عصر بازار

کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن استارت خورد

عصر اعتبار- با گذشت دو هفته از تصمیم شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود بانکی مقامات ارشد و بلندپایه بانک مسکن با نظارت وزارت راه و شهرسازی کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن را استارت زدند.

کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن استارت خورد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، پس از اینکه شورای پول و اعتبار نرخ سود بانکی را از اول اسفند ماه جاری 2 درصد کاهش داد انتظارها بر این شد که دولت و شورای پول و اعتبار و به تبع آن بانک مسکن نیز باید نرخ سود تسهیلات مسکن را کاهش دهد.

    بنابراین گزارش،شورای پول و اعتبار در جلسه‌ای که در 27 بهمن ماه امسال تشکیل شد نرخ سود سپرده‌های یکساله را از 20 درصد به 18 درصد، نرخ سود تسهیلات عقود مبادله‌ای را از 21 درصد به 20 درصد و عقود مشارکتی را از 24 درصد به 22 درصد کاهش داد.

    با توجه به این تصمیم شورای پول و اعتبار به تازگی در بانک مسکن اعضای هیات مدیره بانک بر آن شده اند تا با توجه به استقبال نه چندان مناسب متقاضیان از صندوق پس انداز مسکن یکم تا سقف 80 میلیون تومان و اوراق حق تقدم تا سقف 60 میلیون تومان نرخ سود این وام ها را کاهش دهند.

    نرخ سود تسهیلات 80 میلیونی صندوق یکم 14 درصد و نرخ سود وام 60 میلیونی اوراق حق تقدم 18،5 درصد است.

    اعضای هیات مدیره بانک مسکن در تکاپوی این هستند تا با کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن استقبال نه چندان مناسب متقاضیان را از این تسهیلات بالا ببرند چرا که حتی نرخ سود بالا و میزان اقساط این تسهیلات اعتراض مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی را نیز در پی داشته است.

    بر اساس این گزارش، میزان اقساط وام 80 میلیونی خرید مسکن با احتساب نرخ سود 14 درصد به‌روش ساده یک‌میلیون و 149هزار تومان( سود این تسهیلات با احتساب سود 14 درصدی 85 میلیون و 557 هزار و 40 تومان است) و در روش پلکانی سالانه بین 991هزار تا 1.6 میلیون تومان است.اقساط وام 60میلیونی نیز در روش ساده 862هزار و در روش پلکانی سالانه بین 700هزار تا 1.2میلیون تومان خواهد بود.

    به نظر می رسد با توجه به اینکه پرداخت وام صندوق یکم با گذشت حدود 8 ماه(کمتر از سقف) آغاز شده و تا سقف 80 میلیون تومان تا خرداد ماه کمتر از 4 ماه فرصت باقیست دست اندرکاران و مقامات بلندپایه وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن درصدد این هستند تا هر چه سریعتر تکلیف کاهش نرخ سود مسکن و به تبع ان کاهش میزان اقساط ماهانه را نیز کاهش دهند.

    حال اگر نرخ سود وام 80 میلیونی مسکن از 14 درصد به 13 درصد کاهش یابد میزان اقساط ماهانه به روش ساده از یک میلیون و 149 هزار تومان به حدود 900 هزار تومان کاهش می یابد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی