عصر بازار

ملاحظات زیست محیطی معادن طلا به دلیل وجود سیانور

عصر اعتبار- مدیر اسبق مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی مشکل زیست محیطی گفت: تا زمانی که سیانور تحت شرایط ویژه در صنعت طلا استفاده شود، مشکلی به لحاظ زیستمحیطی پیش نخواهد آمد.

ملاحظات زیست محیطی معادن طلا به دلیل وجود سیانور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، محمدحسین دره‌بیدی با بیان اینکه معدنکاران همیشه برای فعالیت‌های معدنی تحت فشار منابع طبیعی و سازمان محیط زیست هستند، اظهار کرد: در معادن طلا حتی اگر 10 کیلو هم تولید صورت بگیرد باید سالانه مجوز از محیط زیست گرفته شود.
    او که در میزگرد سازمان نظام مهندسی معدن سخن گفته، افزود: در کارخانه‌های سرب و روی اگر گفته شود 150 هزار تن به بالا ظرفیت وجود دارد، باید مجوز محیط زیست گرفته شود. اما در کارخانه‌های طلا این امر متفاوت است. حتی اگر معادن طلا 10 کیلو هم تولید داشته باشند، باید سالانه مجوز محیط زیست گرفته شود. این موضوع معدنکاران را بسیار تحت فشار قرار داده است.
    دره‌بیدی با بیان اینکه همواره سازمان منابع طبیعی با تخریب‌ها و حفاری‌های بخش معدن مشکل دارد، گفت: این سازمان می‌گوید فعالیت‌های معدنی منابع طبیعی کشور را از بین می‌برد و محیط زیست هم می‌گوید فعالان معدنی با فعالیت‌های حفاری، اکتشاف و استخراج باعث می‌شوند گونه‌های گیاهی و گونه‌های جانوری را از بین ببرند. در رابطه با طلا هم باید گفت در وهله اول ایجاد کارخانه‌های فرآوری در گروی اخذ مجوز از محیط زیست است.
    او درباره سیانور به کار رفته در تولید طلا گفت: در استحصال طلا سیانور یک ماده خطرناک است اما اگر راهکارهایی درست برای نگهداری آن باطله‌ها پیدا شود و اعمال کنیم، هیچ خطری نیروی انسانی معادن طلا را تهدید نمی‌کند.
    مدیر اسبق مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی با بیان اینکه نزدیک به 23 سال است که شخصا با سیانور سر و کار دارم، گفت: تا زمانی که سیانور تحت شرایط ویژه در صنعت طلا استفاده شود، مشکلی پیش نخواهد آمد. در این زمینه ایمیدرو نزدیک به 170 میلیارد تومان در پروژه زرشوران برای تجهیز کارخانه هزینه کرده است و حدود چهار تا پنج میلیارد تومان آن شاید هم بیشتر برای سد باطله خرج شده است.
    او افزود: در واقع هشت تا 10 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مجتمع زرشوران انجام شده که بیش از 15 درصد سرمایه‌گذاری در آن مربوط به اقدامات محیط زیستی بوده است. پس از اینکه سد باطله معدن انباشته شد باید مرحله بازسازی آغاز شود. از آنجا که محیط معدن قلیایی است و PH خاک بالاست، می‌توانند تا سطح یک متری خاک ریخته شود و در این صورت سطح بالایی خاک که دارای سیانور است، تجزیه می‌شود و از بین می‌رود.
    دره‌بیدی در خصوص نمونه‌برداری سد باطله معدن طلای موته بیان کرد: در این خصوص مطالعاتی انجام دادم و سیانور در سطح آن مثلاً 5 ppm وجود داشت و به تدریج تا یک متر بعد مقدار سیانور باطله کم می‌شد تا اینکه دیگر در پنج متری خاک اصلاً سیانوری وجود نداشت. یعنی به هیچ وجه سیانور آزاد در آنجا نخواهد بود. بنابراین نمی‌توان گفت این خاک‌ها برای محیط زیست آلودگی ایجاد می‌کند. حتی می‌توان روی آن خاک ریخته و گیاه‌های مناسبی در آن نقاط کاشته شود.
    مدیر اسبق مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی افزود: معمولاً سیانور با تابش آفتاب و دمای 35 درجه تبخیر می‌شود. در باطله‌هایی که به صورت توده خشک است، اصلاً سیانور وجود ندارد. آب‌های ناشی از بارندگی را هم می‌توان به صورت مدیریت شده به وسیله یکسری لوله به پایین دست کارخانه که استخر تبخیری در آنجا قرار گرفته، ریخت و با توجه به اینکه لایه متراکمی سطح این استخر را پوشانده و عایق پلیمری استخر مجدداً آب را به کارخانه برمی‌گرداند، می‌توان در این روند از محیط زیست محافظت کرد و برای اینکه حیوانات در این آب ورود پیدا نکنند، حصاری دور این استخر کشید.
    دره‌بیدی در این میزگرد گفت: اگر بتوانیم این مسائل را مدیریت کنیم مسلماً آسیبی به محیط زیست وارد نخواهد شد و پایشی هم که ما به صورت چاه ایزومتری داریم ما را به لحاظ محیط زیست موظف کرده که پایش آنلاین را در معادن طلا داشته باشیم. یعنی یکی از شروط مجوزهایی که محیط زیست می‌دهد این است که حتماً پایش آنلاین انجام شود. حتی در برخی از این معادن فضای سبز مجتمع را به 9 هکتار می‌توان افزایش داد. این روزها فعالان معدنی مسائل زیست محیطی را رعایت می‌کنند زیرا به هر حال در آن محیط قرار است نسل بعدی بیاید و زندگی کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو