عصر بازار

مدیریت پول‌های بادآورده

با پولی که به ارث می‌بریم چه کنیم؟

عصر اعتبار- ارثیه، جزو پول‌هایی است که اغلب روی آن برنامه‌ریزی نکرده‌ایم؛ بنابراین احتمال اینکه در مصرف این پول دچار اشتباه شویم، زیاد است؛ پس بهتر است قبل از آنکه اقدام به خرج کردن این پول کنیم، آن را در جای امنی قرار دهیم و به خود کمی زمان بدهیم تا بهترین تصمیم ممکن را بگیریم.

با پولی که به ارث می‌بریم چه کنیم؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، وقتی پولی به ارث می‌بریم، به دلیل اینکه اغلب مبلغ آن زیاد و رسیدن این پول پیش‌بینی نشده است، دچار تصمیمات اشتباه و احساسی می‌شویم و خود را درگیر خریدهای لوکس با این پول بادآورده می‌کنیم. شاید مدتها رویای خرید خودرو یا سفری طولانی را در سر داشته‌اید و با خود فکر کنید که رسیدن این پول می‌تواند شما را در تحقق این آرزوها یاری کند. گرچه استفاده کمی از پولی که به ارث می‌برید برای تفریح الزاما اشتباه نیست اما باید مطمئن باشید که درباره سرمایه جدیدی که صاحب شده‌اید، دست به تصمیمات اشتباه و احساسی نمی‌زنید؛ چراکه این میراث می‌تواند تا حد زیادی به سلامت مالی شما کمک کند. در هر حال فراموش نکنید، این پول چیزی نیست که کاملا به آن اتکا کنید. به هرحال، به محض اینکه پولی به ارث می‌بریم، دشوارترین مساله، تصمیم‌گیری در نحوه مدیریت این پول است.

    علاوه بر تمامی اینها، باید کمی از شتابزدگی خود بکاهید و خوب فکر کنید ببینید بهترین تصمیم قبل از هر اقدامی چیست؟ بنابر اعلام پایگاه اینترنتی کانسومر ریپورتس، نخستین کاری که باید با این پول کرد این است که آن را در یک حساب بانکی قرار دهید. افرادی که ارثیه خود را در کمترین زمان ممکن به باد می‌دهند حتی ممکن است در صورت سرمایه‌گذاری نیز دچار اشتباه شوند پس بهترین کار برای آنها این است که حد اقل در شروع به جای سرمایه‌گذاری، پول خود را پس‌انداز کنند. پس از آنکه موفق شدید پول خود را در یک جای امن پس‌انداز کنید و به آن دست نزنید، اکنون زمان بیشتری برای فکر کردن و تصمیم‌گیری دارید تا به گزینه‌های بیشتری بیندیشید. اما وقتی صحبت از انتخاب یک مشاور مالی می‌شود، سعی کنید در این امر وسواس به خرج دهید اما فارغ از اینکه بخواهید با کمک یک مشاور مالی برای پول خود تصمیم بگیرید یا اینکه شخصا اختیار این پول را در دست بگیرید، در این گزارش به شما سه توصیه مهم و کارآمد برای نجات سلامت مالی و استفاده بهتر از این ارثیه، ارائه می‌کنیم.

    پس‌انداز در صندوق هزینه‌های اضطراری
    اگر تاکنون اقدام به ایجاد یک صندوق پس‌انداز اضطراری نکرده‌اید، این اقدام را در اولویت قرار دهید. گرچه هنوز درباره میزان پس‌انداز در این صندوق میان کارشناسان امور مالی اتفاق نظر وجود ندارد، اما پس‌انداز مبلغی معادل 6 تا 12 ماه درآمد ماهانه‌تان می‌تواند آسایش خاطر قابل توجهی در قبال بروز هزینه‌های پیش‌بینی نشده، یا بیکاری به شما ببخشد. همچنین، یک پس‌انداز قابل استفاده در روز مبادا، برای مواقعی که می‌خواهید خود یا فرد دیگری را غافلگیر کنید، نظیر یک سفر لحظه‌آخری با دوستان، بسیار مفید است. همچنین شاید پرداخت یکجای همه بدهی‌ها با یک پول بادآورده مانند ارثیه به نظر جذاب باشد اما درصورت نداشتن یک صندوق پس‌انداز اضطراری، شکی نیست که دوباره بدهکار شوید.

    پرداخت بدهی‌ها
    تصفیه بدهی‌هایی که بهره بالایی دارند، مانند انواع وام‌ها و اقساط خودرو، بهترین راه استفاده از پولی است که به ارث می‌رسد. در واقع احساس سبکی و راحتی که پس از برداشته شدن بار این بدهی‌ها از روی دوش‌تان به شما منتقل می‌شود، بسیار زیاد و لذت بخش است. بسیاری از افراد هیچگاه مطمئن نیستند که بالاخره می‌توانند وام‌های خود را تسویه کنند یا خیر؟ البته این وحی منزل نیست بلکه در برخی موارد شاید تصمیم عاقلانه‌تر و هوشمندانه‌تر این باشد که این پول را قبل از تسویه وام‌ها و بدهی‌های خود، برای بازنشستگی پس‌انداز کنید. این تصمیم بستگی به این دارد که تا چه اندازه به سن بازنشستگی نزدیک هستید.

    پس‌انداز برای دوران بازنشستگی
    اگر تاکنون برای بازنشستگی خود پول کافی پس‌انداز نکرده‌اید، قرار دادن بخشی از پولی که به ارث برده‌اید، برای دوران بازنشستگی فکر خوبی است چرا که به شما کمک می‌کند تا بتوانید امنیت مالی خود را تامین کنید.

    سخن پایانی اینکه، برنامه‌ریزی شما برای ارثیه‌تان بستگی به موقعیت کنونی شما در زندگی و اولویت‌هایتان دارد. شاید تصمیم داشته باشید از این پول برای ادامه تحصیل خود یا فرزندانتان استفاده کنید یا دست به برخی تعمیرات در منزل بزنید که زمانی پول آنرا نداشتید. شاید هم تصمیم بگیرید اقدام به خرید پوشش‌های بیمه‌ای نظیر بیمه سلامت کرده یا ماشین قدیمی و از کار افتاده خود را ارتقا دهید. اما فراموش نکنید که اگر مبلغ قابل توجهی به ارث بردید بخشی از آن را در اولین فرصت به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت پس‌انداز کنید. در واقع، استراتژی شما برای این پول باید تلفیقی از همه موارد فوق باشد اما قبل از آن مطمئن شوید زمان کافی برای فکر کردن و اتخاذ بهترین تصمیم را داشته‌اید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو