عصر بازار

دلار در همسایگی مرز ۳۴۰۰ قرار گرفت

فروش دلاراز سه جناح

عصر اعتبار- فروش متراکم ارز از ۳ مسیر موجب شد که دلار با ۱۵ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۴۱۵ تومان برسدو این رقم برای آخرین بار در پنجم مهرماه سال جاری ثبت شد.

فروش دلاراز سه جناح
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ،فعالان اقتصادی «عرضه ارز مداخله‌ای از دبی»، «عرضه شرکت‌های تجاری در انتهای سال» و‌ «عرضه ارز توسط معامله‌گران سکه» را 3 مسیر فروش ارز عنوان کردند. مسیرهایی که در نهایت موجب شد رکورد کاهشی 5ونیم ماهه ثبت شود. عرضه ارز انباشته شده به اندازه‌ای شدید بود که تقاضای برخی معامله‌گران دلار نیز نتوانست مانع افت آن شود.

    عرضه متراکم ارز از سه مسیر موجب شد که قیمت دلار یک رکورد کاهشی 5و نیم ماهه را ثبت کند. در چهارمین روز هفته، شاخص ارزی 15 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 415 تومان رسید، رقمی که کمترین قیمت آن از 5 مهر 94 بود.

    به‌نظر می‌رسد در 2 روز گذشته سمت عرضه در بازار نسبت به تقاضا از قدرت بیشتری برخوردار بوده و همین عامل قیمت را در مسیر نزولی قرار داده است. روز گذشته سمت عرضه ارز از سه مسیر تقویت شد: 1- عرضه رسمی از دبی. 2- عرضه شرکت‌های تجاری در انتهای سال و 3- عرضه ارز از سوی معامله‌گران سکه.

    عرضه ارز از سوی معامله‌گران سکه در روز سه‌شنبه موجب شد که با وجود افزایش اونس در بازارهای جهانی،‌ قیمت فلز گرانبهای داخلی تنها 3 هزار تومان افزایش را تجربه کند و به قیمت یک میلیون و 16 هزار تومان برسد.

    عرضه ارز در روز سه‌شنبه به حدی متراکم بود که تقاضای برخی معامله‌گران دلار نیز نتوانست مانع افت دلار شود. سه‌شنبه عرضه ارز از سه مسیر صورت گرفت. اولین مسیر، عرضه حواله درهم در بازار دبی بود. به گفته فعالان، در سومین روز هفته، تحت تاثیر عرضه ارز در دبی توسط یکی از بانک‌های دولتی، نرخ حواله درهم در مسیر کاهشی قرار گرفت و اثر آن به سرعت در بازار تهران انعکاس یافت. دومین مسیر عرضه ارز از کانال شرکت‌های تجاری بود.

    به گفته فعالان، این دسته به‌منظور تسویه حساب‌های پایان سال خود نیاز به ریال دارند و در نتیجه، سعی می‌کنند ارز انباشته خود را به ریال تبدیل کنند. مسیر سوم عرضه ارز از سوی بازیگران بازار همسایه صورت گرفت. به گفته حاضران در بازار، معامله‌گران سکه با توجه به رشد اونس در بازارهای جهانی وارد بازار دلار شدند. به‌نظر می‌رسد، ‌خریداران سکه انتظار ادامه افزایش اونس را نداشتند؛ در نتیجه، سعی کردند با عرضه دلار از ضرر خود جلوگیری کنند.

    ورود ارز انباشته شده به بازار از 3 مسیر و عرضه شدید موجب شد که قیمت دلار روز سه‌شنبه به کمترین قیمت خود از اوایل مهر 94 برسد. صفت «شدید» از این جهت اطلاق می‌شود که در بازار خبری وجود داشت مبنی‌بر اینکه روز شنبه یک نفر از معامله‌گران فردایی تقاضای دریافت 5 میلیون دلار ارز خریداری شده خود را کرده است.

    به گفته برخی از فعالان بازار، در کمتر از 40 دقیقه تقاضای مطالبه شده تامین شد؛ ‌حتی عرضه چنان زیاد بود که توانست تقاضای باقی‌مانده را نیز پاسخگو باشد.

    این اتفاق را می‌توان «مشت نمونه خروار» در نظر گرفت؛ یعنی وقتی که یک تقاضای کلان در مدت کوتاهی پاسخ داده شده است، پس برای پرداخت تقاضاهای ریزتر نیز در بازار مشکلی وجود ندارد. تراکم عرضه ارز را از سمت تقاضا نیز می‌توان توضیح داد.

    از گفته‌های فعالان می‌توان به این نتیجه رسید که سمت تقاضا در بازار ارز با سه رفتار مواجه بود. اولین رفتار به معامله‌گران ارزی مربوط بود که دو بار به‌منظور خرید دلار در کف قیمت وارد بازار شدند، اما هر دو بار قیمت به محدوده پایین‌تری وارد شد. پایین آمدن دلار با وجود تقاضای معامله‌گران نشان‌دهنده قدرت سمت عرضه بود.

    دسته دوم تقاضای بازار مربوط به تقاضای مسافرتی بود که به دو بخش تقسیم می‌شوند: اول تقاضای محدود و دوم تقاضای متوسط. به گفته فعالان، تقاضای متوسط مسافرتی از دو هفته پیش وارد بازار شد و به آن پاسخ داده شد، اما تقاضای ریز معمولا در هفته آخر اسفند وارد بازار می‌شود. دسته سوم تقاضا هنوز وارد بازار نشده است و به‌واسطه کاهش روزهای اخیر در انتظار رسیدن این ارز به نقطه کف قیمتی در کانال پایین‌تر است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو