عصر بازار

گزارش اولین روز از دومین همایش تجاری و بانکی ایران اروپا

دعوت رسمی ایران از سرمایه گذارهای خارجی

عصر اعتبار- دومین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا روز شنبه با حضور مدیران بانکی ایران ، اعضای هیات مدیره و رییس کل بانک مرکزی و هفتاد نفر از بانکداران و فعالان اقتصادی اروپا آغاز به کار کرد.

دعوت رسمی ایران از سرمایه گذارهای خارجی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، در مراسم آغاز به کار این همایش، بعد از سخنان نادر مالکی رئیس فروم بین المللی بانکداران فرانکفورت ، علی ماجدی سفیر ایران در آلمان با تاکید بر این که برای رشد و توسعه هیچ راهی جز  پیوستن به این شبکه جهانی تولید، تجارت، بانکداری و بیمه جهانی وجود ندارد افزود : امروز شبکه تولید و تجارت و بانکداری به هم پبوسته است ولی متاسفانه جای ایران در این شبکه خالی است.
    او با بیان این که بسیاری از شرکت های اروپایی  وارد فاز جدید همکاری با ایران شده اند گفت: با توجه به تجربه آلمان در اقتصاد ایران آینده درخشانی در انتظار همکاری های اقتصادی ایران و آلمان است.

    وی با انتقاد از این که بعد از گذشت 45 روز از اجرای برجام هنوز فعالیت بانکی شروع نشده است تاکید کرد: دولت آلمان تمام تلاش خود را به کار بسته تا این مشکل حل شود.

    سفیر ایران در آلمان ادامه داد: طی دو روز گذشته تسویه بین المللی ایران و بانک اروپا آغاز شده و در فاصله 7 تا 15 مارس تسویه بین المللی با بانک ملی ایران نیز آغاز خواهد شد.

    ماجدی با بیان این که علت تعلل کشورهای اروپایی در برقراری مراودات اقتصای با ایران ترس از تنبیهات و جریمه‌های مالی ایالات متحده امریکا است گفت: این در حالی است که از لحاظ مقررات بین المللی امکان چنین تنبیهاتی وجود ندارد .

    دعوت رییس کل بانک مرکزی از سرمایه گذاران خارجی

    در ادامه این مراسم ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی برجام و لغو تحریم‌ها، اصلاح سیاست‌ها و اصلاح ساختارها را زمینه ساز بهبود شرایط اقتصاد ایران دانست و گفت: این عوامل زمینه ساز تقویت سرمایه‌گذاری به‌ویژه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است و فرصتی تاریخی را پیش روی ایران و سایر کشورهای طرف تجاری آن قرار می دهد.

    او حرکت به سمت بال 3 را از برنامه‌های بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: قطعاً مؤسسات خدمات مالی، حسابرسان و بانکداران اروپایی با مشاهده صورت‌های مالی سال جاری بانک‌های ایران (2015- 2016) احساس بهتر و انگیزه بیشتری برای گسترش تعاملات خود با بانک‌های ایرانی خواهند داشت.

    سیف با دعوت از سرمایه گذاران خارجی برای حضور و سرمایه گذاری در ایران گفت: از تمامی سرمایه‌گذاران، موسسات خدماتی و بانکداران اروپایی دعوت می‌کنم که در فضای پساتحریم به منظور همکاری و استفاده از فرصت‌های کم‌نظیر اقتصاد ایران، در مسیر رشد اقتصادی و تولید با محوریت اشتغال و صادرات، همراه با ظرفیت‌های بالای سرمایه‌های انسانی جوان و متخصص و منابع طبیعی سرشار در کشور ما حضور فعالانه داشته باشند.

    مقررات بانکی ایران باید به روز شود

    محمد خزاعی رییس سازمان سرمایه گذاری های خارجی و کمک های اقتصادی و فنی ایران نیز در این همایش تاکید کرد: روابط بانکی اساس همه کنش‌ها و واکنش‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاری است اما به علت تحریم ها و دوری از شبکه بین المللی بانکی طی چند سال اخیر شاهد کاهش روابط بانکی بوده ایم.

    او ادامه داد: از سوی دیگر با تغییر بسیاری از دیالوگ‌ها و مقررات در روابط بانکی ضروری است این سیستم به هم نزدیک‌تر شود و بر اساس مدل نوین جهانی با هم همکاری کنند.

    خزاعی با بیان این که محافظه کاری، دشمن بزرگ همکاری هاست گفت: این رویکرد موجب از دست رفتن بسیاری از فرصت های سرمایه گذاری در ایران شده است.

    او به برگزاری پنجمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آلمان در اردیبهشت ماه سال آینده در ایران اشاره کرد و گفت: در این کمیسیون قرار است زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی ایران و آلمان تبیین شود و امیدوارم که نتایج این کمیسیون را در جهت تقویت بیشتر همکاری ها دنبال کنیم .

    در مراسم افتتاحیه ماتیاس ماخ‌نیگ دبیر دولتی وزارت اقتصاد و انرژی آلمان  هم در سخنانی گفت: آلمان به پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی کمک می‌کند.

    کمک آلمان به ایران برای پیوستن به WTO

    ماتیاس ماخ‌نیگ با تاکید بر این که  ایران نیز باید قوانین تجاری را برای پیوستن به این سازمان  مورد بازنگری قرار دهد افزود: توافق هسته ای ایران باعث ایجاد راه های جدیدی در توسعه همکاری ها شده و فرصت های بزرگ و جدیدی بوجود آورده است و آلمان و اروپا علاقه فراوانی به همکاری های تجاری و بانکی با ایران دارند.

    در این پنل مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه هم با اشاره به احتیاط بیش از حد بانک‌های اروپایی در تعامل با کشورمان گفت: این احتیاط بی پایه است و محافظه کاری بیش از حد سبب می شود در بهره‌گیری از این وضعیت عقب بمانند.

    او  افزود: آمریکایی‌ها اعلام کردند مانعی برای کار تجاری اقتصادی در چارچوب برجام وجود ندارد اما کم اطلاعی بانک‌های اروپایی نسبت به موضوع لغو تحریم از چالش‌هاست.

    وی با بیان این که در بحث مبارزه با پولشویی ایران از کشورهای پرخطر فرض شده است، افزود: این امر باید تغییر کند زیرا عادلانه نیست و بانک مرکزی به دنبال رفع این مشکل است.

    معاون وزیر امور خارجه گفت: قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تصویب شده و منتظر نظر شورای نگهبان هستیم؛ ضمن اینکه اصلاحیه قانون پولشویی نیز در حال انجام است.

    تخت روانچی، با بیان اینکه برجام فرصت مناسبی برای کارهای اقتصادی بین ایران و اروپاست، افزود: مانع قانونی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران وجود ندارد و کشورهای مختلف اعلام آمادگی کرده‌اند که همکاری‌ها را آغاز کنند.

    وی با بیان اینکه به دلیل تحریم‌ها، شرکت‌های اروپایی سال‌ها ارتباط اقتصادی کمرنگی با ایران داشتند، گفت: اکنون با رفع تحریم‌ها علاقه زیادی برای از سرگیری روابط تجاری با ایران وجود دارد و بر همین اساس شرکت‌ها و مقام‌های اروپایی برجسته به ایران سفر کرده‌اند.

    نگرانی بانک های خارجی رفع خواهد شد

    حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی هم در این همایش از تلاش این بانک برای رفع نگرانی بانک‌های خارجی برای همکاری با بانک‌های ایرانی پس از برجام خبر داد و افزود: ایران هراسی در حوزه بانکی همچنان ادامه دارد که در حال رفع آن هستیم.

    به گفته وی، در زمینه مبازره با پولشویی ما ضوابط قانونی را در کشور طراحی کرده‌ایم و به نظر می‌رسد منطبق با استاندارد  و قوانین بین المللی است البته  از صندوق پول هم خواستیم مقررات ما را بازخوانی کرده و نظر خود را اعلام کند.

    معاون بانک مرکزی تصریح کرد: صندوق بین المللی پول فرصتی به ما داده تا نظرش را در سال 2018 صادر کند و تا آن زمان ضوابط و قوانین به ما اعلام می شود.

    تهرانفر اظهار داشت: ما درخواست کردیم مرجع بین المللی مناسب اظهار نظر کند که نگرانی هایی که بانک‌های سایر کشورها دارد از بین برود و کمیته های ویژه ای در بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی  زیر نظر مدیران ارشد  تشکیل شده و در حال بررسی هستند .

    وی با بیان اینکه  ، در مورد قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم ضوابطی را طراحی کرده ایم، گفت: این مقررات در مجلس بررسی شده و به شورای نگهبان رفته است اما برخی نظرات و تغییرات باعث شد دوباره به مجلس بازگردد.

    لزوم استفاده از شبکه های بین المللی در نظام های پرداخت

    در این همایش مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی هم با تاکید بر نیاز مبرم کشور به بهره مندی از شبکه‌های نقل‌و‌انتقال بین‌المللی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته به دلیل وجود تحریم‌ها نقل و انتقالات ایران در سطح بین‌المللی با مشکلاتی مواجه شد و امروز زمان مناسبی برای طرفین است تا در زمینه پرداخت کارتی با تعاملات سازنده به خصوص در زمینه ویزا و مسترکارت نتایج مثبتی حاصل شود.

    او افزود: با وجود رشد گسترده نظام های پرداخت در ایران به دلیل عدم وجود ارتباطات بین المللی این رشد به صورت گلخانه‌ای بوده است.  رشد درونی باعث شکوفایی شرکت های داخلی شد لیکن آنها را از استاندادرها و عملکردهای جهانی دور ساخت.

    مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با ارائه آماری در زمینه مشتریان بانک‌ها در کشور گفت: در حال حاضر 50 میلیون مشتری بانک در ایران وجود دارد و از ‍پرداخت های مستقیم مالی بهره‌مند هستند ضمن آنکه حدود 24 هزار شعبه در 34 بانک و موسسه اعتباری با بیش از 300 میلیون کارت بانکی به مشتریان خدمات ارایه می دهند.

    وی افزود: از سال 2002 سیستم پرداخت بین بانکی (شتاب) در ایران آغاز به کار کرده است. همچنین در این راستا در سال 2006 ساتنا و در سال 2009 سامانه پایا راه اندازی شد. سامانه تسویه چک (چکاوک) نیز در سال 2014 به مرحله اجرا درآمد.

    حکیمی با بیان این که ماهانه بیش از یک میلیارد تراکنش در شتاب انجام می شود افزود: تعداد تراکنش ها در کشور ما بسیار بالاست و تصور اینکه پرداخت ها بدون کارت انجام گیرد غیرممکن است چرا که در مبادلات روزانه مردم اسکناس جایگاه ناچیزی دارد.

    مدیرکل فناوری اطلاعات، استانداردسازی و هنجارمند‌کردن سیستم‌های پرداخت را از چالش های این بخش در پسابرجام عنوان کرد و گفت: نظام های پرداخت در ایران باید به گونه ای اصلاح شود تا بتوانیم با کشورهای منطقه، مراودات بانکی از طریق سیستم های ‍پرداخت داشته باشیم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی