عصر بازار

مدیر عامل بانک ملی:

سوئیفت کاملا باز است

عصر اعتبار- همتی با تاکید بر اینکه در فضای پساتحریم سیستم پیام رسانی بین المللی بانکی سوئیفت کاملا باز شده است ، گفت: در سه هفته اخیر در بانک ملی ۶۵۰ پیام از طریق سوئیفت مبادله شده است.

سوئیفت کاملا باز است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، عبدالناصر همتی در نشستی با خبرنگاران گفت: هم اینک نزدیک به 40 بانک کارگزاری روابط بین المللی خودر ا برقرار کرده ایم.

    وی افزود: توانسته ایم برای همه 17 شعبه و واحد خارجی بانک ملی سوئیفت را برقرار کنیم.

    وی در پاسخ به این سوال که پس چرا عده ای می گویند هنوز سوئیفت برقرار نشده است، افزود: هر کس چنین حرفی می زند اطلاع کافی ندارد .

    همتی گفت : سوئیفت مثل یک خط تلفن است که ممکن است زنگ بخورد اما کسی نباشد که آن را بردارد.

    وی با بیان اینکه سوئیفت فقط یک سامانه پیام رسانی است ، افزود: برای ایجاد سوئیفت پس از تحریمها نیاز به زمان بود تا سیستم ها به هم وصل شود و الان این اتفاق افتاده و نقل و انتقالات ارزی ما کامل شده است.

    مدیر عامل بانک ملی گفت : البته برای نقل و انتقال ارزی باید منابع پولی باشد و اگر پول در حسابها باشد ، مشکلی نیست .

    وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفت ما قبول داریم سوئیفت برقرار شده است هم گفت: اگر خبرگزاری تسنیم قبول کند که سوئیفت حل شده است یعنی 50 درصد مشکل حل شده است این خبرنگار گفت ولی آقای عسگر اولادی می گوید که سوئیفت وصل نشده است که آقای همتی پاسخ داد وی نیز قبول کرده که سوئیفت وصل شده است.

    همتی خطاب به خبرنگاران گفت: شما می توانید بیایید پشت خط سوئیفت پیام بدهید و جواب آنرا دریافت کنید.

    وی گفت: بانک مرکزی اخیرا نزد دو بانک خارجی پول گذاشته است و ال سی ها از آن طریق انجام می شود بنابراین اگر می خواهیم از طریق سوئیفت پیامی دریافت کنیم باید اول نزد بانکهای خارجی سپرده گذاری کنیم تا بتوانیم پولها را رد و بدل کنیم.

    مدیر عامل باک ملی با بیان اینکه بانکهای خارجی بتدریج به ما فاینانس می دهند ، گفت: عجله نکنید و بدانید که به تدریج و با انجام قراردادهای پولی پیام های سوئیفت در حال رد و بدل شدن است و مسائل به تدریج حل می شود.

    وی گفت: از طریق سوئیفت از رقم های 20 تا 50 هزار دلاری به عنوان رقم های کوچک و تا چند صد هزار دلاری جابجا کرده ایم.

    همتی اظهار داشت : بانک هایی که با آنها روابط کارگزاری برقرار کرده ایم آماده اند که اگر پول بگذاریم کار را انجام دهند.

    وی در پاسخ به این سوال که ال سی های دلاری انجام می شود یا خیر گفت: آلان ال سی دلاری انجام نمی شود زیرا موسسه آمریکایی مرتبط با گردش دلاری موافق نیست که این موضوع به قبل از تحریمها مربوط می شود.

    وی گفت: مشکل ما یورو و بقیه ارزهای دنیا بوده که حل شده است.

    *مدیر عامل بانک ملی خواستار کاهش نرخ سودبانکی شد

    مدیرعامل بانک ملی ایران با ابراز خرسندی از کاهش نرخ سود 24 درصد به زیر 20 درصد گفت: ما خواهان کاهش بیشتر نرخ سود تسهیلات و سپرده در سال جدید هستیم.

    عبدالناصر همتی افزود: البته هنوز برخی بانکها از کاهش نرخ سود تخطی می کنند و به قول رئیس کل بانک مرکزی بانکهای بد هستند اما بانک ملی به عنوان بزرگترین بانک کشور به نرخهای جدید پایبند است و همراه با بانکهای بزرگ دیگر از آن تبعیت می کند و بانکهایی که تخطی کرده اند مجبور می شوند از نرخهای جدید تبعیت کنند.

    وی با بیان اینکه معتقدیم بعد از سال جدید نرخها به سمت پایین حرکت می کند گفت: اقتصاد کشور نیاز به اصلاح نرخهای بانکی دارد.

    وی با گلایه از انتشار گواهی های سپرده با نرخ 20 درصد در برخی از بانکها افزود: ساختار پولی کشور ما اشکال دارد و زمان می برد که اصلاح شود.

    * سالهای بدی را پشت سر گذاشتیم

    مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: این بانک سال های بسیار بدی را به خصوص در اوایل دهه نود پشت سر گذاشت زیرا در این سال ها ساختار مالی نیروی انسانی و مدیریتی آن و همه چیز به هم خورده بود.

    همتی  افزود:‌ اما با کوشش و زحمات بسیار توانستیم این ساختار را احیا کنیم و الان در حال رسیدن به جایگاه واقعی خود هستیم و تلاش می کنیم این جایگاه راتقویت کنیم .

    وی افزود: البته من نمی توانم خیلی از مسائلی را که در بانک ملی گذشته بازگو کنم. اما همین قدر بدانید که سعی کردیم بانک ملی را نفوذ ناپذیر کنیم و ساختار مالی آ‌ن را اصلاح کنیم.

    همتی با بیان اینکه امسال سال خشکسالی مالی بود گفت:‌ امیدواریم سال آینده سال خوبی برای اقتصاد کشور و بانک ملی باشد.

    مدیرعامل بانک ملی با انتقاد از حذف دو مصوبه بودجه سال 95 در کمیسیون تلفیق مجلس گفت: این دو بند شامل افزایش سرمایه بانک ها معادل 50 هزار میلیارد تومان و پرداخت بدهی دولت به بانک ها از طریق اسناد اوراق مشارکت بود که اگر این اتفاق نیفتد معلوم نیست بدهی دولت به بانک ها چه گونه باید تسویه شود.

    وی گفت: برای آنکه بتوانیم در فضای برجام در سطح بین المللی کار عمده ای انجام دهیم باید سرمایه بانک ها افزایش یابد و خود ما در بانک ملی حداقل باید ده هزار میلیارد تومان سرمایه خود را افزایش دهیم.

    همتی با بیان اینکه در پایان سال 90 معوقات بانک ملی 23 درصد بود گفت: این رقم هم اینک به 8 و 2 دهم درصد رسانده ایم.

    وی افزود:‌ در 11 ماهه سال 94 ، 435 هزار میلیارد ریال تسهیلات به یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار نفر داده ایم که پرداخت قرض الحسنه آن 113 هزار میلیارد ریال بوده است.

    وی با بیان اینکه بدهی دولت به بانک ملی 20 هزار میلیارد تومان است ، گفت: این رقم بالایی است و ما از این بابت تحت فشار هستیم و مهمترین کمک دولت به ما پرداخت این بدهی خواهد بود.

    وی افزود: معتقدم دیگر سه برابر شدن قیمت ارز و سکه گذشته و دیگر این اتفاق نمی افتد و اگر نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی کاهش یابد این پول ها به سمت تولید حرکت خواهد کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو