عصر بازار

دقایقی قبل صورت گرفت

قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی

عصر اعتبار- دقایقی پیش معاملات گواهی سپرده کالایی بر روی سکه طلا و ذرت در بورس کالای ایران با حضور رئیس سازمان بورس و قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی، مدیرعامل بورس کالا و مدیران عامل دو بانک رفاه و سپه به طور رسمی آغاز به کار کرد.

قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»به نقل از فارس، دقایقی قبل معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران با حضور محمد فطانت رئیس سازمان بورس، علی اکبر مهرفرد قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی، حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا، حسین صفایی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران و مدیران عامل بانک‌های رفاه و سپه در تالار پاسارگاد هتل اسپیناس تهران به طور رسمی راه‌اندازی شد.

    در آیین راه‌اندازی این ابزار معاملاتی جدید رئیس سازمان بورس از راه‌اندازی این معاملات به عنوان یکی از مهمترین رخدادهای بازار سرمایه ایران بیان کرد و گفت: با راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی از امروز می‌توان به آغاز تأمین مالی گسترده از طریق ابزارهای معاملاتی جدید به پشتوانه دارایی‌های غیرمالی در بازار سرمایه ایران امیدوار بود.

    محمد فطانت با اشاره به تجربه تأمین مالی از طریق دارایی‌های غیرمالی در بازار سرمایه عنوان کرد: پیش از این بازار سرمایه ایران تجربه صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه و زمین و ساختمان را با هدف تأمین مالی از طریق دارایی‌های غیرمالی تجربه کرده بود اما در حوزه محصولات کشاورزی پس از آنکه طرح جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی ایجاد شد، انتظار برای تأمین مالی گسترده در بورس‌های کالایی به پشتوانه دارایی‌های غیرمالی در حوزه کشاورزی افزایش یافت.

    وی افزود: یکی از مشکلاتی که همواره در بخش کشاورزی، کشاورزان با آن مواجه هستند موضوع تأمین مالی در فصل برداشت محصولات در این زمینه می‌توان به فعالیت پسته‌کاران کشور به عنوان یکی از بخش‌های موفق صادراتی اشاره کرد که معضل عدم تأمین مالی در فصل برداشت باعث شده تا همواره کشاورز دچار ضرر و زیان باشد.

    رئیس سازمان بورس راه‌اندازی سپرده‌های کالایی در بخش کشاورزی را به عنوان یک فرصت در بازار سرمایه ایران یاد کرد و افزود: پیش از این تأمین مالی در بازار سرمایه اغلب به بخش‌های صنعت و ساختمان منتهی می‌شد، اما با توجه به تجربه موفق قیمت تضمینی در زمینه فروش محصول ذرت از کشاورزان استان خوزستان می‌توان امیدوارم بود که با راه‌اندازی ابزار گواهی سپرده کالایی در بخش کشاورزی امکان توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی مبتنی بر گواهینامه‌های سپرده کالایی نیز فراهم شود.

    وی با اشاره به تدوین دستورالعمل راه‌اندازی صندوق‌های کالایی در سازمان بورس عنوان کرد: برای توسعه این ابزارهای مالی می‌بایست قبل از هر چیز با استانداردسازی انبارها امکان صدور گواهینامه‌های استاندارد و یا به اصطلاح قبض انبار برای آنها ایجاد شود، تا بتوان گواهی سپرده کالایی را برای همه محصولات کشاورزی توسعه داد.

    دبیر شورای عالی بورس با اشاره به فعالیت‌های مؤسسات اعتباری غیرمجاز و نحوه شناسایی سود آنها عنوان کرد: یکی از روش‌های شناسایی سود بالا در این مؤسسات از طریق فعالیت در بخش‌های کشاورزی است به طوری که برخی از این مؤسسات دیده می‌شد که به طور مثال در فصل کاشت زعفران اقدام به خرید کل محصول پیش از فرا رسیدن فصل برداشت آن می‌کردند و چند ماه بعد با دریافت صد درصد سود اقدام به شناسایی بازدهی می‌کرند همین اقدام در زمینه فروش محصول زیره نیز در فصل کاشت و برداشت این محصول تکرار شده است.

    فطانت با اشاره به جذابیت سودآوری گواهی سپرده کالایی برای سرمایه‌گذاران عنوان کرد: می‌توان با استانداردسازی انبارها در خارج از کشور امکان معامله گواهینامه‌های سپرده کالایی و سایر بورس‌های دنیا را نیز فراهم کرد و از این طریق امکان توسعه بازار مالی و در عین حال فرایند تأمین مالی برای فعالان بخش کشاورزی کشور را تسهیل کرد.

    وی با اعلام آمادگی بازار سرمایه ایران برای توسعه تأمین مالی در بخش کشاورزی کشور عنوان کرد: گواهینامه‌های سپرده کالایی منحصر به محصولات کشاورزی نبوده و می‌تواند سایر کالاهای نقدشونده از جمله کالاهای اساسی همچون طلا را نیز در بر بگیرد و از این طریق معاملات نقدی و لحظه‌ای سکه طلا را نیز از طریق بورس کالا تحت تأثیر قرار دهد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی