عصر بازار

گروه ۲۰:

نقش دولت‌ها بیشتر و نقش بانک‌های مرکزی کمتر شود

عصر اعتبار- وزرای دارایی اقتصادهای برتر جهان که در اجلاس گروه ۲۰ شرکت داشتند، بر نقش بیشتر دولت‌ها در تحرک رشد اقتصادی جهان تاکید شده و اعلام شد: بانک‌های مرکزی در این سال‌ها نقش خود را ایفا کرده‌اند و دیگر ابزارهایشان کارآیی ندارد.

نقش دولت‌ها بیشتر و نقش بانک‌های مرکزی کمتر شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به‌نقل از بلومبرگ، گروه 20 با انتشار وعده‌ای که روی کاغذ آسان‌تر از اجراست و ممکن است سبب ناامیدی سرمایه‌گذارانی شود که به دنبال یک طرح محرک پولی هماهنگ‌تر هستند، شود اعلام کرد: برای تقویت رشد، اشتغال‌زایی و بازگرداندن اعتماد به مردم، از انعطاف سیاست‌های پولی استفاده می‌کنیم.

    وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی اقتصادهای قدرتمند جهان، پس از برگزاری نشست دوروزه خود در شانگهای، نسبت به نشست قبلی خود که در آن اعلام کرده بودند «سیاست‌های مالی به تنهایی نمی‌تواند منجر به تعدیل رشد شود»، بر سیاست‌های قبلی خود تاکید دوباره‌ای کردند.

    برای تحلیلگران اقلیتی که برای حل تنش‌های مرتباط با نرخ برابری پولی، خواستار انعقاد پیمانی مشابه پیمان «پلازا 1985» بودند، در این نشست هیچ شانسی وجود نخواهد داشت. «کریستین لاگارد»، رییس صندوق بین‌المللی پول (IMF) می‌گوید: در نشست شانگهای گروه 20 شانگهای هیچ بحثی درباره پیمانی شبیه به پیمان پلازا وجود نداشت. در این نشست، اعضای گروه 20 تاکید کردند که از کاهش ارزش پولی به شکل رقابتی خودداری کنند که این یک ادبیات مشترک در موافقت برای مذاکره نزدیک بر سر واحدهای ارزی بود.

    «فردریک نیومان»، رییس دفتر مطالعات بخش آسیایی هلدینگ بانک اچ‌اس‌بی‌سی در هنگ‌کنگ می‌گوید: بانک‌های مرکزی جهان طی سالهای اخیر برای تثبیت اقتصاد جهان سهم خود را ادا کرده‌اند اما ابزارهای آنها کم‌کم اثرگذاری خود را از دست داده و اکنون تنها سیاست‌های جدی‌تر پولی و اصلاحات ساختاری می‌تواند به تحریک رشد کمک کند.

    گروه 20 با اعلام این که بانکهای مرکزی جهان هم‌اکنون ابزارهای خود را به شکل قابل توجه و نیرومندانه‌ای به کار گرفته‌اند، اعلام کرد: سیاست‌های پولی با هدف حمایت از فعالیت‌های اقتصادی و حصول اطمینان از ثبات قیمتها ادامه خواهد یافت که این با اختیارات بانک‌های مرکزی سازگار است.

    همچنین، درحالی که فدرال‌رزرو آمریکا در حال حاضر تلویحا علایمی را نشان می‌دهد که از سیاست افزایش نرخ‌های بهره بانکی در سال جاری درحال عقب‌نشینی و کاهش تعداد دفعات افزایش نرخ بهره است، اما در اجلاس امسال گروه 20 بر سیاست‌های پولی آمریکا کمتر تمرکز شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو