عصر بازار

وضع اقتصاد چین نگران‌کننده نیست

عصر اعتبار- درحالی که بسیاری بر این باورند که اقتصاد چین در حال سقوط است، اما خبرگزاری رسمی این کشور با استناد به آمارهای رسمی از دومین اقتصاد قدرتمند جهان می‌گوید این برداشت‌ها درباره اقتصاد چین اصلا درست نیست.

وضع اقتصاد چین نگران‌کننده نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری دولتی چین، شینهوآ، کندی رشد اقتصادی، بی‌ثباتی‌ها و همین‌طور تلاطمات حول و حوش بازار سهام و بازارهای ارزی، نگرانی‌ها را نسبت به دومین اقتصاد قدرتمند جهان افزایش داده به طوری که پیش‌بینی شده اقتصاد چین به شدت زمین بخورد.

    درحالی که چنین نتیجه‌گیری‌هایی ناشی از تعابیر غلط یا اغراق درباره چالش‌هایی است که اقتصاد چین با آنها روبروست، این اظهارات همچنین توانایی‌های سیاست‌گذاران چینی را دست کم می‌گیرد.

    همه بر این موضوع اتفاق نظر دارند که الگوی رشد اقتصادی مبتنی بر سرمایه‌گذاری به محدودیت خود رسیده و انبوهی از مشکلات شامل سطح بالای بدهی‌ها، افزایش بیش از حد تولید صنایع و فرسایش و آسیب به محیط زیست، این امر را لازم‌الاجرا می‌کند که اقتصاد به سمت مسیری که متعادل‌تر است حرکت کند.

    کندی رشد اقتصادی، یکی از تبعات طولانی و دردناک تغییر رویکرد اقتصادی به سمت الگویی است که رشد خود را از طریق افزایش مصرف، خدمات و نوآوری تامین می‌کند.

    بنابراین، چه چیز مهم تر از اینکه رشد اقتصادی 6.9 درصدی برای هر کشوری می‌تواند رشک برانگیز باشد. ضمن اینکه باید درنظر گرفت اقتصاد چین حدود یک‌چهارم رشد اقتصادی جهان را تامین می‌کند که این معادل اندازه کل اقتصاد سوئد در سال 2015 میلادی است.

    با توجه به مشکلات موجود، سطح بدهی‌ها کاملا تحت کنترل و بسیار پایین‌تر از بدهی‌های سایر اقتصادهای توسعه یافته است ضمن اینکه اصلاحات ساختاری در بخش تامین ترکیبات طبیعی برای افزایش بی روبه تولید خواهد بود.

    در بازار سهام که در ابتدا شاهد تلاطمات بسیار بود، هم‌اکنون شاهد فروکش کردن این طوفان هستیم و علایم ثبات بیشتری پس از بروز ریسک‌ها به چشم می‌خورد. در بازار پول و ارز، به‌عنوان یک ابزار پرخطر و پر ریسک هم‌اکنون شرایط متعادلی دارد که در آن در وهله نخست شاهد ادامه کاهش ارزش یوآن نیستیم.

    بر خلاف ادعای افراد بدبین اقتصاد چین در مسیر تبدیل خود به به الگوی رشد با ثبات‌تر، پیشرفت خوبی داشته درحالی که عوامل پیشرانه قدیمی رشد اقتصادی این کشور کند، پیشرانه‌های جدید جای قبلی‌ها را گرفته و رشد این کشور را تامین می‌کنند.

    در سال 2015 میلادی، مصرف، 66.4 درصد از تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل داده که این نرخ 15.4 درصد بالاتر از سال 2014 بوده است. از زاویه دیگر، بخش خدمات در چین، 50.5 درصد اقتصاد این کشور در سال 2015 را تشکیل داده که نسبت به سال 2014 میلادی 48.1 درصد رشد نشان می‌دهد. این نخستین بار است که این بخش از 50 درصد فراتر می‌رود.

    بنابراین، وقتی مردم می‌گویند بنیان‌های اقتصادی چین همچنان قدرتمند مانده، حرف بیهوده نمی‌زنند چرا که آمارها چیزی جز این را نشان نمی‌دهد. حجم بالای پس‌اندازهای چین می‌تواند تبدیل به سرمایه‌گذاری شده و دولت نیز همچنان قدرت سیاسی و ابزارهای کافی را برای دفع ریسک‌های رو به پایین دارد. این کشور حتی پس از گذشت چنیدن ماه افت، همچنان 3 تریلیون و 230 میلیارد دلار ذخایر ارزی دلاری دارد که یک ابزار قدرتمند برای دفع ریسک‌های سیستماتیک محسوب می‌شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو