عصر بازار

مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد

کاهش نرخ سود تسهیلات خانه اولی ها

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک مسکن ضمن اعلام جزئیات مصوبات اخیر شورای پول و اعتبار، در رابطه با تسهیلات جدید از کاهش نرخ سود در دو طرح صندوق پس‌انداز یکم و همچنین تسهیلات از محل اوراق تقدم خبر داد.

کاهش نرخ سود تسهیلات خانه اولی ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از ایسنا، هفته گذشته شورای پول و اعتبار مصوبات جدیدی در رابطه با افزایش سقف وام مسکن به ویژه برای زوجین داشت که بر این اساس از دو محل حساب صندوق پس‌انداز یکم (خانه‌اولی‌ها)، حساب سپرده ممتاز (از محل خرید اوراق در بورس) سقف‌های وام افزایش یافت.

    همچنین شورای پول و اعتبار تاکید کرد که با توجه به کاهش نرخ سود بانکی و متناسب با تورم، سود تسهیلات مسکن نیز کاهش یابد که محمدهاشم بت‌شکن - مدیرعامل بانک مسکن - امروز در نشستی خبری به تشریح ابعاد مصوبات اخیر شورای پول و اعتبار در حوزه مسکن پرداخت.

    وی با این توضیح که وام‌های جدید مصوب، اقشار متوسط و کسانی که توان پرداخت اقساط را دارند در بر می‌گیرند، تاکید کرد که بانک مسکن در این طرح‌ها به هیچ‌عنوان از منابع بانک مرکزی و یا خط اعتباری آن استفاده نکرده است بلکه هر آنچه تامین منابع شده از محل خود بانک مسکن است.

    شروط دریافت وام‌های 80، 120 و 160 میلیونی

    مدیرعامل بانک مسکن افزایش سقف تسهیلات برای زوجین از محل صندوق پس‌انداز یکم را مورد اشاره قرار داد و گفت: با مصوبات جدید پرداخت تسهیلات برای زوجین در تهران از 80 به 160 میلیون تومان، از 60 به 120 میلیون تومان و از 40 به 80 میلیون تومان افزایش خواهد یافت که زوجین می‌توانند برای یک پلاک ثبتی در مجموع براساس وام‌های جدید اقدام کنند.

    به گفته بت‌شکن، تسهیلات ارائه شده به زوجین براساس حداکثر 80 درصد ارزش ملک خواهد بود.

    به شرط پرداخت تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز یکم

    وی در ادامه به شرایط اعطای تسهیلات جدید از محل صندوق پس‌انداز یکم اشاره کرد و افزود: فرد متقاضی باید حداقل 18 سال سن داشته، از تسهیلات بانک مسکن و سایر بانک‌ها تاکنون هیچ استفاده‌ای نکرده باشد و همچنین از امکانات دولتی نیز برای مسکن بهره نبرده باشد.

    مدیرعامل بانک مسکن تاکید کرد که زوجین برای استفاده از وام‌های جدید 160، 120 و 80 میلیونی هیچ محدودیتی از لحاظ تاریخ ازدواج ندارند.

    بت‌شکن این را هم گفت که در مورد استفاده از تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم این استثنا وجود دارد که اگر بخواهند در بافت‌های فرسوده از آن استفاده کنند هیچ محدودیتی نداشته و شرایط در مورد آنها اجرا نمی‌شود و می‌تواند از تسهیلات جدید بدون الزام به شروط خانه‌اولی بودن در بافت‌های فرسوده استفاده کنند.

    اقساط و سود وام‌های جدید

    مدیرعامل بانک مسکن همچنین به کاهش یک درصدی سود تسهیلات پرداختی از محل صندوق پس‌انداز یکم اشاره کرد و گفت: براساس تاکید شورای پول و اعتبار و با توجه به کاهش نرخ سود بانکی، بانک مسکن نیز سود از محل صندوق پس‌انداز یکم از 14 به 13 و همچنین از محل اوراق حق تقدم از 18.5 به 17.5 درصد کاهش داد.

    با توجه به سودهای کاهش یافته به 13 درصد و همچنین دوره بازپرداخت 12 ساله بنابر آنچه که مدیرعامل بانک مسکن توضیح داد اقساط پرداختی در وام‌های جدید از این محل به این شرح است: وام 160 میلیونی در تهران ماهیانه یک میلیون و 900 هزار تومان، وام 120 میلیون تومانی در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 20 هزار نفر جمعیت ماهیانه یک میلیون و 400 هزار تومان و همچنین وام 80 میلیون تومانی در سایر مناطق شهری ماهیانه 970 هزار تومان خواهد بود.

    زوجین تاریخ سال 85 به بعد مشمول تسهیلات 60، 80 و 100 میلیونی

    بت‌شکن در توضیح سقف‌های افزایش یافته برای وام مسکن زوجین از محل خرید اوراق حق‌تقدم در بورس توضیح داد که هیچ‌یک از محدودیت‌های موجود در دریافت وام از صندوق پس‌انداز یکم اعمال می‌شود در این بخش وجود ندارد. نه استفاده از امکانات دولتی و مسکن و نه شرط سنی.

    اما بت‌شکن این را تاکید کرد که بانک مسکن برای حفظ تعادل منابع و مصارف خود برای وام‌های حساب سپرده ممتاز (اوراق حق تقدم) زمان ثبت ازدواج زوجین برای دریافت این وام‌ها را به اول فروردین 1385 محدود کرده است.

    بنا بر آنچه که مدیرعامل بانک مسکن توضیح داد نرخ سود وام‌های پرداختی در این بخش نیز از 18.5 به 17.5 درصد کاهش یافته و بر این اساس با توجه به دوره بازپرداخت 12 ساله وام 100 میلیون تومانی زوجین در تهران ماهیانه یک میلیون و 400 هزار تومان، 80 میلیونی در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت ماهیانه یک میلیون و 200 هزار تومان و همچنین وام 60 میلیونی در سایر مناطق شهری نیز ماهیانه 890 هزار تومان قسط خواهد داشت.

    شرایط ویژه برای وام مسکن جوانان

    طرح سومی که اخیراً شورای پول و اعتبار آن را تصویب و مدیرعامل بانک مسکن در مورد آن توضیحاتی ارائه کرد در مورد استفاده همزمان از دو وام بود.

    بر این اساس کسانی که قبلا در بانک مسکن سپرده‌گذاری کرده‌اند و اکنون می‌توانند از محل آن تسهیلات دریافت کنند همانقدر که میزان تسهیلات دریافتی آنها باشد می‌تواند تا صددرصد سقف مصوب وام‌های مسکن را بدون سپرده دریافت کنند. آنطور که بت‌شکن اعلام کرد به عنوان نمونه اگر فردی درخواست وام مسکن جوانان داشت می‌تواند تا 30 میلیون تومان دریافت کند از این قدرت برخوردار است که تا 60 میلیون تومان در تهران، 50 میلیون تومان در مراکز استان‌ها و همچنین 40 میلیون تومان در سایر مناطق شهری تسهیلات را بدون سپرده دریافت کنند.

    این در حالی است که سود تسهیلات جوانان در حال حاضر 13 درصد است، اما مابه‌التفاوت دریافتی براساس سود روز شورای پول و اعتبار در عقود مبادله‌ای یعنی 20 درصد پرداخت خواهد شد.

    فعلا تصمیمی برای افزایش سقف وام مسکن وجود ندارد

    در این نشست از مدیرعامل بانک مسکن سوال شد که آیا با توجه به مصوبات اخیر طرحی برای افزایش مجدد وام در سال آینده وجود دارد که وی توضیح داد باید چند دوره عملکرد طرح‌های فعلی مورد بررسی قرار گرفته و آثار آن بر شاخص‌های اقتصاد کلان، مسکن و خانوار مشخص شود تا بتوان در مورد افزایش مجدد تصمیم‌گیری کرد، اما فعلا دیگر هیچ برنامه‌ای برای افزایش ندارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی