عصر بازار

ده الماس برتر دنیا معرفی شدند

کوه نور همچنان صدر نشین

عصر اعتبار- الماس های معروف جهان به دلایل مختلف معروف شده اند برخی به خاطر اندازه، برخی دیگر به خاطر زیبایی و رنگ.

کوه نور همچنان صدر نشین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، اما علت اصلی این شهرت شاید گذشته یا تاریخی باشد که آن الماس تجربه کرده است . در اینجا تعدادی از معروفترین الماس های دنیا را برایتان معرفی می کنیم اما قبل از آن لازم به یادآوری است که گوهرها به خصوص الماس با واحد قیراط سنجیده می شوند در واقع هر قیراط 2/. گرم وزن داشته و یابه عبارتی هر گرم برابر با 5 قیراط  است..

    کوه نور  با 92/108 قیراط وزن از میان الماس های مشهور جهان، بی شک کوه نور افسانه آمیزترین آنها به شمار می رود. این الماس از یک سنگ اولیه 186 قیراطی برش داده شد. سرگذشت پر نشیب و فراز و حیرت انگیز آن با تاریخ هند، افغانستان، ایران و انگلستان درآمیخته است. کوه نور در قرن شانزدهم میلادی، در دوران سلطنت بابر، بنیانگذار سلسله گورکانی هند پدیدارشد.
    سپس الماس مشهور به نوبت به دست شاه جهان(کسی که دستور ساختمان بنای تاج محل را داد)، اورنگ زیب(که تعصب دینی اش باعث اختلاف میان هندوان و مسلمانان شد) می رسد، این الماس توسط نادرشاه افشار (یکی از معروفترین جهانگشایان آسیا) درسال 1739 به ایران آورده شد تا اینکه سرانجام به انگلستان برده می شود. کوه نور در سال 1850 به ملکه ویکتوریا اهدا شد و در دربار انگلیس بر روی آن تراش مجدد صورت گرفت و در تاج ملکه الیزابت دوم قرار گرفت هم اکنون از این الماس در برج لندن (Tower Landon )نگهداری می شود.

    درسدن (Dresden) این الماس به رنگ سبز بوده و 41 قیراط وزن دارد محل پیدایش آن بطور دقیق مشخص نیست ولی احتمالا" بایستی از هندوستان آمده باشد. از تاریخچه این الماس تا سال 1742 میلادی اطلاعی در دست  نیست تا اینکه  در این زمان بود که این الماس به فردریخ اگوست دوم دوک ساکسونی فروخته شد در حال حاضر این الماس در بنای طاق سبز (Green Vaults) شهر درسدن آلمانی نگهداری می شود.

    امید (Hope) الماسی آبی رنگ با وزن 52/45 قیراط ،این الماس در سال 1830 به وسیله یک بانکدار امریکایی بنام H-Ph Hope خریداری شده و دو باره برش داده شد از سال 1958 از این الماس در انستیتو اسمیت زونیای واشنگتن نگهداری می شود.

    ستاره افریقا یا کولینان یک (cullinan I) با 20/530 قیراط وزن ، سنگ برش نخورده این الماس 3106 قیراط وزن داشت این سنگ بزرگترین سنگی بوده است که تاکنون پیدا شده سپس این سنگ توسط سرتوماس کولینان رئیس کمپانی معدن به 105 قطعه برش داده شد که بزرگترین آن کولینان یک نام گرفت برش این الماس ها بوسیله تجارتخانه آشر در آمستردام صورت گرفت . این الماس بعدها در نشان سلطنتی انگلیس((scepterزینت داده شد هم اکنون از این الماس در برج لندن(Tower of London) نگهداری می شود.

    سنسی (sancy) با 55 قیراط وزن ، گفته می شود که این الماس توسط پادشاه چارلز در طی دهه 1470 مورد استفاده قرار می گرفته است در سال 1570 این الماس بوسیله سیگنیور دی سنسی (همنام با الماس ) سفیر کبیر فرانسه به ترکیه رفت هم اکنون این الماس جهت نمایش در موزه لوور پاریس قرار دارد.

    تیفانی (Tiffany) این الماس زرد رنگ 51/128 قیراط وزن دارد و در سال 1878 در معدن کیمبرلی افریقای جنوبی پیدا شد سنگ برش نخورده آن 42/287 قیراط وزن داشت این الماس توسط جواهرفروشان تیفانی در نیویورک خریداری و در پاریس با 90 سطح برش داده شد.

    الماس شاه(shah) این الماس 70/88 قیراط وزن دارد وهمان طور که در تصویر می بینید برش این الماس با الماسهای دیگر کاملا" متفاوت است این الماس سطوح کلیواژ را بخوبی نشان می دهد سنگ اولیه این الماس 95 قیراط وزن داشت که پس از برش بصورت برش قطعی به 7/88 قیراط تقلیل یافت.
    بی نظیر بودن این الماس بدین دلیل است که در سه سطح این الماس نام سه پادشاه مسلمان مالک این الماس حک شده است . جهانگیر شاه ، جهان شاه و فتحعلی شاه اسامی این پادشاهان است این الماس در هنگام حمله نادر شاه در سال 1739 بوسیله نادر شاه افشار به ایران آورده شد و بعدها طی حوادثی به روسیه رفت و در سال 1829 به تزار نیکلاس اول اهدا شد از این الماس هم اکنون در کاخ کرملین مسکو نگهداری می شود.

    ناساک با 38/43 قیراط وزن . این الماس در ابتدا بیش از 90 قیراط وزن داشته و در معبد شیوا نزدیک ناساک هند از آن نگهداری می شد در سال 1818 این معبد توسط انگلستان غارت شد و در سال 1927 به نیویورک رفت و در آنجا تراش مجدد داده شد در سال 1977 بوسیله پادشاه عربستان سعودی خریداری شد و هم اکنون در تملک این پادشاهی است .

    کولینان چهار با وزن 60/63 قیراط. این الماس نیز یکی از 105 قطعه برش خورده از بزرگترین کریستال الماس برش نخورده پیدا شده در جهان می باشد این الماس در تاج ملکه مری قرار گرفت و بعدها به عنوان سنجاق سینه تزئینی از آن استفاده شد هم اکنون در برج لندن از آن نگهداری می شود.

    دریای نور ( Daray - I- Nur) دریای نور یکی از بزرگترین الماس‌های شناخته شده به وزن175 تا 195 قیراط است. این الماس به رنگ صورتی شفاف بوده و در سال 1739 بعد از حمله ایرانی‌ها به دهلی‌هند،توسط نادرشاه به ایران آورده شد. این الماس بر روی تاج پادشاه ایران قرار داده شده است. دریای نور همراه با خواهر خود «کوه نور» که اینک جزو گوهرهای سلطنتی انگلستان است و در جلو تاج سلطنتی آن کشور نصب شده است، توسط نادر شاه افشار جزو هدایای محمد شاه گورکانی و غنایم جنگی، از هند به ایران آورده شده است.
    این سنگ قیمتی پس از نادر ظاهراً به تصرف نوه وی شاهرخ در آمده، سپس به دست میر علم خان عرب خزیمه و پس از آن بدست محمد حسن خان قاجار افتاد و از او به کریم خان زند و سرانجام به لطفعلی خان زند رسید.

    آغا محمد حسن خان قاجار پس از شکست دادن و کور کردن لطفعلی خان، خود بازوبندهای دریای نور و تاجماه را از بازوان آن گشوده متصرف گردید و بدین گونه این گوهر یکتا جزو گوهرهای خزاین قاجار درآمدناصرالدین شاه معتقد بوده که این الماس از گوهرهای تاج کورش کیخسرو بوده است و خود او بسیار به این گوهر گرانبها علاقه داشت و گاهی آنرا به کلاه و زمانی به بند ساعت و گاهی به سینه خود نصب میکرد و حتی تولیت دریای نور را منصبی مخصوص قرار داده بود و این مهم را با عیان و بزرگان کشور محول میداشت، چنانکه در ضمن وقایع سال 1296 هـ . ق. در منتظم ناصری می خوانیم که تولیت دریای نور در ان سالها به حاجی محمد رحیم خان خازن الملک محول بوده است دریای نور بعدها داخل موزه جواهرات دولتی گردیده در همان محل بود تا در سال 1336هـ .ق. هنگامی که محمد غلی میرزا بر اثر شکستی که از مشروطه خواهان خورد به سفارت روس در زرگنده پناهنده شد، این گوهر را جزو گوهر های دیگری با خود به آنجا برد و مدعی بود که گوهر مزبور ملک شخصی اوست و چیزی نمانده بود که این گوهر گرانبهای ایران که یادگار جهانگیری‌های نادر شاه می‌باشد مانند خواهر خود راه دیار دیگری را در پیش گیرد ولی همت ملیون و آزادیخواهان آن را نجات داد. پس از رفت و آمدها و گفتگو های بسیار، این گوهر را با مقداری گوهر های دیگر از محمد علی میرزا پس گرفته به موزه و خزانه سلطنتی باز گردانیدند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو