عصر بازار

هند مبادلات با ایران از طریق اتحادیه پایاپای آسیایی را از سر می‌گیرد

عصر اعتبار- دولت هند قصد دارد بعد از وقفه ای ۵ ساله پرداخت های تجاری با ایران را از طریق اتحادیه پایاپای آسیایی از سر بگیرد.

هند مبادلات با ایران از طریق اتحادیه پایاپای آسیایی را از سر می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از رویترز، در حالی که دهلی نو تلاش دارد بعد از لغو تحریم ها روابط تجاری خود با تهران را گسترش دهد، دولت این کشور اعلام کرد قصد دارد بعد از وقفه ای 5 ساله پرداخت های تجاری با ایران را از طریق یک سیستم تسویه حساب منطقه ای از سر بگیرد.

    اتحادیه پایاپای آسیایی در بردارنده ایران، هند، بنگلادش، مالدیو، میانمار، پاکستان، بوتان، نپال و سریلانکا است که پرداخت ها در بین این کشورها را تسهیل می کند، استفاده از ذخایر ارزی خارجی را کاهش می دهد و ضمن نقل و انتقال قیمت کالاهای خریداری شده، روابط تجاری و بانکی در میان کشورهای عضو را گسترش می دهد.

    رزرو بانک هند در دسامبر 2010 تصمیم گرفت تجارت نفتی را از طریق سیستم اتحادیه پایاپای آسیایی تسهیل نماید. این امر موجب شد تا هند و ایران، به عنوان تنها تولید کننده نفت عضو این اتحادیه، یک مکانیزم پرداخت ثابت برای تسویه حساب معاملات تجاری دایر نمایند.

    اما به دلیل فشارهای کشورهای غربی ایجاد یک کانال بانکی دائمی بین دو کشور امکان پذیر نبود، از این رو واردات نفت هند از ایران به شدت کاهش یافت.

    به گفته وی کی سینگ، وزیر امور خارجه هند، بانک مرکزی این کشور اکنون به دنبال کسب رضایت وزارت دارایی  برای برگرداندن ایران به سیستم اتحادیه پایاپای آسیایی است.

    وی افزود، دولت همچنین در حال بررسی درخواست بانک های ایرانی برای گشایش شعب این بانک ها در هند و فعال کردن مجدد حساب های آنهاست.

    سینگ همچنین گفت:«قراردادی بین شرکت اسپشیال پرپس ویهکل هند و آریا بندر ایران برای توسعه بندر چابهار نهایی شده است.

    وزیر امور خارجه هند گفت، در ماه ژانویه هند تصمیم گرفت اعتبار اختصاص داده شده برای آغاز قرارداد ارسال 250 هزار تن ریل فولادی به ایران را از طریق شرکت بازرگانی دولتی این کشور را افزایش دهد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی