عصر بازار

پیش‌بینی قیمت دلار در آخر سال

عصر اعتبار- روز گذشته، دلار از کف قیمتی روزانه بالا آمد و توانست از مدار کاهشی خارج شود. شاخص ارزی که روز شنبه با ۲۰ تومان کاهش از مرز روانی ۳ هزار و ۴۵۰ تومان پایین آمده و به قیمت ۳ هزار و ۴۴۰ تومان رسیده بود، روز یکشنبه توانست با ۵ تومان رشد به قیمت ۳ هزار و ۴۴۵ تومان برسد.

پیش‌بینی قیمت دلار در آخر سال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، رفت و برگشت بهای دلار در 2 روز ابتدایی هفته موجب شده که انتظارات دوگانه‌ای در رابطه با آینده قیمت این ارز در بازار شکل بگیرد. در این وضعیت، برخی معامله‌گران اعتقاد دارند که دلار تا انتهای سال 94 مرز روانی 3 هزار و 400 تومان را خواهد شکست و به کانال پایین‌تری وارد خواهد شد. در مقابل، گروه دیگر معتقدند که شاخص ارزی در ادامه سال 94 مسیر افزایشی را دنبال خواهد کرد و حتی احتمال دارد وارد کانال 3 هزار و 500 تومان شود. در روز افزایشی دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز توانست هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کند و به قیمت یک میلیون و 14 هزار تومان برسد. در شانزدهمین روز اسفندماه، فلز گرانبهای داخلی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 12 هزار تومان آغاز کرد که کاهشی هزار تومانی نسبت به روز شنبه داشت. با این حال، در ادامه روز تحت‌تاثیر رشد دلار، سکه نیز در مدار افزایشی قرار گرفت.


    رفت و برگشت دلار

    در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز تا محدوده 3 هزار و 420 تومان پایین آمد، ‌اما در ادامه توانست مسیر قیمتی خود را تغییر دهد و از کف روزانه بالا بیاید. روز گذشته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 429 تومان آغاز کرد که کاهشی 11 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. در ادامه روز، شاخص ارزی تا قیمت 3 هزار و 426 تومان نیز پایین آمد. با این حال، در این نقطه قیمتی، خریدهای ارزی بالا رفت و دلار در مدار افزایشی قرار گرفت؛ به‌طوری‌که تا ساعت 3 بعدازظهر به قیمت 3 هزار و 445 تومان رسید. این قیمت 5 تومان بالاتر از روز شنبه بود و دلار را از مدار کاهشی خارج کرد. شاخص ارزی از چهارشنبه در مسیر کاهشی قرار گرفت و تا روز شنبه 38 تومان از ارزش خود را از دست داد. با این حال، افزایش خریدهای ارزی برخی معامله‌گران در محدوده 3 هزار و 420 تومان موجب شد که شاخص ارزی روز یکشنبه از فاز کاهشی خارج شود.


    کاهش یا افزایش؟

    بازگشت قیمتی دلار از کف روزانه یکشنبه موجب شد که در رابطه با آینده قیمت این ارز دو دیدگاه در بازار شکل بگیرد. در این وضعیت برخی فعالان اعتقاد دارند که شاخص ارزی در ادامه سال 94 به افزایش قیمت خود ادامه خواهد داد و در انتهای کانال 3 هزار و 400 تومان یا ابتدای کانال 3 هزار و 500 تومان به کار خود در سال 94 پایان خواهد داد. به اعتقاد این دسته، شاخص ارزی از لحاظ بنیادی توانایی افت بیشتر قیمت را ندارد و پایین آمدن بیشتر آن به ضرر صادرات کشور خواهد بود. به اعتقاد این دسته، کاهش روزهای گذشته بیشتر ناشی از عوامل روانی بوده و دلار با عادی شدن فضای بازار مسیر خود را پیدا خواهد کرد. در مقابل گروه دیگری اعتقاد دارند که شاخص بازار ارز تحت فشار چند عامل کاهشی قرار دارد و تحت‌تاثیر این عوامل احتمال دارد که قیمت آن به زیر 3 هزار و 400 تومان نیز برسد. «عرضه حواله درهم»، «افزایش سنتی عرضه شرکت‌های تجاری در انتهای سال»، «پایین بودن ارزش شاخص ارزی در مناطق »و «لغو شدن تحریم ها» از جمله عواملی هستند که قیمت دلار را تحت فشار قرار داده‌اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی