عصر بازار

از سوی رئیس‌ بانک مرکزی فرانسه مطرح شد

هشدار نسبت به تاثیر منفی نفت ارزان بر اقتصاد یورو

عصر اعتبار- رئیس بانک مرکزی فرانسه در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه نسبت به اثرات بلندمدت قیمت نفت بر اقتصادهای حوزه یورو هشدار داد.

هشدار نسبت به تاثیر منفی نفت ارزان بر اقتصاد یورو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به‌نقل از خبرگزاری رویترز، «فرانسوا ویلروی دوگلو»، رئیس بانک مرکزی فرانسه در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه تاکید کرد که بانک‌های مرکزی اروپا می‌توانند برنامه چاپ اسکناس خود را توسعه دهند چرا که اثرات بلندمدت نفت ارزان می‌تواند بر اقتصاد حوزه یورو تاثیر گذارد.

    روسای بانک مرکزی اروپا از سراسر حوزه یورو شامل فرانسه و آلمان اوایل ماه مارس در نشست خود نسبت به تعدیل نرخ‌های بهره یا افزایش مدت و حجم برنامه انبساط پولی خود موسوم به طرح تسهیل کمّی تصمیم‌گیری خواهند کرد. برنامه تسهیل کمّی، چاپ اسکناس جهت خرید اوراق قرضه یا بدهی دولت‌هاست که با هدف احیای تورم در حوزه پولی یورو و سرعت بخشیدن به روند احیای اقتصادی این حوزه در دست اجراست.

    تصمیم روسای بانک‌های مرکزی اروپایی عمدتا بستگی به سقوط بیشتر تورم قیمت‌ها دارد که از این شاخص باعنوان معیار سنجش سلامت اقتصادی حوزه یورو استفاده می‌شود.

    دوگلو، در گفت و گو با این روزنامه تاکید کرد: تاثیر قیمت نفت ارزان می‌تواند بلندمدت باشد. این اظهارنظرها نشان می‌دهد که نفت می‌تواند تورم حوزه یورو که هم‌اکنون بسیار پایین است را با کاهش دستمزدها بیش از پیش تخفیف دهد. این مساله می‌تواند بانک مرکزی اروپا را دوباره وادار کند وظیفه بالا کشیدن اقتصاد یورو را به عهده بگیرد.

    دوگلو افزود: سقوط موقت قیمت نفت به تنهایی دلیل کافی نیست، اما اگر قیمت ارزان انرژی تاثیر بلندمدت و پایدار داشته باشد باید دست به کار شویم. وی در ادامه گفت: خرید اوراق قرضه دولتی، بشی از رقم 60 میلیارد دلاری در ماه هم امکانپذیر است. ما هم‌اکنون آماده اقدام هستیم اما باید صبر کنیم تا نخست آمارهای اقتصادی را مشاهده کنیم و بعد تصمیم بگیریم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی