عصر بازار

هیأت بزرگ اقتصادی قبرس در راه ایران

عصر اعتبار-طی سفر آینده هیات بزرگ اقتصادی قبرس به ایران، موضوع همکاری بانک‌ها و بیمه ‌های این کشور با طرف‌های ایرانی به صورت جدی پیگیری و پیش‌بینی می شود در آینده نه چندان دور تعدادی از بانک‌های قبرسی و اروپایی همکاری‌های‌شان را با شرکای بخش خصوصی خود در ایران آغاز کنند.

هیأت بزرگ اقتصادی قبرس در راه ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا ، محمدرضا سبزعلیپور - رئیس مرکز تجارت جهانی ایران - از سفر قریب‌الوقوع یک هیأت مالی، تجاری، صنعتی و خدماتی بزرگ، متشکل از مدیران50 شرکت معتبر قبرسی به ایران خبر داد و گفت: بزرگترین مأموریت تجاری کشور قبرس در ایران پس از امضای برجام و در آستانه رفع تحریم ها، از روز یکشنبه (ششم مارس برابر با 16 اسفند) با ورود حدود پنجاه شرکت و بانک قبرسی به تهران آغاز میشود و تا روز سه شنبه ( هشتم مارس) ادامه خواهد داشت.

    وی افزود: هدف این هیأت بزرگ اقتصادی قبرس در سفر به ایران، شناسایی و تعمیق دورنمای واقعی همکاریهای تجاری و صنعتی پس از لغو تحریم ها میان ایران و سیستم اقتصادی قبرس است که قصد بازگشت به سطح بالایی از مبادلات دوجانبه را دارد. مبادلات دو جانبه میان دو کشور پس از اعمال تحریم های اقتصادی، به پایین ترین سطح خود رسیده بود که امید براین است تا با رفع تحریمها، سطح مبادلات اقتصادی ایران و قبرس رشد قابل توجهی یافته و دروازۀ دیگری از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شینگن به روی فعالان اقتصادی ایران باز شود.

    علیپور اظهار کرد: طبق اطلاعات واصله از مرکز تجارت جهانی قبرس، هیأت فوق توسط فدراسیون کارفرمایان و صنعتگران قبرس (OEB) سازماندهی شده و در حاشیه سفر هیأت بزرگ اقتصادی قبرس به ایران تعدادی تفاهم نامه اقتصادی بین مقامات دولتی و خصوصی دو کشور امضاء خواهد شد.

    وی تصریح کرد: امیدواریم در جریان سفر هیات بزرگ اقتصادی قبرسی به ایران تسهیلات مورد نیاز برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور مانند اعطاء سهل تر و سریعتر ویزا به فعالان اقتصادی دو کشور عملیاتی شود. لذا باتوجه به اقتصاد سالم و شفافی که کشورهای اتحادیه اروپایی دارند و غالباً درگیر حواشی سیاسی نیستند، این کشورها می‌توانند شرکای خوبی برای ایران باشند لذا امیدواریم فعالان اقتصادی و تجار ایرانی از سفر هیأت قبرسی به ایران نهایت استفاده و بهره برداری را کنند.

    وی افزود: در ضمن تعداد شرکتهای فعال قبرسی درایران زیاد نیستند و شاید به همین دلیل اتاق مشترکی بین دو کشور نیز تاکنون فعال نشده است. لکن فعالیتهایی را در دو کشور آغاز کرده ایم تا بزودی انجمن دوستی ایران و قبرس و اتاق مشترک بین دو کشور پایه‌گذاری شود.

    رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی تأکید کرد: توانمندی‌ ها و پتانسیل ‌های ایران در زمینه های مختلف صنعتی به ویژه درخصوص طراحی، توان فنی و مهندسی و همچنین وجود ذخایر غنی معدنی کشور میتواند به گسترش روابط تجاری دو کشور کمک کند‌. در حال حاضر بیش از 95 درصد داروهای تولید کشورمان قابلیت صادراتی دارند و می توانند به کشورهای دیگر از جمله قبرس صادر شوند‌.

    وی با بیان اینکه قبرس می تواند پنجره ورود ایران در برقراری روابط مؤثر با اتحادیه اروپا باشد، افزود: برقراری خطوط هوایی به توسعه تجارت و توریسم کمک می‌کند‌. لکن حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و قبرس اصلاً راضی‌کننده نیست و ‌باید به بیش از وضع موجود ارتقاء یابد‌.

    او ضمن اشاره به ظرفیتهای موجود در دو کشور و علاقه‌مندی تجار دو کشور به توسعه روابط اقتصادی، خواستار برقراری خط مستقیم پروازی بین دو کشور شد‌. همچنین با اشاره به توانمندی بخش توریسم و گردشگری قبرس و تجربیات بسیار ارزنده آن کشور در سازماندهی و ارائه خدمات گردشگری، آمادگی مؤسسات توریستی هر دو کشور را در ارائه دوره‌های آموزشی به‌ خصوص در عرصه خدمات گردشگری به دانشجویان ایرانی و شرکتهای علاقه‌مند ایرانی در حوزه گردشگری خواستار شد.

    رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه با بیان این که جمهوری اسلامی به مشارکت و سرمایه گذاری شرکت های اروپایی در طرح توسعه برخی از فازهای نفتی علاقمند است، اظهار کرد: شرکتهای اروپایی تا قبل از اعمال تحریمها مشارکت مطلوبی در طرح توسعه فازهای پارس جنوبی داشتند و امکان مشارکت و سرمایه گذاری آنها در فازهای پارس جنوبی در آینده نیز وجود دارد.

    وی افزود: در ماه های اخیر چند هیأت اروپایی متشکل از صاحبان صنایع و سرمایه گذاران این کشورها به ایران سفر کرده اند. لکن روابط بازرگانی و مالی میان ایران و قبرس در سالهای گذشته افت چشمگیری داشته که امیدواریم با حضور این هیأت صفحه جدیدی در همکاری های اقتصادی فیمابین بوجود آید. لکن اعتقاد اینجانب براین است که پس از لغو تحریمها، حجم مبادلات مالی و بازرگانی میان دو کشور می تواند رشد چشمگیری داشته باشد که این امر نشان دهنده اهمیت روابط آتی دو کشور است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو