عصر بازار

بیمه مرکزی گزارش می دهد

آخرین وضعیت ارتباطات بین المللی بیمه مرکزی و موسسات بیمه با شرکت های بیمه خارجی

عصر اعتبار- پس از تصویب برجام و لغو تحریم‌های تحمیلی علیه کشور ما، بسیاری از بیمه‌گران معتبر اتکایی و بروکران بیمه خارجی از بازارهای مختلف، ملاقات با مسئولان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر شرکت‌های بیمه در ایران را خواستار شدند. در این میان درخواست های ملاقات بیمه‌گران بزرگ بازارهای بیمه ای ژاپن و آلمان نسبت به سایر بیمه‌گران جدیت و نمود بیشتری دارد.

آخرین وضعیت ارتباطات بین المللی بیمه مرکزی و موسسات بیمه با شرکت های بیمه خارجی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»به نقل از بیمه مرکزی، پیش از تحریم‌ها نقش بازار بیمه ژاپن در  بازار بیمه ایران کمرنگ بود و تنها در چند واگذاری از طریق بروکران سهم کمی را به خود اختصاص می دادند اما حضور شرکتهای اتکایی آلمانی، فرانسوی، سوئیسی و انگلیسی در حوزه پذیرش ریسک ها چشم گیرتر بوده است.
    در دوران پساتحریم با ورود پیاپی شرکت های ژاپنی و آلمانی و حجم درخواست‌ها برای همکاری جدی با بازار بیمه ایران به شکل محسوس و چشمگیری افزایش یافته است. طبق اعلام شرکت های ژاپنی، قرار است به زودی سرمایه‌گذاران و پیمانکاران این کشور در پروژه های بزرگ حوزه های نفت و انرژی در ایران سرمایه گذاری کرده و عملیات اجرایی داشته باشند لذا شرکت های بیمه ژاپنی خواستار همکاری جدی با صنعت بیمه کشور هستند تا بعد از مدتی این تعامل را در سایر پروژه ها هم دنبال کنند.
    بر اساس همین گزارش، سایر بیمه‌گران اتکایی از بازار فرانسه و آلمان نیز به طور جدی پیگیر همکاری با بازار بیمه در ایران هستند و در زمینه ارائه نرخ و شرایط و همچنین در خصوص پذیرش ریسک، آمادگی خود را اعلام کرده اند؛ هرچند هنوز کار به صورت عملیاتی آغاز نشده اما بر اساس اطلاعات دقیق چند شرکت بیمه در حال رایزنی با چند بروکر برای تعیین نرخ و شرایط هستند؛ همچنین درصدند بخشی از ریسک های بزرگ خود را نیز از طریق بروکران به بیمه گران معتبر خارجی واگذار کنند.
    از آنجا که رئیس کل بیمه مرکزی بارها بر ضرورت تقویت بخش آموزش و انتقال تکنولوژی روز بیمه ای به کشور تاکید داشته، در ارتباط با دوره‌های آموزشی نیز، برگزاری دوره‌های مختلف آغاز شده و برای آینده نزدیک هم برنامه ریزی برای تقویت این بخش انجام می شود.
    علیرغم رفت و آمدها و ملاقات های متعدد با شرکت های بیمه خارجی، بیمه گران اتکایی و بروکران بزرگ که سهامدار یا منافع آمریکایی دارند در انتظارند تا بخش حقوقی شرکت هایشان اجازه همکاری و عقد قرارداد اتکایی با بازار بیمه در ایران را صادر کند؛ زیرا آنها هنوز در حوزه تحریم های آمریکا-که مشمول اشخاص آمریکایی می شود- و سایر موارد مبهم نگرانی هایی دارند.
    شرکت های اتکایی آسیایی و خاورمیانه نیز برای همکاری اعلام آمادگی کرده اند ولی اظهار می کنند اگرچه سوئیفت باز شده است لیکن دغدغه اصلی آنها این است که چنانچه خسارتی واقع شود آیا پرداخت پول از طریق بانک های بزرگ مثل HSBC و ... برای آنها امکان پذیر خواهد بود؛ به همین خاطر در حال برنامه ریزی برای رفع مشکلات احتمالی در این زمینه هستند.
    تحولات انجام شده در زمینه بیمه های پی اندآی در دوران پسا تحریم:
    -    اعلام آمادگی پی اندآی کره در زمینه فعالیت با کلوپ متقابل کیش به صورت صدور Certificate of Entry به صورت مشترک با کلوپ کیش و تأمین Lou و Blue Card توسط کلوپ کره.
    -    تمایل کلوپ پی اند آی ترکیه به همکاری با کلوپ متقابل کیش
    -    رفع ممنوعیت کلوپ American Steamship Owners Mutual یکی از 13 کلوپ بین المللی IG در ارائه پوشش پی اندآی به شناورهای ایرانی توسط OFAC
    -    مذاکره گروه کلوپ های بین المللی (IG) با خزانه داری آمریکا جهت اخذ مجوز ارائه پوشش بیمه ای به نفتکش های ایرانی توسط بیمه گران اتکائی آمریکایی
    -    اخذ تأییدیه در ارتباط با بیمه های کلوپ پی اند آی کیش از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و اسپانیا و  پیگیری اخذ تأییدیه از سایر کشورهایی مانند پاناما، قبرس، مالت، انگلستان، فرانسه، سوئد و ... .

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو