عصر بازار

جایگاه انکارناپذیر اقتصادایران

تلاش انگلیس برای توسعه روابط اقتصادی

عصر اعتبار- شرکت کنندگان در کنفرانس «بررسی فرصت ها و چالش های اقتصادی ایران» که روز چهارشنبه در لندن برگزار شد با اشاره به جایگاه اقتصادی منحصر به فرد ایران، بر لزوم توجه به فرصت های اقتصادی کشورمان در دوران پسا برجام تاکید کردند.

جایگاه انکارناپذیر اقتصادایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از ایرنا، «ساجد جاوید» وزیر تجارت و توسعه انگلیس در سخنانی در این کنفرانس که در آن سرمایه گذاران بزرگ، مدیران ارشد بانک ها، صاحبان بنگاه های اقتصادی و شخصیت های سیاسی و اقتصادی زیادی از انگلیس و سایر نقاط جهان حضور داشتند، ضمن استقبال از گسترش مناسبات تجاری میان لندن و تهران گفت دولت دیوید کامرون در این خصوص تمام تلاش خود را بکار خواهد بست.
    جاوید با اشاره به لغو تحریم های بی المللی علیه تهران به دنبال اجرای برجام تصریح کرد: رابطه سیاسی با ایران اکنون وارد فاز جدیدی شده است و دولت انگلیس تلاش می کند با استفاده از این شرایط وارد فاز عملیاتی برای گسترش مناسبات اقتصادی شود.
    وی ایران بعد از تحریم ها را 'بزرگترین فرصت در بازارهای نوظهور طی ربع قرن اخیر' توصیف کرد و افزود: به رغم اینکه برخی اختلاف نظرها میان ایران و انگلیس، اما فضاهای تجاری بستر بهبود در عرصه دیپلماسی را تسهیل خواهد کرد.
    جاوید با بیان اینکه «تمام تلاش خود را برای از سرگیری روابط تجاری میان دو کشور به کار خواهد بست» گفت: درصدد است تا در ماه «می» میلادی آینده در راس یک هیات انگلیسی شامل بازرگانان و شرکت های انگلیسی عازم ایران شود.
    وی همچنین گفت که در تعامل با بانک ها و موسسات مالی و اعتباری انگلیسی و آمریکایی تلاش می کند تا موانع و مشکلات باقی مانده را برطرف سازد.
    ساجد جاوید همچنین از امضای یادداشت تفاهمی میان اداره ضمانت مالی صادرات انگلیس(ukef ) و صندوق ضمانت صادرات ایران برای تسهیل تجارت بین دو کشور خبر داد.
    دکتر محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری نیز در سخنانی در این کنفرانس ضمن تشریح فرصت های سرمایه گذاری و تبیین ظرفیت های بالقوه ایران گفت: اقتصادِ آینده دار ایران واقعیتی است که نمی توان آن را نادیده گرفت.
    دکتر محمد نهاوندیان با تبیین ظرفیت ها و فرصت های پیش رو در اقتصاد ایران؛ و نیز رویکردهای جدید ایران برای تعامل با اقتصاد جهانی در حوزه سرمایه گذاری، انتقال فناوری، تولید و صادرات مشترک، افزود: در رویکرد واقع بینانه، آینده را باید شناخت و در رویکرد پیشرو در ساختن این آینده باید شریک شد. مهم این است که این آینده و واقعیت را نمی توان نادیده گرفت. اقتصاد پرقدرت و آینده دار ایران واقعیتی است که نمی توان آن را نادیده گرفت.
    رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: خوب که دقت کنید عدم توجه به واقعیت های انکار ناپذیر ایران به ناکامی انجامیده است. تجربه نشان داده است که سیاست ظالمانه تحریم بازی باخت باخت بود و تجربه اخیر برجام نشان از پیروزی سیاست برد برد دارد. در تجربه اقتصادی هم باید به دنبال برد برد باشیم. آینده اقتصاد ایران فرصتی برای همه است. همه کسانی که تعامل سازنده را باور داشته باشند و بخواهند در مسیر پیشرفت مشارکت داشته باشند.
    وی در تبیین سیاست های اقتصادی نیز گفت: رویکرد مستقلانه و در عین حال تعامل سازنده با جهان و استقبال از سرمایه گذاری های مشترک، رویکرد تقویت بخش خصوصی، رویکرد فضای کسب و کار با دو عنصر شفافیت و رقابت اصلی ترین سیاست های اقتصادی دولت را تشکیل می دهد.
    نهاوندیان افزود: ایران در دو سال گذشته ریسک اقتصادی را کاهش داده و در کنار آن کاهش تورم، ایجاد ثبات در بازار ارزی و رونق دادن به بورس، ایجاد ثبات در سیاستهای اقتصادی و کاهش ریسک سیاسی و تحکیم مناسبات با همسایگان از جمله اقدامات دو سال گذشته دولت ایران بوده است.
    رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: نگاه جمهوری اسلامی ایران در حوزه سرمایه گذاریهای مشترک در بخش های مختلف واقع بینانه، رو به آینده است و برای گسترش این سرمایه گذاری ها و افزایش تعامل و همکاری ها برنامه ریزی های خوبی به عمل آمده است.
    دکتر پیمان قربانی عقیل آبادی معاون اقتصادی بانک مرکزی ایران نیز از دیگر سخنرانان این کنفرانس، با ارائه گزارشی آماری از رشد اقتصادی ایران در طول دو سال گذشته، تصریح کرد: اقتصاد ایران در دوره ریاست جمهوری آقای روحانی به سمت مثبتی رفته و دستاوردهای خوبی نیز بدست آمده است.
    وی افزود: اگر چه اقتصاد ایران دارای مشکلاتی است اما اعضای تیم اقتصادی کشورمان ضمن داشتن کنترل خوبی بر روی مسایل، برای حل مشکلات نیز راه حل هایی دارند.
    معاون بانک مرکزی ایران همچنین با برشمردن برنامه ها و سیاست ها آتی دولت ایران در حوزه های اقتصادی و مالی، از دست یابی به رشد اقتصادی 8 درصدی، تامین منابع مالی، جذب سرمایه گذاری خارجی و تقویت بانک های داخلی و رساندن آنها به استانداردهای بین المللی از جمله این سیاست های خواند.
    وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: توافق هسته ای وین و اجرای برجام یک را ه حل برد - برد شمرده می شود و این راه حل برد - برد هم اینک برای بخش اقتصادی نیز قابل دسترسی است و سرمایه گذاران خارجی می توانند بیایند و از ظرفیت های اقتصادی ایران استفاده کنند.
    دکتر پیمان قربانی تصریح کرد: اقتصاد ایران، اقتصادی منحصر بفرد بوده و دارای شرایط منحصر بفردی نیز است .
    معاون بانک مرکزی ایران گفت: برخورداری از ثبات اقتصادی و سیاسی و امنیت بالای اقتصادی از جمله مسایل مهمی است که ایران از آن برخوردار بوده و برای سرمایه گذاران نیز بسیار مهم بشمار می آیند.
    لرد «نورمن لامونت» فرستاده ویژه تجاری دیوید کامرون به ایران نیز در این کنفرانس با اشاره به اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های بین المللی علیه ایران تصریح کرد که شرکت های انگلیسی به دنبال گسترش روابط تجاری با ایران هستند.
    وی با اشاره به اهمیت جایگاه اقتصادی ایران از منظر انگلیس عنوان کرد: دولت کامرون به دنبال تسهیل روابط میان شرکت های انگلیسی و ایرانی است.
    فرستاده ویژه تجاری دیوید کامرون در ادامه اظهاراتش توافق هسته ای ایران را «توافقی خوب» دانست و گفت: کشورهایی که مخالف توافق هسته ای هستند اشتباه می کنند.
    وی عنوان کرد که توافق هسته ای می تواند تاثیرات گسترده تری را در مناسبات ایران با جامعه جهانی داشته باشد.
    لامونت افزود: با این حال اگر هیچ تاثیر دیگری نداشته باشد باز هم توافق خوبی است چون سبب رفع نگرانی های ما و کسب رضایت ایرانیان شده است.
    در این کنفرانس همچنین شماری از بازرگانان و مدیران شرکت های انگلیسی و ایرانی به تشریح دیدگاه های خود در خصوص بازار ایران پرداختند.
    «مارتین سورل» مدیر عامل غول تبلغیاتی 'دبلیو پی پی' (WPP) ایران را صاحب فرصت های گسترده اقتصادی دانست و گفت: این کشور از نظر سیاسی و اقتصادی بسیار مهم و بی بدیل است.
    وی از سرگیری پرواز بریتیش ایرویز به ایران، خرید هواپیماهای ایرباس و انعقاد قراردادهای صنعتی چند میلیارد دلاری با اروپا را نشان از پویایی و تنوع بازار ایران دانست.
    سورل همچنین با اشاره به ظرفیت بالقوه علمی ایرانیان گفت: ایران سومین مقام تولید کننده فارغ التحصیل مهندسین در دنیا را دارد.
    مدیر عامل «دبلیو پی پی» ادامه داد: بازار ایران بزرگتر از آن است که بتوان به راحتی از آن چشم پوشی کرد.
    سید حمید حسینی، عضو هیات مدیره شرکت بین المللی 'مرآت' در حوزه نفت و گاز نیز در سخنانی با اشاره به ظرفیت های بخش انرژی در ایران گفت: تهران تلاش می کند تا تولید نفت خام خود را به دوران پیش از تحریم بازگرداند اما نیازمند سرمایه گذاری خارجی است.
    وی با بیان اینکه شرکت های خارجی قراردادهای جدید موسوم به «آی پی سی» را به منزله سهم خواهی از بازار نفت ایران می پندارند افزود: صنعت انرژی ایران همچون باغی است که نیازمند تغذیه و آبرسانی است.
    در همین حال شماری از کارآفرینان ایرانی از جمله سعید رحمانی، نازنین دانشور و رضا فاتح به ترتیب موسسین شرکت های سرآوا، تخفیفان و پارس آنلاین به تشریح شرایط بازار ایران برای بازرگانان خارجی پرداختند.
    سعید رحمانی موسس و مدیر عامل شرکت 'سرآوا 'گفت: به رغم تحریم های بین المللی علیه ایران اما خون نوآوری در رگ های ایرانیان جاری است و به همین خاطر فعالیت های کارآفرینی در نظام اقتصادی ایران به صورت خاص مورد توجه قرار گرفته است.
    کنفرانس اقتصادی «بررسی فرصت ها و چالش های اقتصادی ایران» روز چهارشنبه در هتل «لندمارک» در لندن برگزار شد.
    روزنامه فایننشال تایمز به عنوان میزبان اصلی این کنفرانس، در یادداشتی نوشت: 'ایران کشوری پر برکت است. این کشور علاوه بر منابع گسترده نفتی، فرهنگ پویایی دارد که آن را به کشوری «نه فقط نفت خیز» بدل کرده است.'
    این روزنامه افزود: جمعیت جوان و زیرک ایرانی این قابلیت را دارند که کشورشان را به سمت دنیای مدرن سوق دهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی