    مدیر عامل سابق کارگزاری سهام عدالت به پیش‌بینی وضعیت بورس در سال آینده پرداخت و گفت: در حال حاضر بازار سرمایه منتظر تصمیمات دولت در خصوص برجام دو بوده و این که اثرات اجرای برجام در سال آینده چگونه نمایان می‌شود و دولت چه گام‌هایی بر می‌دارد. علاوه بر این‌که چه قوانینی در مجلس آینده وضع می‌شود و سرمایه‌گذاران خارجی چگونه وارد کشور می‌شوند.

    وی تصریح کرد: با این حال به نظر می‌رسد بورس در سال آینده مثبت باشد و چشم‌انداز آینده این بازار نباید منفی باشد. البته اگر حباب ایجاد شود بورس در مقطعی منفی می‌شود، اما شرایط اقتصادی نشان می‌دهد که روند بورس کاهشی نیست.

    مدیر عامل سابق کارگزاری سهام عدالت در ادامه به تاثیر انتخابات مجلس در روند حرکتی بورس اشاره کرد و گفت: اگر مجلس با دولت هماهنگ باشد مصوبات راحت‌تر تصویب می‌شود، بنابراین داشتن دید اقتصادی و هماهنگی با دولت اهمیت دارد و در بازار سرمایه نیز اثر‌گذار است.

    وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که به دلیل انتخابات مجلس و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بورس تهران در روزهای قبل از سال روند خاصی را تجربه نخواهد کرد و مسیر اصلی بازار از سال آینده مشخص و آغاز می‌شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی