عصر بازار

سقوط ۲۵ درصدی صادرات چین در ماه فوریه

فلز زرد کوتاه نمی‌آید

عصر اعتبار- فلز زرد که در اولین روز کاری هفته بی‌اعتنا به داده‌های خوب هفته گذشته از اقتصاد ایالات‌متحده به رشد خود ادامه داده بود، روز سه‌شنبه را نیز با نوسان‌های افزایشی آغاز کرد و گرچه بعد از اوج روزانه پایین آمد، اما همچنان قوی ماند.

فلز زرد کوتاه نمی‌آید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ،هر اونس طلا که روز دوشنبه با 8 دلار رشد به قیمت 1267 دلار رسیده بود، روز سه‌شنبه تا قیمت 1279 دلار هم بالا رفت اما بهایی که تا ساعت 8 شب به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1265 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

    روز دوشنبه، اونس طلا تا قیمت 1273 دلار هم بالا رفت، اما سودگیری معامله‌گران آن را از اوج روزانه پایین آورد. با این همه، «افزایشی»‌های بازار در موضع قدرت ماندند. بهای اونس روز دوشنبه نیز مانند روز جمعه در اوج 13 ماهه ماند. بیشتر بازارهای سهام جهان در این روز با افت روبه‌رو شدند تا خرید طلا افزایش پیدا کند.

    افت روز دوشنبه بازارهای سهام ناشی از عقب نشینی اصلاحی پس از رشد روزهای کاری قبل از آن بود. بازارها در اولین روز هفته به اعلام برنامه‌های اقتصادی چین نیز توجه داشتند. مقام‌های دولتی دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از نشست ابتدای هفته اعلام کردند که برای سال 2016، نرخ رشد 5/ 6 تا 7 درصدی را هدف گرفته‌اند.

    این رقم در مقایسه با استانداردهای جهانی بسیار خوب است، اما برای چین، کمترین رشد در ربع قرن اخیر خواهد بود. روز دوشنبه، شاخص دلار تضعیف شد، اما بهای نفت خام با رشد روبه‌رو شد.

    رشد روز دوشنبه، صبح روز گذشته نیز ادامه پیدا کرد. اونس روز سه‌شنبه را با رشد قیمت‌ها شروع کرد. گرچه در مقطعی، کاهش ارزش دلار بود که به کمک طلا آمد، اما با رشد شاخص دلار، افت شاخص‌های سهام، اونس را رو به رشد نگه داشت. افت از بورس‌های آسیایی شروع شد و بعد به بورس‌های اروپایی راه پیدا کرد.

    مهم ترین علت افت بازارهای سهام در روز سه‌شنبه، انتشار داده‌های جدید از اقتصاد چین بود. بر اساس آمار جدید، صادرات این کشور در مقایسه با فوریه 2015 بیش از 25 درصد سقوط کرده است. واردات نیز در همین مدت، بیش از 13 درصد افت داشته است. به گزارش «ایسنا»، شاخص ام‌اس سی‌ای بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه به‌جز ژاپن بیش از یک درصد افت کرد.

    این شاخص تا روز دوشنبه حدود 80 درصد از ضرری که از ابتدای سال 2016 داشت را جبران کرده بود. شاخص‌های سهام نیکی ژاپن و کسپی کره جنوبی هر یک بیش از یک درصد افت کردند. هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ 6/ 0 درصد دچار کاهش شد، اما شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین 1/ 0 درصد بالاتر ایستاد. شاخص اس‌اند‌پی / ای‌اس‌ایکس 200 استرالیا 6/ 0 درصد افت کرد.

    بعد نوبت به بورس‌های اروپایی رسید. به گزارش رویترز، شاخص یوروفرست 300 معادل یک درصد افت کرد تا احتمال تشدید سیاست‌های تسهیلی بانک مرکزی اروپا بیشتر و یورو باز هم تضعیف شود. اکنون همه بازارها، از جمله بازار فلزهای گرانبها، منتظر نشست سیاست پولی بانک مرکزی اروپا هستند که روز پنج‌شنبه برگزار خواهد شد.

    تصویب برنامه‌های بیشتر تسهیل کمی در اروپا می‌تواند روند طلا را هم تحت‌تاثیر قرار دهد. افت یورو و رشد بازارهای سهام به امید اثرگذاری سیاست‌های انبساطی، می‌تواند به ضرر طلا تمام شود، اما ادامه نگرانی‌ها می‌تواند خرید طلا را بالا نگه دارد. نگرانی‌های متعدد باعث شده، موسسه مالی «یو بی‌اس» سوئیس بگوید جهش ارزش طلا از ابتدای سال 2016 کاملا منطقی است.

    تحلیلگران این موسسه می‌گویند که شرایط اقتصاد جهان بدتر شده و رشد اقتصاد جهان در سال جاری میلادی به کمتر از 9/ 2 درصد خواهد رسید. احتمال بازگشت رکود اقتصادی در آمریکا هم بر اساس تحلیل یو بی‌اس، کم نیست.

    در این شرایط، اشتیاق سرمایه‌گذاران بین‌المللی برای خرید طلا افزایش یافته است. البته هنوز احتمال بهبود شرایط اقتصادهای عمده جهان و به‌ویژه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا تا پایان سال وجود دارد و این دو عامل می‌تواند ارزش طلای جهانی را تحت‌فشار قرار دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی