عصر بازار

کارشناسان مطرح کردند

تاثیر وام ۱۶۰ میلیونی بر قیمت مسکن

عصر اعتبار- کارشناسان معتقدند مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار برای دو برابر کردن تسهیلات مسکن با توجه به عدم شمولیت و میزان بالای اقساط، تاثیر بلندمدتی بر بازار مسکن ندارد و نمی‌تواند به قیمت‌ها شوک بدهد.

تاثیر وام ۱۶۰ میلیونی بر قیمت مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، شب گذشته شورای پول و اعتبار در جهت افزایش تحرک در بخش مسکن برای سال 1395 با پرداخت وام به هریک از زوجین موافقت کرد و میزان تسهیلات 80، 60 و 40 میلیون تومانی را به دو برابر افزایش داد.

    در این خصوص نظر کارشناسان مسکن را جویا شدیم که شهریار شقاقی گفت: اگر طبق تخمین‌ها هریک زوجین بخواهند از وام 80 میلیون تومانی استفاده کنند باید ماهیانه 2.3 میلیون تومان قسط بدهند که درصد اندکی از زوجین توان پرداخت چنین اقساطی را دارند.

    وی درخصوص تاثیر این تسهیلات بر قیمت مسکن افزود: عوامل موثر زیادی هستند که می‌توانند بر قیمت مسکن تاثیرگذار باشند. وام یکی از آن عوامل است اما به تنهایی قادر به تکانه دادن به بخش مسکن نیست. مضافا این‌که دایره تسهیلات 160 میلیون تومانی به قدری کوچک است که اثری بر افزایش قیمت نخواهد داشت. چنین اخباری اثرات زودگذر بر بازار ایجاد می‌کند ولی بعدا با افت مواجه می‌شود.

    به گفته‌ی شقاقی، عدم شمولیت و میزان بالای اقساط، جامعه هدف این تسهیلات را محدود کرده است؛ به طوری که شاید حدود یک درصد جمعیت کشور بتوانند از این وام‌ها استفاده کنند.

    اما رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با بیان اینکه وام های 60 میلیونی کمتر از 12 درصد ارزش بهای یک آپارتمان را تامین می کرد گفته است: اگرچه افزایش سقف تسهیلاتی که در این طرح پیش بینی شده مناسب است اما محدود کردن آن به زوج های جوان شمولیت دهک های درآمدی به ویژه درآمدهای پایین را کاهش می دهد و اگرچه نمی توان درصدی معین برای متقاضیانی که در این طرح مشمول می شوند را تعیین کرد اما باید گفت درصد زیادی از متقاضیان واقعی مسکن را پوشش نمی دهد.

    حسام عقبایی با اشاره به اینکه امیدواریم رقم سود کاهش بیشتری پیدا کند، افزود: اتفاق دیگری که افتاد این بود که رقم وام حساب ممتاز مسکن افزایش یافت که این هم یک اقدام خوب و موثر برای خروج از رکود مسکن است ضمن آنکه با پرداخت تسهیلات بدون سپرده هم موافقت شده که این تسهیلات می‌تواند تاثیر زیادی را در خانه دار شدن متقاضیان داشته باشد که البته سود آن را 20 درصد در نظرگرفتند که کاهش آن نقش زیادی بر بازار مسکن دارد.

    بنا بر این گزارش، شورای پول و اعتبار در جلسه یازدهم اسفندماه سال 94 با امکان اعطای تسهیلات مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم به زوجین خانه اولی بر روی یک پلاک ثبتی از 800 ، 600 و 400 میلیون ریال به ترتیب1.600 میلیون‌ریال در شهر تهران (هریک از زوجین حداکثر 800 میلیون‌ریال)، 1.200 میلیون‌ریال در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر (هریک از زوجین حداکثر600 میلیون‌ریال) و 800 میلیون‌ریال در سایر مناطق شهری (هریک از زوجین حداکثر 400 میلیون‌ریال) با رعایت حداکثر تسهیلات معادل 80 درصد ارزش ملک موافقت کرد.

    همچنین شورای پول و اعتبار با امکان اعطای تسهیلات مسکن به زوجین جوان از محل اوراق گواهی حق تقدم مسکن ( حساب سپرده سرمایه گذاری ممتاز) از 600 ، 500 و 400 میلیون ریال به ترتیب 1000 میلیون‌ریال در شهر تهران (هریک از زوجین حداکثر 500 میلیون‌ریال)، 800 میلیون‌ریال در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر (هریک از زوجین حداکثر 400 میلیون‌ریال) و600 میلیون‌ریال در سایر مناطق شهری (هریک از زوجین حداکثر 300 میلیون‌ریال)بر روی یک پلاک ثبتی و با رعایت حداکثر تسهیلات معادل 80 درصد ارزش ملک موافقت کرد .

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو