عصر بازار

مدیر عامل بیمه دی در گفتگو با " عصر اعتبار":

معادله حضور بیمه های خارجی، به نفع ایران تمام شود

عصر اعتبار- پس از لغو تحریم ها و اجرای برجام، خبرهای خوش اقتصادی بود که از سوی مسئولان، کارشناسان، دولتمردان و... به مردم گفته و روزهای خوش رونق، وعده داده می شد.

معادله حضور بیمه های خارجی، به نفع ایران تمام شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر اعتبار در این میان صنعت بیمه نیز روزهای روشنی را پیش پای خود می بینند و حتی شنیده می شود که شرکت های بیمه ای در سطح بین الملل خواهان حضور در ایران به منظور رائه خدمات هستند.
    این خبر شاید برای خود، رونق اقتصادی و چرخش نقدینگی را به همراه دارد؛  اما می تواند همین سود را برای صنعت بیمه ایران که با ایستایی و در بعضی از شرکت ها با ضرر رو به رو است، به ارمغان آورد؟ خدمات بیمه ای ارائه شده از سوی شرکت های بین المللل  با چنان کیفیتی  از مشتری حمایت می کنند که برای فعالان صنعت بیمه ایران مثال زدنی است  و در برخی از شرایط توان رقابت با آنها را دارند. در این شرایط است که باید برای حضور شرکت های بیمه ای بین المللی و شیوه فعالیت آنها چاره اندیشی کرده تا ایران به بازار واردات بیمه تبدیل نشود. به همین منظور است که" عصراعتبار " گفتگویی با سید مجید بختیاری مدیر عامل بیمه دی به شرح ذیل انجام داد:

    برای شروع، جایگاه بیمه دی را در صنعت بیمه کشورمان چگونه ارزیابی می کنید؟
      این شرکت در قبل از سال 92 با شرایط سخت و نامطلوبی درگیر بود؛ اما با برنامه ریزی هایی که در 3 مرحله تدوین و اجرایی شد؛ به نظر می رسد که اکنون این شرکت در شرایط مساعدی قرار گرفته است. بهتر به نظر می رسد که در مورد گذشته کمتر صحبت کنیم و به آنچه که قرار است در آینده رخ دهد فکر کنیم. خوشبختانه در سالجاری این شرکت توانست تعهدات کل خود را پرداخت کند و پرتفوی، آیین نامه ها، نمایندگی ها از شرایط نابه سامان به شرایط منظمی رسید . در کل می توان گفت که بیمه دی توانست از بحران عبور کند و هم اکنون در شرایط خوبی به سر می برد.

    از 3 مرحله تدوین شده برای گذار از بحران بگویید؟
    مرحله اول ساماندهی شرایط بود که به خوبی انجام شد. مسیر دوم  نیز تثبیت شرایط بود که باید سیستمی را طراحی می کردیم تا سرمایه افزایش پیدا کند و روند افزایشی حفظ و ثابت شود. قابل ذکر است که در این مرحله سرمایه شرکت دی از 61 میلیارد تومان به 250 میلیارد تومان رسید. مرحله سوم که هم اکنون در آن قرار داریم؛ شکوفایی است که باید در این مرحله بیمه دی برای خود به برندی دیگر تبدیل شود و آن را به مردم و جامعه و صنعت معرفی کند.  در این مرحله نیز تصویر جدیدی از بیمه دی ارائه می شود که هم قابل رقابت است و هم از نظر کیفیت محصولات و خدمات برای مردم مثال زدنی خواهد بود.

    بنابراین تغییر در شیوه ارائه محصولات را مد نظر قرار داده اید؟
    این یکی از بخش ها به شمار می رود. اما عمده تلاش بر ارائه تصویری اجتماعی کاربردی و مصرفی از بیمه دی  متمرکز خواهد بود. به عنوان مثال  پرتفوی عمر، بیشترین برنامه ها را به خود اختصاص می دهد تا نفوذ در بازار افزایش پیدا کند. زیرا بیمه عمر شخص خانواده را درگیر می کند و در قالب های گوناگون اعم از اجتماعی، سلامت، اقتصادی و.... وارد می شود.  کیفی سازی خدمات به عنوان یک رویکرد مکمل سازی برای کمی سازی محصولات در این مسیر مد نظر خواهد بود. البته رقابت نیز یکی دیگر از خواسته های ما در مرحله سوم است تا بتوانیم محصولات خود را به شکلی ارائه دهیم تا بتواند در نزد مشتری گزینه های دیگر از شرکت های را حذف کند.

    با توجه به برداشته شدن ترحیم ها و حضور شرکت های بیمه ای بین المللی در ایران، ایا این کیفیت و کمیت را قابل رقابت می دانید؟
    این سوال را باید از چند وجه پاسخ داد که هم به معنای بله است و هم خیر. خیلی از مسئولان و کارشناسان در این صنعت از آمدن شرکت های خارجی استقبال کرده اند و برخی دیگر آن را عاملی بر انزوای شرکت های داخلی و ضرر آنها می دانند.  باید بدانیم که شرکت خارجی برای صنعت بیمه ایران چه مزیتی دارد و چه آسیبی را به همراه خواهد داشت.  از دید مثبت باید گفت که این حضور می تواند یک فرصت خوب به شمار برود که نباید سوخته شود  و از زاویه منفی نیز باید مراقبت کرد که مشتریان داخلی، جذب خدمات با کیفیت شرکت های خارجی نشوند.

    این زاویه منفی را می توان نشات گرفته از ایستایی و نبود کیفیت خدمات بیمه ای شرکت های داخلی دانست؟
    بله.  به همین منظور است که تاکید دارم، سرنوشت حضور شرکت های خارجی بیمه ای در ایران بستگی به عملکرد شرکت های بیمه داخلی دارد.  البته باید این نکته را هم خاطر نشان کنم، حضور شرکت های بیمه ای بین المللی  به زمان برجام، مرتبط نمی شود زیرا این شرکت ها از قبل از تحریم ها هم بودند و با آغاز تحریم رفتند و قطعا باز خواهند گشت زیرا ایران برای آنها جذابیت سرمایه گذاری دارد. نکته دیگر اینکه شرکت های مد نظر بین المللی به فکر فروش بیمه های مستقیم نبود و بر بیمه های اتکایی تاکید دارند. این در صنعت بیمه مرسوم است که شرکت های خارخی بیمه اتکایی می خواهند.

    بنابراین حضور این شرکت های بین المللی برای صنعت بیمه ایران جندان خطر آفرین نیست؟
    نباید به این موضوع ساده انگارانه نگاه کرد و از فرصت پسا تحریم به سادگی گذشت. اگر نتوانیم خدمات بیمه ای را تقویت و صادر کنیم، شرکت های بیمه ای خارجی آن را تولید کرده هم به کشورهای خود می فروشند وهم به ایران وارد می کنند. شمشیری دولبه است که باید از آن به دقت استفاده کرد تا مبادا به خودمان آسیب بزنیم.

    چگونه باید از فرصت پسا تحریم به نفع  صنعت بیمه ایران استفاده کرد؟
    جدای از اینکه باید صنعت را تقویت کرد و خدمات را با کیفیت ساخت، ارائه خدمات و بیمه نامه را باید تسهیل کرد. مصرف این پرتفوی ها باید آنقدر تسهیل و آسان باشد که تمامی اقشار بتوانند از آن به راحتی استفاده کنند. این قسمت مربوط می شود به استراتژی داخلی ولی برای رویکرد خارجی نیز برنامه ای باید داشته باشیم که از همه ابعاد به صنعت بیمه داخلی کمک کند. این مهم را به خوبی می توان از جایگاه علمی و تکنولوژی به کار رفته در صنعت بیمه کشورهای غربی متوجه شد. آنها در ارائه بیمه نامه و خدمات شان از دانش و تکنولوژی استفاده می کنند که ما از آن بی بهره هستیم. بنابراین فرصت حضور این شرکت ها می تواند به صنعت به ایران در ارتقاء دانش و تولید بیمه نامه علم محور کمک کند. این نکته حایز اهمیت بوده که ضریب نفوذ بیمه در ایران بسیار پایین بوده و منجر به آسیب شده است؛ پس باید با کشف مسیر و خلق ابزاری این ضریب نفوذ را افزایش داد. از این رو اخذ دانش و تکنولوژی کشورهای توسعه یافته در صنعت بیمه می تواند مثمرثمر باشد. این  یکی از راه هایی است که می تواند معادله حضور بیمه های خارجی را در کشورمان به نفع صنعت بیمه ایران تمام کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو