عصر بازار

۷۰۰ هزار بازنشسته کارت خرید اعتباری دریافت کردند

عصر اعتبار- علی ربیعی با اشاره به آخرین آمار دریافت‌کنندگان تسهیلات در قالب کارت خرید اعتباری مخصوص بازنشستگان، گفت: تاکنون با افزایش چشمگیر تقاضا، ۷۰۰ هزار نفر کاراکارت دریافت کردند.

۷۰۰ هزار بازنشسته کارت خرید اعتباری دریافت کردند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از افزایش چشمگیر صدور کاراکارت اعتباری در یک‌ماه گذشته خبر داد و گفت: تاکنون 700 هزار نفر این کارت را دریافت کردند.

    وی افزود: این تسهیلات مخصوص بازنسشتگان تأمین اجتماعی است که 4 برابر مستمری شان اعتبار با نرخ سود 12 درصد دریافت می‌کنند و مدت بازپرداخت آن یک ساله مدت بازپرداخت است.

    طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانیان _ کارا کارت

    کارت خرید اعتباری یک ابزار مالی است، مانند تسهیلات و ضمانت نامه بانکی که یک فرد با استفاده از آن می‌تواند کالایی را خریداری کند که بدون این ابزار امکان خرید آن ممکن نبوده است؛‌این کارت تاکنون برای اقشار مختلف و توسط ادارات و سازمان‌های مختلف صادر شده است.

    در طرح جدید که توسط معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی با عنوان کارت رفاه اجتماعی ایرانیان (کاراکارت) معرفی شده است، تلاش شده که این کارت اعتباری به طور گسترده بین اقشار مختلف توزیع شود و از این رو برای فروشگاه‌های پذیرنده کارت مزیت و یا صرفه‌های حاصل از قیاس بزرگ ایجاد شود چراکه فروشگاه‌ها با توجه به افزایش تعداد مشتریان می‌توانند کالاهای خود را با قیمت مناسب‌تر تامین و به مردم عرضه کنند.

    در این طرح تلاش شد که دریافت‌کنندگان این کارت بدون ارائه تضامین بانکی (سفته یا معرف) از این کارت و ابزار نوین مالی بهره‌مند شوند؛ کارت خرید اعتباری به عنوان یک وام کوچک محسوب می‌شود که دارنده آن می‌تواند نواسانات خرید خود را کاهش دهد و بدون مراجعه به بانک یا افراد حقیقی مانند دوستان و اقوام، نیاز کوتاه مدت خود را تامین کند.

    لازم بذکر است در حالی که در بسیاری از کشورها کارت اعتباری به عنوان ابزاری برای خروج از رکود مطرح است در ایران عدم دسترسی به وام‌های خرد یکی از علل مهم فقر اقتصادی محسوب می‌شود.

    فروشگاه های پذیرنده طرح

    تعاونی های سراسر کشور، فروشگاه های زنجیره ای رفاه، اتکا، شهروند، سپه، اسکان، اسکات و فرهنگیان که در صورت ازدیاد تقاضا به تعداد این فروشگاهها افزوده می شود. در مراحل اولیه بدلیل مشکلات اجرایی امکان استفاده از تعاونی های استانی ممکن نمی باشد. در صورت تداوم طرح و پذیرش مقررات کار و اجرای طرح توسط تعاونی های استانی می توان فروشگاههای استانی را به شبکه پذیرنده کارت افزود.
    فرایند درخواست کارت اعتباری
    بازنشستگان تأمین اجتماعی وبازنشستگان کشوری، می توانند از طریق همین سامانه درخواست خود را برای دریافت کارت اعلام نمایند.
    شرایط بهره مندی از طرح کارت اعتباری
    • کلیه بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی میتوانند از این طرح استفاده نمایند که حقوق بانشستگی خود را از یکی از شعب بانک رفاه دریافت می نمایند.
    • کلیه بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری میتوانند از این طرح استفاده نمایند که حقوق بانشستگی خود را از یکی از شعب بانک صادرات دریافت می‌نمایند.
    زمان تحویل کارت:
    حداکثر پس از مدت 15 روز از زمان ثبت نام، کارت برای هر فرد صادر می‌شود.
    نحوه دریافت کارت
    پس از چاپ کارت به شماره تلفن همراه که متقاضی اعلام کرده و شعبه بانک انتخاب شده از سوی ایشان از طریق همین سامانه، پیامکی ارسال و زمان و شعبه تحویل دهنده کارت به متقاضی اعلام می شود؛ فرد به بانک مراجعه می‌کند و با ارائه کارت ملی و تکمیل فرم رضایتنامه کسر از حقوق، کارت خرید اعتباری خود را دریافت می‌کند.
    • هزینه صدور کار 2000 تومان است که در بانک از انها اخذ خواهد شد.
    فعال کردن کارت
    در پاکت حاوی کارت خرید اعتباری، رمز کارت بصورت برگه ای جداگانه وجود دارد که با اولین خرید از فروشگاههای فوق الذکر و پس از ورود رمز مربوطه در دستگاه کارت خوان، کارت فعال می‌شود.
    • تغییر رمز کارت از طریق همان دستگاه کارت خوان امکان پذیر است.
    میزان اعتبار کارت
    میزان اعتبار کارت یا میزان تخصیص وام معادل چهار برابر حقوق هر ماه فرد می باشد. به طور مثال اگر فردی 10.000.000 ریال حقوق دریافتی در ماه داشته باشد میزان وام اعتباری خرید کالای ایشان 40.000.000 ریال خواهد بود.
    مدت اعتبار کارت
    مدت اعتبار کارت بر روی کارت درج شده است و در صورتی که اجرای این طرح تداوم یابد امکان شارژ مجدد کارت وجود دارد.
    بانکهای طرف قرارداد
    بانک رفاه کارگران
    بانک صادرات

    سود تسهیلات این کارت ها 12 درصد تعیین شده،اما افرادی که بتوانند تا 2 ماه بعد مبلغ خرید خود را بازپرداخت کنند، از پرداخت سود 12 درصدی معاف خواهند شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی