عصر بازار

حرکت افزایشی طلا مهارناپذیر شد

عصر اعتبار- طلا پنج شنبه شب در آستانه انتشار تازه ترین آمار اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا، تحت تاثیر ضعف دلار و خرید فنی ۱۴.۶۰ دلار افزایش یافته و روی قیمت ۱۲۷۲.۸۰ دلار ایستاد که بالاترین قیمت در ۱۳ ماه گذشته بود.

حرکت افزایشی طلا مهارناپذیر شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، معامله گران پیش بینی می کردند این گزارش مطابق انتظارات نباشد و کندی اقتصاد آمریکا را نشان دهد. همچنین گزارشی که روز پنج شنبه نشان داد بخش خدمات اقتصاد آمریکا طی ماه گذشته با روند کندتری توسعه یافته و اشتغال برای نخستین بار در دو سال گذشته دچار کاهش شده به نفع طلا بود و از قیمت این فلز حمایت بیشتری کرد اما طلا در معاملات صبح روز جمعه که معامله گران در انتظار انتشار آمار اقتصادی مهم آمریکا در حاشیه بازار قرار گرفتند از رکورد شب گذشته عقب نشینی کرد.
    با اینهمه صعود دو روز گذشته طلا باعث افزایش تقاضای سرمایه گذاری قابل ملاحظه ای شد و از قیمت این فلز زرد حتی پس از انتشار آمار اشتغال که بهتر از حد مطلوب بود حمایت کرد. هر اونس طلا برای تحویل در آوریل با 13.50 دلار یا 1.1 درصد افزایش، به 1272 دلار صعود کرد. قیمت طلا از ابتدای سال تاکنون که نگرانی های اقتصادی به نوسان بازارهای سهام و ریزش قیمت نفت منجر شده و جذابیت این فلز ارزشمند را بالا برده، حدود 20 درصد رشد قیمت داشته است.
    گزارش وزارت کار آمریکا نشان داد 242 هزار شغل جدید غیرکشاورزی در ماه فوریه ایجاد شده و نرخ بیکاری در 4.9 درصد ثابت مانده که پایینترین نرخ هشت سال گذشته است و نگرانی ها نسبت به حرکت اقتصاد آمریکا به سوی رکود را تخیف می دهد.
    اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز پیش بینی کرده بودند این گزارش نشان دهد پس از 151 هزار شغل جدید در ژانویه، 190 هزار شغل در فوریه ایجاد شده است. اوله هانسن، مدیر تحقیقات کالا در ساکسو بانک اظهار کرد: اگر آمار مذکور باعث نشد طلا تصحیح قیمت پیدا کند نمایانگر تقاضای سرمایه گذاری قوی است که همچنان برای این فلز ادامه دارد. به گفته تحلیلگر ارشد شرکت "اوا ترید"، آمار مذکور بر اقدام آتی فدرال رزرو موثر است و تایید می کند که استراتژی بانک مرکزی آمریکا برای افزایش تدریجی نرخ ها غیرمرسوم نبوده است.
    اکنون توجه معامله گران معطوف نشست آتی فدرال رزرو و احتمال افزایش بیشتر نرخ های بهره خواهد شد. دارایی های صندوق SPDR Gold Shares که یکی از بزرگترین صندوقهای ETF طلا در دنیاست، روز پنج شنبه پنج تن افزایش یافت و میزان ورود سرمایه به این صندوق از ابتدای امسال تاکنون به 151 تن در مقایسه با 52 تن در مدت مشابه سال 2015 رسید. رابرت کاپلان، رییس فدرال رزرو دالاس با اشاره به تبعات تحکیم سیاست مالی بر رشد اقتصادی، از بانک مرکزی آمریکا خواست در تصمیم برای افزایش نرخ های بهره صبوری پیشه کند.
    بانک های مرکزی بزرگ متعددی از ژانویه به این طرف در مواجهه با کندی موتور رشد اقتصادی، سیاستهای تسهیل پولی را گسترش داده اند و بانکهای مرکزی اروپا، ژاپن، سوئد، دانمارک و سوییس نرخ های بهره منفی معرفی کرده اند. اقدامات بانک مرکزی اروپا و ژاپن در مقایسه با سایر بانک های مرکزی کوچکتر تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد جهانی و بازارهای مالی داشته است. این سیاست های غیرمرسوم به نفع طلا هستند زیرا این فلز در زمان منفی شدن نرخ های بهره، هزینه نگهداری ندارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی