عصر بازار

گزارشی از تسویه حساب سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج

عصر اعتبار- اولین گزارش ارائه شده روند پرداخت وجوه سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج حاکی از تسویه‌حساب با حدود ۱۵۰ هزار نفر از آنها است. مجموع رقم پرداخت شده نزدیک به ۳۰ درصد وجوه مربوط به سپرده‌گذاران زیر ۱۰ میلیون تومان را در بر می‌گیرد.

گزارشی از تسویه حساب سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی اعتباری ثامن‌الحجج که بانک مرکزی این مسوولیت را به بانک پارسیان واگذار کرده بود همزمان با دهه فجر آغاز شد.

    این در حالی است که در بیش از یک ماه گذشته و براساس ابلاغیه بانک مرکزی پرداخت وجوه سپرده‌گذاران این موسسه براساس سقف‌های 3، 5 و 10 میلیونی پرداخت شده است.

    در عین حال که قرار بود به زودی و تا قبل از اتمام سال وجوه سپرده‌گذارانی که منابع آنها تا 15 و 20 میلیون تومان نیز بود در دستور کار بانک پارسیان قرار گیرد که تاکنون اعلامیه رسمی درباره‌ شروع پرداخت‌ تا این سقف‌ها منتشر نشده است.

    اما در حالی در دوره پرداخت تاکنون آماری از سوی بانک مرکزی و یا بانک پارسیان مبنی بر میزان پرداخت‌های انجام شده اعلام نشد که اخیرا سخنگوی دستگاه قضا در این باره توضیحاتی ارائه کرده است.

    بنابر آنچه که محسنی اژه‌ای عنوان کرد تاکنون 147 هزار نفر از سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج موفق به دریافت وجوه خود شدند که در مجموع رقمی حدود 308 میلیارد تومان را در بر می‌گیرد.

    ارقام ارائه شده از سوی سخنگوی دستگاه قضایی در شرایطی است که در قیاس با آنچه که پیش‌تر پرویزیان مدیر عامل بانک پارسیان به ایسنا توضیح داده بود نشان می‌دهد که حدود یک سوم از مبالغ مربوط به سپرده‌گذاران زیر 10 میلیون تومان را در بر می‌گیرد.

    این در حالی است که پرویزیان اعلام کرده بود برآوردها نشان می‌دهد در مجموع پرداختی به سپرده‌گذاران زیر سه میلیون تومان در حدود 200 میلیارد و مبالغ مربوط به سپرده‌های زیر 10 میلیون تومان حدود 1200 میلیارد است که در حقیقت این ارقام محاسبه خالص برآوردی از کسر تسهیلات دریافتی و سپرده‌های مردم در ثامن‌الحجج است و کل سپرده‌های آنها را در بر نمی‌گیرد.

    با این حال بنابر آنچه که مدیر عامل بانک پارسیان برآورد کرده بود در صورت نهایی شدن آمار مربوط به حجم منابع قابل پرداخت به سپرده‌گذاران خود به نظر می‌رسید که از مجموع 1200 میلیارد تومان برای سپرده‌گذاران زیر 10 میلیون تومان بیشتر نباشد.

    براین اساس می‌توان گفت که این رقم نهایی باشد در طول یک ماه گذشته تا بیش از 30 درصد حجم وجوه سپرده‌گذاران زیر 10 میلیون تومان تسویه‌حساب شده و طبق وعده مسوولان باید به زودی پرداخت‌ وجوه مربوط به سپرده‌گذاران تا سقف 20 میلیون تومان نیز آغاز شود.

    تعاونی اعتباری غیرمجاز ثامن‌الحجج بعد از درگیری‌هایی که در مورد آن پیش آمد و تخلفات مالی که در آن وجود داشت، در نیمه دوم امسال با مشارکت بانک مرکزی دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و سایر مراجع ذیربط در نهایت به مسیر ساماندهی رسید و فعلا تعهدات آن به بانک پارسیان واگذار شده است.

    این در حالی است که براساس گمانه‌زنی‌ها، رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده که این به معنی واگذاری کامل ثامن‌الحجج به بانک پارسیان نیست و این بانک تنها کانالی برای پرداخت سپرده‌های مشتریان این تعاونی اعتباری است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو