عصر بازار

نوسان‌های بازارهای جهانی افزایش پیدا کرد

در انتظار تحریک اروپایی

عصر اعتبار : فلز زرد از اوج ۱۳ ماهه خود پایین آمده، اما سیگنال‌هایی که از بازارهای جهانی سهام و اقتصادهای عمده جهان می‌رسد، نشان می‌دهد تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن فعلا ادامه خواهد داشت. امروز پنج‌شنبه، نه‌تنها بازارهای فلزهای گرانبها بلکه تمام بازارهای جهانی در انتظار اعلام نتایج نشست سیاست پولی بانک مرکزی اروپا هستند.

در انتظار تحریک اروپایی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ، اونس طلا که هفته گذشته به قیمت 1259 دلار رسیده بود و روز دوشنبه هم 8 دلار رشد دیگر را تجربه کرده بود، روز سه‌شنبه با 7 دلار افت به قیمت 1261 دلار رسید تا روز چهارشنبه نیز با افت شروع شود. قیمت شروع بازار در سومین روز کاری هفته، در بازارهای جهانی 1254 دلار بود، اما در ادامه روز نوسان‌های افزایشی را تجربه کرد، گرچه در برخی مقاطع، اونس شاهد افت هم بود. قیمتی که تا ساعت 6 عصر به وقت تهران ثبت شد، 1248 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نهمین روز ماه مارس رقم خورده باشد.


    فشار چینی

    بازارهای جهانی سهام در حالی روز چهارشنبه شاهد فشار فروش بودند که روز سه‌شنبه نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند. وضعیت بورس‌های جهانی در روز سه‌شنبه به جهش قیمت اونس تا رقم 1279 دلار منجر شد،‌ اما با رسیدن فلز زرد به این قیمت، سودگیری معامله‌گران و همچنین تثبیت فنی به افت قیمت‌ها منجر شد تا قیمت نهایی روز 1261 دلار باشد. با این همه مزیت خریداران فنی پابرجا ماند. آنچه روز سه‌شنبه بازارهای سهام جهان را تحت فشار قرار داد، انتشار آمار بسیار بد از میزان واردات و صادرات چین بود. صادرات دومین اقتصاد جهان در ماه فوریه نسبت به فوریه قبل بیش از 25 درصد و واردات هم بیش از 18 درصد سقوط کرده است. این بیشترین کاهش صادرات در 5 سال گذشته بود. این آمار ابتدا بورس‌های آسیا و بعد بورس‌های اروپا و آمریکا را کاهشی کرد، گرچه بورس‌های آمریکا از کف روزانه خود بالا آمدند. روز سه‌شنبه، رشد شاخص دلار هم به‌عنوان عامل کاهشی در بازار طلا عمل کرد. رشد بهای نفت خام هم بازارهای سهام را تا حدی آرام کرد تا طلا بیشتر تحت فشار قرار بگیرد.


    ادامه هضم داده‌ها

    افت بازارهای سهام در روز چهارشنبه نیز ادامه یافت، اما ادامه سودگیری معامله‌گران بازار طلا، اونس را تحت فشار نگه داشت. بورس‌های جهان روز گذشته نیز به هضم داده‌های بد از اقتصاد چین مشغول بودند تا افت بورس‌های چین، تمام شاخص‌های جهانی را تحت تاثیر قرار دهد. این نگرانی‌ها باعث شد ین ژاپن باز هم با رشد بیشتری مواجه شود. پول ژاپن از سرمایه‌های امن جهان است. عامل دیگری که بازارهای سهام را در روز چهارشنبه نگران کرد،‌افت دوباره بهای نفت خام بود که در روزهای گذشته به مرز 40 دلار نزدیک شده بود.

    چهارشنبه، بازارهای سهام چین، ژاپن و هنگ‌کنگ در سطح پایین‌تری ایستادند. شاخص نیکی ژاپن 8/ 0 درصد،‌هانگ سنگ هنگ کنگ 4/ 0 درصد و شانگهای کامپوزیت و سی اس‌ای 300 هر دو حدود 4/ 2 درصد نزول کردند. شاخص ام اس سی‌ای بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه به‌جز ژاپن 3/ 0 درصد افت کرد و حدود 4/ 1 درصد از رکورد بالای روز دوشنبه کاهش نشان داد. با وجود اینکه قیمت نفت در معاملات آسیایی تا حدودی ثبات داشت، اما کاهش چشمگیر آخر وقت سه‌شنبه نفت برای سرمایه گذاران نگران‌کننده بود و با واکنش منفی آنها روبه‌رو شد. چهارشنبه شاخص یورفرست 300 اروپا کمی رشد داشت، اما زیر اوج سه‌ماهه ماند.


    برای تسهیل کمی

    نوسان‌های روز چهارشنبه محدود بودند؛ چراکه همه در انتظار نتایج نشست روز پنج‌شنبه بانک مرکزی اروپا بودند. گرچه روند ساعات بعدازظهر متفاوت بود. بازارهای سهام جهان در انتظار دریافت سیگنال‌های جدید از سوی بانک مرکزی اروپا، دست نگه داشتند. به گزارش «ایسنا» تحلیلگران می‌گویند دغدغه کنونی بازارهای سهام جهان چگونگی موفقیت تلاش‌های بانک مرکزی اروپا برای حمایت از احیای اقتصادی منطقه یورو است. آنها انتظار دارند در پایان نشست این بانک در روز پنج شنبه تدابیر محرک مالی جدیدی تصویب شود. اگرچه سیاست‌های تسهیل مقداری پول در گذشته از بازارهای سهام حمایت کرده است، اما تردیدها نسبت به شکل این تدابیر و تاثیر آنها بر بانک‌های منطقه وجود دارد. بازارهای مالی انتظار دارند بانک مرکزی اروپا نرخ سپرده خود را دست کم 1 دهم درصد کاهش داده و برنامه خرید اوراق قرضه را گسترش دهد با این همه با مانور زیادی که روی این احتمال داده شده بعضی از معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند همانند دسامبر که بانک مرکزی اروپا با عدم گسترش تدابیر محرک مالی بازار را مایوس کرد صعود چشمگیر یورو تکرار شود.

    در حالی که تحلیلگران اقتصادی و سرمایه گذاران بین‌المللی بر این باورند که بانک مرکزی اروپا در نشست روز پنج شنبه خود سیاست‌های انبساطی پولی بیشتری را اتخاذ خواهد کرد، این مساله موجب کاهش ارزش یورو در برابر دلار آمریکا شده و در نهایت کاهش قیمت طلا را در پی داشته است. به گزارش سایت طلا، «مارک تو» تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «وینگ فانگ فیوچرز» می‌گوید: «به‌نظر من پس از افزایش قیمت طلا در هفته‌های اخیر اکنون قیمت این فلز زرد اصلاح خواهد شد ولی سطح حمایتی آن همچنان 1230 دلار در هر اونس خواهد بود.» او می‌افزاید: «من نسبت به روند تحولات قیمت طلا در میان‌مدت امیدوار هستم؛ چراکه فکر نمی‌کنم فدرال رزرو آمریکا در نشست هفته آینده نرخ بهره را افزایش دهد. این در شرایطی است که سایر بانک‌های مرکزی بزرگ جهان از جمله بانک مرکزی اروپا نیز قصد دارند سیاست‌های انبساطی پولی بیشتری را اجرا کنند.» این کارشناس می‌گوید این احتمال وجود دارد که قیمت طلا در سه ماه دوم امسال به بیش از 1300 تا 1400 دلار افزایش یابد: «به‌نظر من فدرال رزرو آمریکا امسال تنها یک بار دیگر نرخ بهره را افزایش می‌دهد.» در این میان موسسه مالی «گلدمن ساکس» آمریکا از معدود موسسه‌هایی است که به روند طلا بدبین است. این موسسه در تازه ترین گزارش خود نیز اعلام کرده است که امیدواری چندانی نسبت به قیمت جهانی طلا در سال 2016 میلادی ندارد. موسسه گلدمن ساکس ضمن تاکید بر گزارش‌های قبلی خود درخصوص کاهش احتمالی قیمت طلا تا پایان سال 2016 میلادی اعلام کرد: «روند صعودی قیمت طلا در ماه‌های نخست امسال پایدار نخواهد بود و قیمت این فلز زرد به زودی با کاهش روبه‌رو خواهد شد.»

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی