عصر بازار

پشت پرده میلیاردر ایرانی که اورتون را خریده چه کسی است؟

عصر اعتبار- اردوان فرهادمشیری را امروز اکثر ایرانی‌ها می‌شناسند؛ تاجر ایرانی که حالا نامش با خرید ۹/۴۹ درصد از سهام باشگاه اورتون، سر زبان‌ها افتاده است.

پشت پرده میلیاردر ایرانی که اورتون را خریده چه کسی است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین؛اردوان فرهاد مشیری جزو سهامداران باشگاه آرسنال بود اما در لایه‌های قدرت فوتبال انگلیس، همیشه این شایعه مطرح بود که مشیری در واقع فقط یک بازیگر است و بازیگر اصلی علیشیر عثمانوف روس است.
    مشیری ‌‌زاده ایران است. اطلاعاتی که از او وجود دارد نشان می‌دهد سهامدار تعدادی از شرکت‌های فولاد و انرژی در روسیه و بریتانیا است. در سال 2014 رسانه‌ها عثمانوف را ثروتمندترین مرد بریتانیا معرفی کردند اما نام مشیری در بین 10 نفر این لیست جایی نداشت. رسانه‌های انگلیسی وقتی اولین بار نام مشیری را هنگام خرید باشگاه آرسنال دیدند، او را مردی معرفی کردند که به تازگی به جمع ثروتمندها ملحق شده است ولی هنوز اطلاعات زیادی از فعالیت‌های اقتصادی و میزان ثروتش مطرح نبود. در آن زمان گفته می‌شد مشیری تنها مردی است که برای عثمانوف بازی می‌کند. در سال 2007 او 65/14 درصد سهام باشگاه آرسنال را به همراه شریک خود خریداری کرد. وقتی مشیری مقابل رسانه‌ها ایستاد گفت حداقل 25 درصد سهام این باشگاه انگلیسی را می‌خواهند و در سال 2012 رسانه‌ها فهمیدند که در آن زمان او بلوف نمی‌زد چون موفق شدند 30 درصد سهام آرسنال را مال خود کنند.

    4 سال بعد اما اتفاق جالبی افتاد. هفته گذشته بود که اردوان فرهادمشیری تمام سهام خود را به علیشیر عثمانوف فروخت. او 20 درصد از سهام خود را - 10 درصد متعلق به شریکش بود - به میلیاردر روسی 200 میلیون پوند فروخت و در مقابل 9/49 درصد سهام باشگاه اورتون را با ارزش 175 میلیون پوند خرید. هنوز در گمانه‌زنی رسانه‌های بریتانیا، مشیری در تمام این داستان‌ها تنها یک بازیگر است‌؛ مردی که برای عثمانوف بازی می‌کند. در واقع قوانینی برای خرید و فروش باشگاه‌ها در انگلیس وجود دارد که مشیری می‌تواند این قوانین را برای عثمانوف بشکند. گمانه‌زنی رسانه‌های بریتانیا این است که مشیری در اورتون هم برای مرد روس بازی می‌کند و در واقع می‌گویند چون خودش نمی‌توانسته سهام این باشگاه را بخرد، مشیری را بار دیگر وارد بازی کرده است.

    عثمانوف چند شرکت بزرگ و معتبر در دنیا و در زمینه‌های مختلف دارد‌؛ شرکت متالواینوست که کار آن استخراج فلزات برای شرکت گازپروم (شرکت نفت و گاز روسی؛ بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان) است. او همین‌طور مالک شرکت مگافن دومین اپراتور تلفن همراه کشور روسیه است. عثمانوف همچنین مالک تعداد زیادی شرکت انتشاراتی، روزنامه و سهامدار چندین و چند شبکه تلویزیونی از جمله تلویزیون‌های ورزشی است. او در حال حاضر بزرگ‌ترین سهامدار باشگاه آرسنال است و همچنین اسپانسر باشگاه دینامو مسکو به شمار می‌‌آید.

    در انگلیس و به ویژه در باشگاه‌های بزرگ، محدودیتی‌هایی برای خرید سهام توسط میلیاردرها وجود دارد و عثمانوف توانست با مشیری این مانع را از پیش رو بردارد. از سویی یک ‌فرد نمی‌تواند در دو باشگاه سهامدار باشد و حالا با حضور مشیری در اورتون، به نوعی عثمانوف در این باشگاه هم نقش مرد سایه را بازی خواهد کرد البته اینها گمانه‌زنی رسانه‌های انگلیسی است و کسی نمی‌تواند این خبرها را به صورت رسمی تأیید کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی