عصر بازار

کاهش ۹ میلیارد دلاری هزینه واردات غذا در جهان

عصر اعتبار- طبق گزارش سازمان ملل، هزینه واردات غذا در جهان با استمرار اشباع عرضه نفت و کاهش هزینه‌های حمل و نقل که به عرضه گسترده همه کالاها از غلات گرفته تا شکر منتهی شده است، ۹ میلیارد دلار از برآورد قبلی کاهش یافت.

کاهش ۹ میلیارد دلاری هزینه واردات غذا در جهان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ارزیابی کرد کشورهای سراسر جهان 1.076 تریلیون دلار برای واردات غذا در سال 2015 هزینه کرده اند که پایین‌ترین هزینه در پنج سال گذشته و 0.8 درصد کمتر از رقم مورد پیش بینی فائو در اکتبر است و نخستین کاهش از سال 2009 به این سو به شمار می‌رود.

    آمار فائو نشان داد هزینه واردات مواد غذایی با برداشت بالایی که عرضه جهانی را افزایش داده و به پایین آوردن هزینه‌ها کمک کرده است 20 درصد کمتر از رکورد 1.345 تریلیون دلار در سال 2014 بوده است. قیمتهای نفت در سال 2015 در پی مخالفت تولیدکنندگانی شامل عربستان سعودی و عراق برای محدود کردن عرضه برای سومین سال کاهش یافت. کاهش قیمت نفت هزینه‌های حمل را هم کاهش داد.

    آدام پراکاش، اقتصاددان فائو اظهار کرد: هزینه‌های دام و غلات از نظر کاهش قیمت و کاهش حجم تجارت عامل کمتر شدن هزینه واردات غذا بوده اند. اُفت هزینه‌های حمل و نقل هم هزینه‌های واردات را کمتر کرده اند.

    شاخص کالاهای کشاورزی سال 2015 را در پایین‌ترین سطح از سال 2006 به پایان برد. قیمتهای پایین‌تر انرژی هزینه‌های کود را هم کاهش داد.

    به گفته کول مارتین، تحلیلگر ارشد کالا در موسسه بی ام آی ریسرچ، واردکنندگان بزرگ مواد غذایی در منطقه خاورمیانه و آفریقا از هزینه‌های پایین‌تر مواد غذایی سود می‌برند. کشورهایی مانند مصر که بزرگترین خریدار گندم است و اتیوپی که با کمبود شدید مواد غذایی روبرو هستند و به دلیل پدیده جوی ال نینو برداشت ضعیفی داشتند، نفع می‌برند.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، با وجود اینکه پایین آمدن قیمتها می‌تواند به مصرف کنندگان سود برساند اما قوی شدن ارزش دلار آمریکا ممکن است ذخایر ارزی کشورهای دیگر را تحت فشار قرار دهد زیرا کالاها به دلار قیمت گذاری می‌شوند و مصرف کنندگان در کشورهایی که ارز ملی آنها در برابر دلار اُفت چشمگیری پیدا کرده ممکن است ناچار شوند پول بیشتری بپردازند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو