عصر بازار

بورس‌های جهان در انتظار تصمیم بانک مرکزی اروپا

عصر اعتبار- بازارهای سهام جهان در انتظار دریافت سیگنالهای جدید از سوی بانک مرکزی اروپا، دست نگه داشتند.

بورس‌های جهان در انتظار تصمیم بانک مرکزی اروپا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»به نقل از ایسنا، تحلیلگران می‌گویند دغدغه کنونی بازارهای سهام جهان چگونگی موفقیت تلاشهای بانک مرکزی اروپا برای حمایت از احیای اقتصادی منطقه یورو است و انتظار دارند در پایان نشست این بانک در روز پنج شنبه تدابیر محرک مالی جدیدی تصویب شود. استاکس اروپا 600 در ابتدای معاملات روز جاری 0.6 درصد رشد کرد. اگرچه سیاستهای تسهیل مقداری پول در گذشته از بازارهای سهام حمایت کرده است، اما تردیدها نسبت به شکل این تدابیر و تاثیر آنها بر بانکهای منطقه وجود دارد.

    رشد بازار اروپا در حالی اتفاق افتاد که بازار سهام آمریکا در واکنش به آمار مایوس کننده صادرات و واردات چین و کاهش قیمتهای کالا، روند صعودی پنج روز گذشته را متوقف کرد. بازارهای سهام آمریکا روز سه شنبه با سقوط سهام انرژی، به سطح پایینتری نزول کردند. شاخص استاندارد اند پورزز 500 حدود 1.12 درصد و نزدک کامپوزیت 1.26 درصد از ارزش خود را از دست داد. کاهش حدود سه درصدی قیمت نفت در روز سه شنبه عامل دیگر معکوس شدن روند حرکت بازارهای سهام بود.

    این بدبینی در معاملات چهارشنبه آسیا هم انعکاس یافت و بازارهای سهام چین، ژاپن و هنگ کنگ در سطح پایین‌تری ایستاد. شاخص نیک‌کی ژاپن 0.8 درصد، هانگ سنگ هنگ کنگ 0.4 درصد و شانگهای کامپوزیت و سی اس آی 300 هر دو حدود 2.4 درصد نزول کردند. شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن 0.3 درصد اُفت کرد و حدود 1.4 درصد از رکورد بالای روز دوشنبه کاهش نشان داد. با وجود اینکه قیمت نفت در معاملات آسیایی تا حدودی ثبات داشت اما کاهش چشمگیر شب گذشته نفت برای سرمایه گذاران نگران کننده بود و با واکنش منفی آنها روبرو شد.

    نفت برنت روز سه شنبه 2.9 درصد کاهش یافت و به 39.65 دلار در هر بشکه رسید در حالیکه یک روز قبل به رکورد 41.48 دلار صعود کرده بود. نفت خام روز چهارشنبه 0.4 درصد اُفت کرد و به 39.81 دلار در هر بشکه رسید و 47 درصد در مقایسه با رکورد پایین 27.10 دلار در 20 ژانویه افزایش نشان می‌دهد.

    بر اساس گزارش رویترز، عملکرد تجاری چین در ماه فوریه که بسیار وخیمتر از انتظار اقتصاددانان بود، عامل دیگری بود که بازارهای سهام را تحت تاثیر قرارداد. صادرات چین از نظر دلاری 25.4 درصد در فوریه نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت که بدترین کاهش ماهانه از اوایل سال 2009 بود و در مقایسه با ژانویه حدود 11.2 درصد کاهش داشت. میزان واردات به این کشور هم پس از کاهش 18.8 درصدی در ژانویه به میزان 13.8 درصد در فوریه کاهش پیدا کرد. این آمار برای بسیاری از شرکتهایی که به رشد قوی دومین اقتصاد بزرگ جهان متکی هستند بویژه شرکتهای انرژی و مواد خام، خبر بدی بود و باعث شد تقاضا برای دارایی‌های امن افزایش پیدا کند.

    بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا به 1.8497 درصد کاهش یافت و رشدی که پس از انتشار آمار مثبت اشتغال آمریکا در روز جمعه پیدا کرده بود را محدود کرد. در مقابل جذابیت دلار در برابر سبدی از ارزهای بزرگ ضعیف شد و این ارز به 96.887 واحد کاهش یافت که پایین‌ترین سطح دو هفته اخیر بود. شاخص دلار روز چهارشنبه به 97.385 واحد صعود کرد.

    ین روز سه شنبه به 112.42 ین در برابر هر دلار صعود کرد و آخرین بار 112.58 ین معامله شد که یک درصد افزایش از ابتدای هفته جاری تاکنون نشان داد. یورو روز سه شنبه به 1.1058 دلار صعود کرد که بالاترین سطح در بیش از یک هفته اخیر بود اما در معاملات روز جاری به حدود 1.09795 واحد کاهش یافت و حدود 0.3 درصد اُفت از ابتدای هفته تاکنون نشان داد.

    بازارهای مالی انتظار دارند بانک مرکزی اروپا نرخ سپرده خود را دست کم 10 واحد کاهش داده و برنامه خرید اوراق قرضه را گسترش دهد با اینهمه با مانور زیادی که روی این احتمال داده شده بعضی از معامله گران پیش‌بینی می‌کنند همانند دسامبر که بانک مرکزی اروپا با عدم گسترش تدابیر محرک مالی بازار را مایوس کرد صعود چشمگیر یورو تکرار شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو