عصر بازار

چگونگی نگهداری و تحریر اسناد و مدارک اصناف اعلام شد

عصر اعتبار- قائم‌ مقام سازمان امور مالیاتی از تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی مربوط به چگونگی نگهداری و تحریر دفاتر، اسناد و مدارک قانونی و همچنین نحوه ارائه اظهارنامه مالیاتی بر اساس قانون جدید مالیات‌های مستقیم خبر داد.

چگونگی نگهداری و تحریر اسناد و مدارک اصناف اعلام شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از  ایسنا، محمدقاسم پناهی گفت: پس از پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور و تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی آیین‌نامه اجرایی مربوط به نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روش‌های نگهداری آنها اعم از ماشینی (مکانیزه) و دستی و نمونه اظهارنامه مالیاتی و نحوه ارائه آنها برای رسیدگی و تشخیص درآمد مشمول مالیات موضوع ماده 95 اصلاحی مصوب 94.4.31 قانون مالیات‌های مستقیم ابلاغ شد.

    وی با اشاره به اینکه در این آیین‌نامه صاحبان مشاغل بر اساس شاخص‌ها و معیارهایی از قبیل نوع و حجم فعالیت به سه گروه تقسیم شده‌اند، افزود: برای اشخاص حقیقی مشخص شده که بر اساس سطح آستانه عملیات یا نوع فعالیت باید از چه نوع د فاتر، اسناد و مدارکی استفاده کنند، مشخصات آنها باید به چه صورت باشد و همچنین تکالیف مودیان در خصوص نگهداری د فاتر و یا اسناد ومدارک چیست.

    پناهی در خصوص تقسیم‌بندی صاحبان مشاغل بر اساس حجم فعالیت، اظهار کرد: صاحبان مشاغلی که فعالیت آنها، فروش کالا یا خدمات توام است چنانچه در سال قبل مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات آنها مبلغ سی میلیارد ریال و بیشتر باشد مکلف به نگهداری دفاتر روزنامه و کل و اسناد و مدارک برای سال 1395 هستند و سایر صاحبان مشاغل که جمع فعالیت آنها (فروش کالا و خدمات) کمتر از مبلغ موصوف است. ضرورتی به نگهداری دفاتر نخواهند داشت بلکه مکلف به نگهداری اسناد و مدارک خواهند بود.

    وی ادامه داد: صاحبان مشاغلی که فعالیت آنها صرفا در ارائه خدمات باشد در صورتی که در سال قبل حجم فعالیت آنها بالغ بر 15 میلیارد ریال بوده مکلف به نگهداری دفاتر روزنامه و کل و اسناد و مدارک خواهند بود.

    قائم‌مقام سازمان امور مالیاتی کشور همچنین در خصوص تقسیم‌بندی مشاغل بر اساس نوع فعالیت، تصریح کرد: دارندگان کارت بازرگانی (وارد کنندگان و صادرکنندگان)، صاحبان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و بهره‌برداری معادن دارای جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه ذی‌ربط، صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر، صاحبان بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها و کلینیک‌های تخصصی، صاحبان مشاغل صرافی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذی‌ربط مکلف به نگهداری اسناد و مدارک هستند.

    وی افزود: اشخاص حقوقی کما فی سابق مکلف به نگهداری دفاتر روزنامه و کل اعم از ماشینی (مکانیزه) و دستی خواهند بود.

    پناهی در خصوص سایر موارد، مطرح شده در این آیین‌نامه، گفت: در بخش دیگری از این آیین‌نامه مشخص شده است که فرم اظهارنامه مالیاتی برای صاحبان مشاغل موضوع این آیین‌نامه برای هر یک از گروه‌های اول و دوم و سوم باید شامل چه مواردی باشد.

    وی خاطرنشان کرد: تکالیف صاحبان مشاغلی که از سامانه صندوق مکانیزه فروش استفاده می‌کنند، جزییات صورت حساب فروش و نحوه صدور آن، نحوه ارائه دفاتر و اسناد و مدارک و موارد رد دفاتر از دیگر موارد مطرح شده در این آیین‌نامه است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی