عصر بازار

چگونگی آرامش طوفان نفت

عصر اعتبار- نفت بالاخره در حال فاصله گرفتن از بزرگ‌ترین طوفان نفتی در بازار طی ۷ سال گذشته است. قیمت نفت نسبت به ژانویه ۲۰۰۹ تا کنون، نوسان زیادی را تجربه کرده است.

چگونگی آرامش طوفان نفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بلومبرگ اکنون اما بحث احتمال فریز کردن (متوقف کردن) تولید نفت شرایط را تا حدودی تغییر داده است. سرمایه‌گذاران در ماه فوریه در این مورد گمانه‌زنی می‌کردند که عربستان سعودی چگونه و چه زمانی اقدام به توقف تولید نفت در کنار دیگران خواهد کرد. با این اقدام، قیمت نفت افزایش پیدا می‌کند. اکنون پرسش بزرگی که پیش روی تحلیل‌گران بازار نفت قرار دارد این است که آیا اگر توافق بزرگ برای تولید نفت، نهایی بشود، قیمت نفت روند افزایشی چشمگیری را تجربه خواهد کرد؟
    از زمانی‌که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) تصمیم گرفتند نفت بیشتری تولید کنند تا سهم خود را در بازار حفظ کنند، قیمت نفت سقوط بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. اخیراً اتفاقات بسیاری در بازار نفت رخ داده است. از یک طرف صحبت‌های موفقی میان عربستان و روسیه در مورد توقف تولید نفت صورت گرفت و از طرف دیگر ایران این برنامه را مضحک دانست و آن را نپذیرفت. به این ترتیب قیمت نفت 18درصد افزایش یافت و به 35دلار در ازای هر بشکه رسید.
    از نظر تحلیل‌گران بازار انرژی، توافق روسیه و عربستان در مورد فریز کردن تولید نفت، قدم بزرگی بود که توانست نوسان را از بازار دور کند و قدری ثبات و امید به افزایش قیمت را به آن ببخشد. هونگ سونگ کی تحلی‌گر ارشد انرژی می‌گوید: «انتظار می‌رود در چند ماه آینده بازار نفت به ثبات بیشتری برسد. حداقل تا زمانی‌که نشست دوباره اوپک در ماه ژوئن برگزار شود، قیمت نفت از نوسان دور خواهد شد.» شاخص نفت دبلیوتی‌آی امریکا که به کمترین میزان خود در 12 سال گذشته رسیده بود بیش از 30درصد افزایش یافت.
    این شاخص اخیراً روی 34.45دلار در ازای هر بشکه در بازار جهانی نفت معامله شده است. تولید نفت در ایالات متحده امریکا در هفته منتهی به 26 فوریه برای ششمین هفته متوالی کاهش یافت. این کشور در این ماه 9میلیون و 80هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است.
    صحبت‌ها و مذاکرات اعضای کلیدی اوپک در مورد میزان تولید نفت همچنان ادامه خواهد داشت و تأثیر خود را بر روی بازار نفت خواهد گذاشت. اکنون پرسش بزرگی که پیش روی تحلیل‌گران بازار نفت قرار دارد این است که آیا اگر توافق بزرگ برای تولید نفت، نهایی بشود، قیمت نفت روند افزایشی چشمگیری را تجربه خواهد کرد؟

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی