عصر بازار

تورم در عربستان به بالاترین حد رسید

عصر اعتبار- تورم در عربستان در پی کاهش قیمت های نفت و افزایش هزینه ها، به بالاترین سطح خود در چند سال اخیر رسیده است.

تورم در عربستان به بالاترین حد رسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از پایگاه العهد، روزنامه «الحیات» در گزارشی اقتصادی به نقل از یک شرکت امکان سنجی سرمایه گذاری اعلام کرد که میانگین تورم سالانه در عربستان در ماه ژانویه 2016 به 4/3 افزایش پیدا کرده و این بالاترین میزان در پنج سال گذشته است. بنا بر این گزارش افزایش قیمت های انرژی موجب تورم در بخش های مسکن، آب، برق، گاز و حمل و نقل شده است.

    طبق این گزارش تورم در بخش مسکن عربستان از 4 درصد در ماه دسامبر 2015 به 8/3 درصد در ماه ژانویه 2016 افزایش پیدا کرده است که این میزان در پنج سال گذشته به بالاترین سطح خود رسیده و افزایش تعرفه خدمات آب و برق در آن نقش داشته است.

    تورم در بخش حمل و نقل عربستان نیز در نتیجه تاثیرپذیری مستقیم از افزایش بهای سوخت، از 1/3 در دسامبر 2015 به 12/6 در ژانویه 2016 افزایش یافته است که این میزان بالاترین سطح در 21 سال گذشته است.

    طبق این گزارش پیش بینی می شود که فشار تورم عربستان در سال 2016 در نتیجه تاثیرپذیری از مرحله دوم تغییر قیمت های سوخت که اخیرا اجرا گردید افزایش پیدا کند.

    رژیم سعودی که برای خوش خدمتی به غرب و با هدف ضربه زدن به اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و کشورهای محور مقاومت موجب شد بهای نفت به طور بی سابقه ای کاهش یابد، اینک خود با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه است.

    در پی کاهش بهای نفت و افزایش هزینه‌ ها که جنگ افروزی ها در منطقه و بویژه در یمن نقش بسزایی در آن داشته است، رژیم سعودی در صدد است به‌ منظور جبران کسری بودجه بالغ بر 87 میلیارد دلاری خود برای اولین بار در تاریخ این کشور از بازار بین المللی وام بگیرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی