عصر بازار

رییس کل بانک مرکزی:

رتبه اعتباری ایران باید به دوران پیش از تحریم بازگردد

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی در دیدار با وزیر اقتصاد اسلواکی ضمن پیشنهاد گسترش همکاری های طرفین‌ ، با توجه به تاثیرگذاری این کشور در تصمیم سازی موضوعات بانکی اروپا، خواهان بازگشت رتبه اعتباری ایران به شرایط پیش از تحریم شد.

رتبه اعتباری ایران باید به دوران پیش از تحریم بازگردد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» ، بانک مرکزی، ولی اله سیف با بیان اینکه سابقه مثبتی در روابط بانکی بین دو کشور اسلواکی و ایران از گذشته وجود داشته است گفت:  امیدواریم در شرایط حاضر و با اجرایی شدن  برجام بستر مناسب همکاری های اقتصادی با عزم مسئولین دو کشور فراهم و بیش از پیش گسترش یابد.

    رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت رعایت استانداردهای روز بانکی در ارتباط با اصول حاکمیت شرکتی و شفافیت‌، گفت: بانک های ایرانی به ضوابط بین المللی پایبند هستند، هـیچگونه نقشی نیز در تحمیل جریمه به بانک های اروپایی نداشته اند‌ و از این بابت متاسف هستم.

    وی با تصریح اینکه بانک‌ های ایرانی در مراوده با بانک های اروپایی عملکرد بسیارمثبتی داشته و عموماً‌ تعهدات خود را ایفا کرده اند افزود: کارگزاران اصلی بانک های ایرانی اغلب جزء  کارگزاران بانک های تراز اول  اروپایی و بین المللی بوده اند، در حال حاضر نیز با توجه به فضای مثبت پس از اجرای برجام شرایط برای ایجاد و تقویت روابط بانکی کاملاً مهیاست و در صورت وجود هرگونه ابهام و سوال، بانک مرکزی ایران آماده رفع آنها در جلسات مشترک است.

    سیف با اشاره به اینکه بدلیل شرایط تحریم و عدم وجود ارتباطات بانکی بین المللی، استانداردهای بانکی در بانک های ایرانی به صورت کامل عملیاتی نشده است، ‌تصریح کرد: البته بانک مرکزی زمینه انطباق بانک های ایرانی با استانداردهای بال 2 و 3 و مقررات حاکمیت شرکتی از طریق ابلاغ بخشنامه های متعدد به بانک ها را فراهم کرده و با الزامات خاص  موجب اصلاح تدریجی ساختار بانک ها شده است.

    رییس شورای پول و اعتبار با اعلام خبر تصویب نهایی قانون مبارزه با تامین مالی تروریسیم گفت: با تصویب قوانین ضدپولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسیم ضمن مذاکره با برخی از  روسای کل بانک های مرکزی اروپا زمینه خروج نام ایران از لیست کشورهای غیر همکار فراهم شده است و بر این اساس بانک های اسلواکی می توانند بدون نگرانی با بانک های ایرانی همکاری کنند.

    سیف با تاکید بر انجام اقدامات مناسب بانک مرکزی در پسابرجام از جمله تعیین تکلیف اقلام باز و تسویه حساب با مؤسسات بیمه صادراتی در سایر کشورها گفت: در همین مدت کوتاه بانک مرکزی اقدام به تسویه حساب و تعیین تکلیف اقلام باز طرف های تجاری خود از جمله بیمه های ساچه ، کوفاس و مؤسسه بیمه صادراتی اتریش و نهایی شدن روش تسویه با هرمس کرده است.

    وی پیشنهاد ایجاد دفاتر نمایندگی و یا شعب بانک های اسلواکی در ایران را  به منظور همکاری های گسترده ارایه کرد و مورد استقبال طرف اسلواکی قرار گرفت.

    در این نشست واسیل هوداک وزیر اقتصاد اسلواکی ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: روابط بانکی هسته روابط دو کشور را تشکیل خواهد داد و دولت اسلواکی مایل است با بانک های دولتی و خصوصی سایر کشورها از جمله ایران همکاری و مراوده داشته باشد.

    وی با بیان اینکه شرط لازم ایجاد روابط بانکی شفافیت موضوعات و رفع ابهامات و محدودیت های بین المللی است گفت: برخی بانک های اروپایی نسبت به همکاری با بعضی از  بانک های ایرانی حساسیت های خاصی دارند و نگران مقررات پولشویی و تامین مالی تروریسیم هستند، اگرچه دولت اسلواکی در چارچوب مقررات بین المللی منعی برای گسترش روابط با بانک های غیرتحریمی ندارد و با انتخاب کشور اسلواکی درسال 2016 به عنوان یکی از مقامات تصمیم گیرنده در حوزه بانک های اروپایی تلاش خود را برای خروج نام ایران از لیست حامیان مالی تروریسم به کار خواهد گرفت.

       هوداک با تاکید بر اینکه مقررات بانکی اروپا پیچیدگی های خاصی دارد گفت: بر این اساس مایلیم به منظور آشنایی بانک های ایرانی با این مقررات دوره های آموزشی را برگزار کنیم و تجربیات خود را منتقل کنیم .

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو