عصر بازار

درآمدهای مالیاتی صد هزار میلیارد تومانی می شوند

عصر اعتبار- بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ در حالی در دستور کار قرار گرفته است که بررسی ها حکایت از تصویب درآمد مالیاتی ۱۰۱ هزار میلیارد تومانی در لایحه بودجه سال آینده دارد.

درآمدهای مالیاتی صد هزار میلیارد تومانی می شوند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، هر چند لایحه بودجه سال 1395 ، دومین لایحه مالیات محور لقب گرفته است اما برخی با استناد به حجم درآمدهای محقق شده مالیاتی در یک دهه گذشته معتقدند تحقق رقم پیش بینی شده در این زمینه با دشواری هایی همراه خواهد بود . رکود چشمگیری که اقتصاد ایران را در خود فرو برده است، در تردید نسبت به تحقق درآمدهای مالیاتی در سال آینده موثر است .

    در حالی دولت قصد دارد در سال اینده 101 هزار میلیارد تومان مالیاتی دریافت کند که بررسی ها نشان می دهد هنوز نیمی از اقتصاد ایران مالیات پرداخت نمی کند و اقتصاد زیر زمینی قدرتمند تمایلی به شناساندن خود نیز ندارد .

    پیش بینی شده است در سال آینده برخی معافیت های مالیاتی لغو شود تا امکان افزایش درآمدهای مالیاتی فراهم شود . همچنین شناسایی مودیان تازه مالیاتی نیز در دستور کار قرار دارد. پیش بینی ها نشان می دهد درصد تحقق درآمدهای مالیاتی در سال جاری در حدود 95 درصد رقم پیش بینی شده در قانون بودجه باشد . در این صورت رقم پیشنهادی دولت برای درآمدهای مالیاتی در سال 1395 رشدی در حدود 29.5 درصد نسبت به عملکرد سال جاری خواهد داشت . بر این اساس میزان وابستگی به درآمدهای نفتی در سال آینده کاهشی قابل توجه خواهد داشت به طوری که گزارش رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی حکایت از کاهش وابستگی بودجه سال آینده به نفت به میزان 25 درصد دارد . قیمت نفت در سال های اخیر کاهشی قابل توجه را تجربه کرده است . دولت یازدهم قصد دارد میزان وابستگی به نفت را در بودجه کاهش دهد تا اقتصاد از تغییرات ناشی از قیمت نفت در بازارهای جهانی مصون شود .

    جدول زیر نشان دهنده میزان درآمدهای مالیاتی محقق شده و سهم آن از درآمدهای بودجه عمومی دولت است .

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی