عصر بازار

یک کارشناس پاسخ داد

علت رشد ناچیز معاملات مسکن

عصر اعتبار- یک کارشناس، علت رشد نسبی معاملات مسکن از مهرماه تا بهمن ماه را معاملات معلق مانده دانست و گفت: در بخش مسکن هنوز رونق واقعی اتفاق نیفتاده و تا یک سال آینده هم نخواهد افتاد.

علت رشد ناچیز معاملات مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ابوالحسن میرعمادی اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش ناچیز معاملات مسکن، کاهش نرخ سود بانکی است که از 20 درصد و بیشتر به 18 درصد رسید و باعث شد مقداری نقدینگی به سمت مسکن سوق پیدا کند.

    وی افزود: با این حال به نظر من هنوز رونق مورد انتظار در بخش مسکن ایجاد نشده است و تغییرات جزئی است. در بخش ساخت هنوز به رونق حتی نزدیک نشده‌ایم و سرمایه‌گذاری در این بخش تا مشخص شدن نتایج انتخابات و اثرگذاری برجام در اقتصاد کشور یک سال طول می‌کشد.

    این کارشناس مسکن با اشاره به شیب ملایم صعودی معاملات مسکن از مهرماه تا بهمن ماه سال جاری خاطرنشان کرد: بخش زیادی از این مساله به معاملات معلق مانده مربوط می‌شود. عده‌ای از مردم که منتظر شرایط باثبات‌تری نسبت به گذشته بودند به خرید مسکن پرداختند که نوعی تاثیر روانی است و سیگنال موثر دیگری ندارد.

    به گفته میرعمادی، غالب مردم تا رسیدن کشور به ثبات سیاسی منتظر هستند. البته هم‌اکنون از امیدواری‌هایی در اقتصاد کلان ایجاد شده ولی این امیدواری برای این‌که از حالت تئوریک به عملیاتی برسد حداقل یک سال زمان می‌برد.

    وی درخصوص رشد 10.4 درصدی اجاره بها در شش ماهه ابتدای سال 1394 نسبت به دوره مشابه سال قبل در کل کشور تصریح کرد: در سال جاری با این‌که قیمت مسکن کاهش یافت اما شاهد رشد اجاره بها بودیم که این مساله ناشی از نرخ تورم است. به هر حال مالکانی که خانه خود را اجاره می‌دهند با هزینه‌های نگهداری، مالیات و افزایش نرخ تورم مواجه هستند، لذا مجبور به افزایش اجاره بها هستند و رشد اجاره بها نسبت به سرمایه‌گذاری و تورم، طبیعی است.

    این کارشناس مسکن، رونق واقعی در بخش مسکن را مستلزم افزایش توان متقاضیان دانست و گفت: شرایط اشتغال چندان مناسب نیست. در حال حاضر بسیاری افراد نگران از دست دادن شغلشان هستند و دولت به بسیاری از پیمانکاران بدهکار است پس یک نگرانی از درآمد و اقتصاد کلان وجود دارد. افرادی که شغل تعهد شده‌ای ندارند نمی‌توانند برای دریافت تسهیلات مسکن ریسک کنند. لذا مجبورند تا رسیدن به شغل پایدار صبر می‌کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو