عصر بازار

اقساط احتمالی وام ۶۰ تا ۱۶۰ میلیونی مسکن زوجین

عصر اعتبار- با مصوبات اخیر شورای پول و اعتبار سقف وام مسکن زوجین به ۶۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان رسید که به تبع این تغییر، اقساط این تسهیلات هم حداکثر تا ۲.۳ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

اقساط احتمالی وام ۶۰ تا ۱۶۰ میلیونی مسکن زوجین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بعد از تصویب و اجرای دو طرح وام مسکن - صندوق پس انداز یکم و وام از محل اوراق - در سال جاری، این بار شورای پول و اعتبار با ایجاد تغییراتی، فضای بازتری برای زوجین به منظور استفاده از این تسهیلات فراهم کرد.

    صندوق پس انداز یکم (خانه اولی ها) که از خرداد امسال از سوی بانک مسکن در دستور کار قرار گرفت، بر اساس موقعیت جغرافیایی در سه سطح 80 میلیون تومان در تهران، 60 میلیون در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر و همچنین 40 میلیون تومان در سایر مناطق شهری اجرایی و به متقاضیان تسهیلات پرداخت می‌کند. ارائه تسهیلات از این طریق از محل سپرده گذاری بوده و به خانه اولی ها تعلق دارد که مجموعه افراد متاهل و مجرد را در بر می گیرد.

    با مصوبه روز گذشته شورای پول و اعتبار، سطح تسهیلات پرداختی از محل صندوق پس انداز یکم برای زوجین اضافه شد؛ به طوری که زوجین خانه اولی روی یک پلاک ثبتی در تهران که وام آن 80 میلیون تومان است، می توانند 160 میلیون تومان تسهیلات یعنی به ازای هر نفر 80 میلیون تومان دریافت کنند.

    بازپرداخت 330 میلیونی برای وام 160 میلیونی

    گرچه تاکنون جزئیاتی از نحوه پرداخت این تسهیلات اعلام نشده است اما طبق شرایط قبلی یعنی با سود 14 درصد و دوره حداکثری 12 ساله برای بازپرداخت، متقاضی وام 160 میلیون تومانی با پرداخت به روش ساده باید ماهانه 2.3 میلیون تومان طی 144 ماه قسط پرداخت کنند. وام 160 میلیون تومانی نیز حدود 171 میلیون تومان سود به همراه دارد و در مجموع باید 330 میلیون تومان به بانک مسکن برگردانده شود.

    سود 128 میلیونی برای وام 120 میلیونی

    وام 60 میلیونی صندوق پس انداز میکن برای زوجین ساکن در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نیز برای هریک جداگانه پرداخت می شود که در مجموع 120 میلیون تومان خواهد بود. در این حالت زوجین باید در یک دوره 12 ساله (یعنی حداکثر زمان باز پرداخت) و با سود 14 درصد، ماهانه 1.7 میلیون تومان قسط پرداخت کنند و در نهایت با سود 128 میلیون تومانی، 248 میلیون تومان سود و اصل وام دریافتی را پرداخت کنند.

    اقساط وام 80 میلیونی زوجین

    زوجینی که در سایر مناطق جغرافیایی کشور زندگی می کنند، می توانند به ازای هر نفر 40 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. بر این اساس 80 مییلیون تومان وام به آنها تعلق می گیرد که البته باید در دوره 144 ماهه برای هر ماه یک میلیون و 150 هزار تومان قسط پرداخت کنند. سود وام 80 میلیونی در حدود 85 میلیون تومان و مجموع بازپرداخت آن 165 میلیون است.

    جزئیات وام از محل اوراق

    دیگر مصوبه شورای پول و اعتبار مربوط به افزایش سطح تسهیلات مسکن برای زوجین از محل اوراق گواهی حق تقدم مسکن بود که البته این وام اخیرا افزایش یافت و از 35 به حداکثر 60 میلیون تومان رسیده بود.

    بنابراین مصوبه، وام جدید مسکن در سه سطح و براساس مناطق جغرافیایی اینگونه توزیع شد که 60 میلیون تومان برای تهران، 50 میلیون تومان برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر و همچنین 40 میلیون تومان برای سایر مناطق بود که در این حالت متقاضی باید حداکثر در یک دوره 12 ساله و با سود 18.5 درصد اقساط وام‌ را پرداخت می‌کرد.

    اما با تصمیمات اخیر شورای پول و اعتبار هر یک از وام‌های پرداختی از محل اوراق گواهی حق تقدم مسکن (حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز) که - دریافت‌کننده باید به ازای میزان وام خود اوراق از بازار بورس تهیه کند - برای زوجین افزایش یافته و هر کدام می‌توانند براساس مناطق جغرافیایی محل سکونت خود و حداکثر تا 80 درصد ارزش ملک از این وام بهره ببرند.

    براین اساس با توجه به این‌که در مورد این تسهیلات نیز فعلا میزان سود و شرایط بازپرداخت به مانند وام‌های معمولی از این محل خواهد بود، شرایط پرداخت اقساط به شرط زیر است:

    اقساط 1.7 میلیونی برای وام 100 میلیونی

    زوجینی که در تهران زندگی می‌کنند می‌توانند به جای وام 60 میلیونی، 100 میلیون تومان تسهیلات به ازای هر نفر 50 میلیون تومان دریافت کنند که دراین حالت مجموع اقساط پرداختی در هر ماه یک میلیون و 733 هزار تومان خواهد بود.

    دریافت کنندگان تسهیلات باید در پایان دوره 144 ماهه، 150 میلیون تومان به ازای وام 100 میلیونی پرداخت کرده که در کل، اصل و سود این تسهیلات 250 میلیون تومان است.

    بازپرداخت 200 میلیونی وام 80 میلیون تومانی

    اما زوجینی که در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر ساکن هستند به جای وام 50 میلیون تومانی که برای افراد معمولی از طریق اوراق حق تقدم در نظر گرفته شده می‌توانند تا 80 میلیون تومان و به ازای هر نفر 40 میلیون تومان دریافت کنند.

    مجموع اقساط وام 80 میلیونی حدود یک میلیون و 380 هزار تومان در هر ماه خواهد بود. دریافت‌کننده باید در پایان 12 سال، 119 میلیون تومان سود به ازای این وام پرداخت کند که در مجموع وام 80 میلیون 200 میلیون تومان بازپرداخت می‌شود.

    وام 60 میلیونی تسهیلات افزایش یافته برای زوجینی است که در سایر مناطق ساکن هستند؛ به گونه‌ای که وام 40 میلیونی متعلق به این گروه تا 60 میلیون تومان به ازای هر نفر 30 میلیون تومان برای زوجین قابل پرداخت است.

    تسهیلات‌گیرندگان از این محل ماهانه حدود یک میلیون تومان و در پایان 12 سال نزدیک به 90 میلیون تومان سود پرداخت خواهند کرد که مجموع بازپرداخت 60 میلیونی زوجین 150 میلیون تومان است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی